کارشناس بین‌الملل:

بریکس با عضویت ایران به نهاد پرقدرت اقتصادی تبدیل می‌شود

double-quot تهران - جارپرس- کارشناس مسائل بین الملل گفت: با عضویت اعضای جدید همچون ایران، بریکس به نهاد پرقدرت اقتصادی تبدیل می‌شود زیرا اساس کار بریکس اقتصادی است.
کد خبر : 132459
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 2 شهریور 1402 - 12:11
بریکس با عضویت ایران به نهاد پرقدرت اقتصادی تبدیل می‌شود

 به گزارش جارپرس از ایرناحسن عابدینی با اشاره به موافقت اعضای بریکس با عضویت ایران گفت: بریکس یکی از نهادهای بین المللی است که اقتصادهای نوظهور جهانی در آن عضویت دارند.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران و دولت سیزدهم تلاش کرده است که تنوعی در حوزه روابط با کشورهای دنیا را در پیش بگیرد.

وی افزود: پیوستن به شانگهای و بریکس و همکاری با کشورهای منطقه نشان می‌ دهد سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از یک جایگاه کانونی برخوردار شده است.

کارشناس مسائل بین الملل بیان کرد: با پیوستن ایران به شانگهای فضای تازه‌ای در نظام بین‌الملل به روی ایران گشوده شد

عابدینی درباره اهمیت عضویت در بریکس توضیح‌ داد: بریکس از لحاظ جمعیتی بیش از نیمی از جمعیت دنیا را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه اعضای بریکس از نظر جغرافیایی نیز در جهان موثر هستند، افزود: به دلیل اینکه روسیه بزرگترین کشور جهان به لحاظ وسعت است طبعا بخش زیادی از کره زمین را در بر می‌گیرد لذا این خود یک مولفه قدرت است.

عابدینی عنوان کرد: اعضای بریکس به دلیل تعارض منافعی که با ایالت متحده آمریکا و حتی این سوی آنتلانتیک یعنی کشورهای اتحادیه اروپا دارند، می توانند روابط بسیار گسترده‌تری با ایران داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: بریکس شامل کشورهای دارای اقتصادهای نوینی است که جهش اقتصادی در سال‌های اخیر یا در دهه‌های اخیر و طی دو دهه گذشته داشته اند و اکنون تلاش آنها بر این است که بریکس را از این ۶ کشور به تعداد زیادتری از کشورها سوق بدهند.

کارشناس مسائل بین الملل اظهار کرد: با عضویت اعضای جدید همچون ایران، بریکس به نهاد پرقدرت اقتصادی تبدیل می‌شود زیرا اساس کار بریکس اقتصادی است.

عابدینی خاطر نشان کرد: شانگهای بخش زیادی از کار خود را در حوزه امنیتی تعریف کرده بود اما بریکس از ابتدا هم بحث‌های اقتصادی را دنبال می‌کند.

عابدینی گفت: سفر آیت الله رئیسی به آفریقای جنوبی و اعلام عضویت ایران در بریکس از نظر اقتصادی برای ایران بسیار موثر و مهم است.

وی یاد آور شد: ایران توازن اقتصادی و سیاسی را در سیاست خارجی خود دنبال می‌کند و می‌خواهد کار را حوزه ترجمه سیاست خارجی به تجارت خارجی را در پیش بگیرد.

وی تصریح کرد: یعنی اگر ما با یک کشوری رابطه سیاسی و دیپلماتیک برقرار می کنیم باید در حوزه اقتصادی معنا و ترجمه شود و بریکس این ظرفیت را دارد.

به گزارش ایرنا، سران گروه بریکس شامل برزیل، روسیه، چین، هند و آفریقای جنوبی در نشست اخیر خود که در آفریقای جنوبی در حال برگزاری است، با عضویت ایران و پنج کشور دیگر در بریکس شامل عربستان، امارات، مصر، اتیوپی و آرژانتین به عنوان اعضای کامل در گروه بریکس موافقت کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.