چگونه حماس کابوس همیشگی نتانیاهو شد

double-quot تهران - جارپرس - جنبش اسلامی فلسطین (حماس) و مقاومت فلسطین با اجرای برنامه ها و عملیات های خود برای آزادسازی سرزمین های اشغال شده فلسطین و آزادی اسیران صهیونیست، کابوس همیشگی «بنیامین نتانیاهو» از زمان به قدرت رسیدن به عنوان نخست وزیر در سال ۱۹۹۶میلادی تاکنون بوده است.
کد خبر : 136350
تاریخ انتشار : یکشنبه 5 آذر 1402 - 13:51
چگونه حماس کابوس همیشگی نتانیاهو شد

به گزارش  جارپرس از ایرنا، از سال ۱۹۹۶ میلادی تاکنون مقاومت فلسطین عملیات‌های نظامی مختلفی را علیه رژیم صهیونیستی انجام داده و این رژیم را مجبور به بستن قرارداد مبادله اسیران کرده است.

آنچه در زیر می آید، مهمترین عملیات ها و اقدامات مقاومت فلسطین علیه رژیم صهیونیستی در دوران زمامداری نتانیاهو بوده است که سراسر این سالها را به کابوسی برای او تبدیل کرده است.

۱۹۹۶: نتانیاهو به نخست وزیری انتخاب شد و به دنبال آن موج عملیات شهادت طلبانه مبارزان فلسطینی در اتوبوس‌ها در داخل سرزمین‌های اشغالی فلسطین شدت گرفت و در نهایت تبعات آن، منجر به شکست نتانیاهو در انتخابات پارلمانی سال ۱۹۹۹ میلادی شد.

۱۹۹۷: نتانیاهو و تیم امنیتی او برای سرکوب جنبش حماس و توقف عملیات بزرگ این جنبش تصمیم به ترور «خالد مشعل» رئیس دفتر سیاسی وقت جنبش حماس در اردن گرفتند. این عملیات شکست خورد و اعتبار سازمان جاسوسی رژیم صهیونیستی موسوم به “موساد” و روابط بین المللی این رژیم را متزلزل کرد. جنبش حماس موفق شد «شیخ احمد یاسین» بنیانگذار اسیر این جنبش را که رژیم اسرائیل وی را به حبس ابد محکوم کرده بود به همراه ۵۰ نفر دیگر از اسیران فلسطینی آزاد کند و جایگاه این جنبش در سطح مردمی و بین المللی افزایش یافت. این اسیران فلسطینی با دو جاسوس رژیم صهیونیستی که برای ترور مشعل اقدام کرده بودند، در سال ۱۹۹۷مبادله شدند.

۲۰۰۹: جنبش حماس کنترل نوار غزه را به دست گرفت و نتانیاهو نتوانست «گلعاد شالیط» نظامی صهیونیست اسیر شده توسط حماس را از طریق عملیات‌های امنیتی پیچیده بازگرداند، همچنین جنبش حماس تونل‌های زیرزمینی بزرگ در مرز شهر رفح با مصر تقویت کرد و توانست محاصره علیه غزه را خنثی کند.

۲۰۱۱: نتانیاهو مجبور به انعقاد قرارداد مبادله اسیران شد که ابتکارعمل در آن را در همه سطوح حماس در دست داشت. رژیم اسرائیل همواره از مبادله و آزاد کردن اسیران فلسطینی به این بهانه آن‌ها صهیونیست ها را کشته اند، جلوگیری می‌کرد، اما از طریق این قرارداد، تل آویو مجبور شد که به آزاد کردن اسیران فلسطینی تن دهد. براساس این قرارداد تاریخی، شماری از اسیران فلسطینی از اقشار مختلف و همه مناطق فلسطینی نشین از جمله اراضی اشغالی سال ۱۹۴۸ میلادی آزاد شدند.

۲۰۱۲: نتانیاهو تصمیم گرفت حماس را در غزه سرکوب کند، بنابراین یکی از فرماندهان نظامی برجسته حماس به نام «احمد الجعبری» را ترور کرد تا از پیشرفت این جنبش جلوگیری کند، اما برای اولین بار تل آویو و مناطق صهیونیست‌نشین در قدس اشغالی موشک باران شدند. همچنین یک اتوبوس در تل آویو از راه دور منفجر شد که این موارد، یک شکست امنیتی و اخلاقی مضاعف برای نتانیاهو بود.

