پیشنهادی که عملی نشد

double-quot تهران - جارپرس - دیپلمات‌های خارجی در بغداد هشدار می‌دهند که دست کم گرفتن موقعیت شوروی در عراق کار عجولانه‌ای است و هنوز زود است که بگوییم نفوذ شوروی در عراق کاهش یافته است.
کد خبر : 38927
تاریخ انتشار : چهارشنبه 5 آذر 1399 - 9:08
پیشنهادی که عملی نشد

به گزارش جارپرس از ایسنا، نشریه آمریکایی نیویورک تایمز در اوایل آزماه سال ۱۳۶۱  با درج گزارشی به قلم «میدلتون» گزارشگر خود از بغداد، به بررسی روابط شوروی و آمریکا با عراق و تمایل این کشور به حفظ رابطه با هر دو ابرقدرت و دلایل آن پرداخته است. رادیو صدای آمریکا بخشی از این گزارش را این چنین  منتشر کرده است: میدلتون در ابتدای گزارش خود از بغداد جریانی را شرح می‌دهد که به نظر او نشانه علاقه بازیافته مقامات عراق به آمریکا است و نشان می‌دهد که عراق مایل است روابط دوستانه تری با آمریکا داشته باشد.

مفسر این روزنامه در گزارش افزوده است: دیپلمات‌های خارجی در بغداد هشدار می‌دهند که دست کم گرفتن موقعیت شوروی در عراق کار عجولانه‌ای است و هنوز زود است که بگوییم نفوذ شوروی در عراق کاهش یافته است. عراق که با ایران در حال جنگ است و ۸۵ درصد از تسلیحات خود را از شوروی گرفته است؛ انگیزه قوی برای حفظ روابط خود با شوروی بر اساس عهدنامه معروف ۱۵ ساله دو کشور دارد و علاوه هم اکنون بیش از ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ مستشار و کارشناس روس در نیروی هوایی، دریایی و زمینی عراق کار می‌کنند اما در عین حال دفتر حفظ منافع آمریکا در سفارت بلژیک در بغداد بیش از هر سفارتخانه تمام عیاری که دولت متبوع آن با عراق روابط کامل دارد عضو و کارمند دارد.

در حالی که روابط سیاسی عراق و آمریکا مجدداً برقرار نشده، صدام حسین رهبر عراق این هفته در یک نشست مطبوعاتی اشاره کرد که هرگاه محیط سیاسی موجود بین آمریکا و عراق یک محیط سالم شود خواهد کوشید که روابط عراق با آمریکا را که در پی پیروزی رژیم صهیونیستی در جنگ خاورمیانه ۱۹۶۷ میلادی ازنو بنا کند.

یک دلیل تغییر تدریجی نظر عراق ظاهراً کمک نظامی شوروی به ایران در اوایل جنگ ایران و عراق بوده است. دیپلمات‌ها همچنین به کمک‌های مالی و دیگر کمک‌هایی که کشورهای خاورمیانه و عرب مانند عربستان سعودی، کویت و اردن به عراق کرده‌اند اشاره می‌کنند که این کشورها دوست آمریکا هستند. موضوع دیگری که نظر عراق را درباره آمریکا بهتر کرده طرح موضوع صلح پرزیدنت ریگان برای منطقه خاورمیانه است که تقریباً دو ماه پیش آن را طرح کرد.

طرح پیشنهادی ریگان خواهان خودمختاری فلسطینیان در منطقه اشغالی اسرائیل با مشارکت اردن است. مقامات عراقی طرح صلح جدید رئیس جمهور آمریکا را منصفانه‌تر تشخیص دادند.

میدلتون در پایان مقاله خود نوشته است دیپلمات‌های خارجی می‌گویند: مصلحت‌اندیشی سپر اصلی سیاست خارجی فعلی دولت عراق است. این مصلحت اندیشی با ادامه یافتن جنگ عراق علیه ایران گسترش خواهد یافت زیرا عراق پیش از آن یک میلیارد دلاری که هر ماه از عربستان سعودی، کویت و سایر کشورهای خلیج فارس دریافت می‌کند از دست می‌دهد و بالاخره اینکه به اعتقاد برخی دیپلمات‌های خارجی در بغداد، تنها میانجیگری آرام و بی‌سر و صدای آمریکا می‌تواند جنگ ایران و عراق را به پایان خود نزدیک کند.

برگرفته از کتاب بیست و دوم «روزشمار جنگ ایران و عراق» از آثار منتشر شده توسط مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.