۲۰۱۴: یک آبروریزی مضاعف دیگر برای نتانیاهو در کرانه باختری و غزه رخ داد، هنگامی که او قول داد سه نظامی اسیر شده رژیم صهیونیستی توسط حماس در شهر الخلیل در کرانه باختری را بازگرداند. رژیم اسرائیل برای یافتن آن‌ها ۱۸ روز جستجو و تحقیق کرد تا اینکه اجساد آن‌ها پیدا شد. سپس شهرک نشینان صهیونیست در قدس «محمد ابوخضیر» کودک فلسطینی را در جنایتی وحشیانه آتش زدند و جنگ با غزه را آغاز کردند که ۵۱ روز به طول انجامید و با اسیر شدن تعدادی از نظامیان و افسران صهیونیست که به جعبه سیاه نزد حماس معروف شدند و همچنین تلفات سنگین نظامیان رژیم صهیونیستی که در جنگ زمینی شکست خوردند، پایان یافت.

۲۰۱۵: پس از اینکه شهرک نشینان صهیونیست خانواده دوابشه را در منطقه “دوما” در کرانه باختری سوزاندند، نیروهای گردان های عزالدین القسام شاخه نظامی جنبش حماس در شهرک صهیونیست نشین «ایتمار» در نزدیک شهر نابلس پس از یک دوره طولانی، اولین عملیات تیراندازی را انجام دادند و دری را برای دور جدید و گسترده ای از عملیات خود باز کردند که تا سال ۲۰۱۷ ادامه یافت و این عملیات ها به قدس و تل آویو رسید.

۲۰۱۹: گردان‌های عزالدین القسام یگان «سیرت متکال» ارتش رژیم صهیونیستی را که به نوار غزه نفوذ کرده بودند، شناسایی کرده و تعدادی از اعضای این یگان از جمله فرمانده آن را به هلاکت رسانده و تعدادی از آن‌ها را نیز زخمی کردند و تجهیزات و اسناد همراه آن‌ها را که گنجینه ای برای حماس بود، به غنیمت گرفتند.

۲۰۲۱: جنبش حماس با هشدارهای خود به رژیم صهیونیستی توانست راهپیمایی صهیونیست ها موسوم به “راهپیمایی پرچم” در دروازه های مسجد الاقصی را خنثی کرده و با تعیین ضرب الاجل به رژیم صهیونیستی، جلوی یورش صهیونیست ها به مسجدالاقصی را بگیرد و همزمان عملیات نظامی گسترده‌ای را علیه این رژیم آغاز کرده و اهداف صهیونیستی در شهرک های صهیونیست نشین را موشک باران کرده و پشت خطوط دشمن صهیونیست عملیات انجام دهد. آنچه در این دور از نبرد با رژیم صهیونیستی برجسته شد، ایده وحدت جبهه های نبرد با تل آویو بود که از غزه تا کرانه باختری و داخل سرزمین‌های اشغالی سال ۱۹۴۸ میلادی، قدس، لبنان و جولان را شامل شد و محافل امنیتی صهیونیست این وضعیت را بزرگترین ضربه‌ای دانستند که مرحله جدیدی را در جغرافیای مقابله با این رژیم ایجاد کرد و با ورود ده‌ها هزار فلسطینی تکبیرگو به مسجد الاقصی و خروج نظامیان رژیم اسرائیل از میسر راهپیمایی آنها به پایان رسید.

۲۰۲۳: ایده تشکیل گردان‌ها و گروه‌های مبارز نظیر «عرین الاسود» (بیشه شیران) در کرانه باختری گسترش یافت و صحنه درگیری با اشغالگران به منطقه «اریحا» کشیده شد که تا پیش از این منطقه آرامی به شمار می رفت.

۲۰۲۳: بدترین سال برای بخت و اقبال نتانیاهو بود. عملیات «طوفان الاقصی» با حمله مبارزان فلسطینی به شهرک های صهیونیست نشین اطراف نوار غزه و عملیات علیه لشکر ارتش رژیم صهیونیستی که ویژه مقابله با نوار غزه بود، آغاز شد و در جریان آن، ده‌ها نظامی و افسر رژیم صهیونیستی به اسارت جنبش حماس درآمدند. این جنگ همچنان علیه رژیم صهیونیستی درجریان است. همزمان با آن نیز، اعتراضات صهیونیست ها در داخل سرزمین‌های اشغالی در مورد ضرورت کناره گیری نتانیاهو از قدرت و بازگرداندن اسیران صهیونیست آغاز شد و نبرد همچنان ادامه دارد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.