هزینه روستاییان در ۲۲ استان کشور بیشتر از درآمد آنهاست

double-quot
تهران – جارپرس – معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری گفت : هزینه روستاییان در ۲۲ استان کشور بیشتر از درآمد آنهاست و ۴۴ درصد جامعه روستایی کشور در فقر مطلق هستند.
کد خبر : 19629
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 اسفند 1395 - 6:57
هزینه روستاییان در ۲۲ استان کشور بیشتر از درآمد آنهاست

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا از شورای عالی استان ها ناصر زرگر، در نشست مشترک شورای عالی استان ها با معاونت توسعه روستایی مناطق محروم ریاست جمهوری و سازمان محیط زیست افزود: ۴۴ درصد جمعیت روستایی که در دو دهک پایین قرار دارند، فقیرترین روستاییان کشور را تشکیل می دهند.
وی با بیان اینکه از سال ۱۲۵۰ تا ۱۳۲۰ جابه‌جایی جمعیت از روستا به شهر ۹ درصد بوده گفت: اما از سال ۱۳۲۰ تا کنون این عدد به ۵۰ درصد رسیده است و در حقیقت در ۷۰ سال ابتدایی ۹ درصد و در ۷۰ سال دوم ۵۰ درصد مهاجرت از شهر به روستا اتفاق افتاده است.
معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت مطالعه علت این پدیده گفت: در اروپا نیز ابتدا انقلاب صنعتی در شهر اتفاق افتاد و تمرکز سرمایه در شهر باعث مهاجرت از روستا به شهر شد اما آنها با فهم این پدیده به سرعت با این مشکل مقابله کرده و امکانات را در پهنه سرزمین توزیع کردند.
وی افزود: با گسترش صنعت در ایران بعد از ۱۳۲۰، سرمایه و امکانات در شهرها متمرکز می شود اما اقدامی برای مقابله با این مشکل صورت نمی گیرد، در حال حاضر نیز تمام ارزش افزوده تولیدات سنتی و نیمه صنعتی مانند تولیدات کود شیمیایی، بذرهای اصلاح شده، تحقیقات کشاورزی در شهر به دست می آید در حالی که تولیدات در روستا انجام می گیرد.
زرگر با انتقاد از نظام شهرسازی در ایران گفت: نظام شهری در ایران به واسطه تمرکز خود تمام ارزش افزوده را به خود جذب کرده است و دولت ها نیز فارغ از گرایش سیاسی نگاه واحد شهر محور داشته اند.
معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری ارزش افزوده را شیره جان اقتصاد هر منطقه دانست و بیان کرد: اما بیش از ۶۵ درصد ارزش افزوده در شهرها تجمیع شده است و تولیدات روستایی بسیار کوچک و کم است.

**زندگی در روستا، هزینه بیشتر از درآمد
زرگر با اشاره به آمار های موجود گفت: در ۲۲ استان کشور هزینه روستاییان بیشتر از درآمد آنها است و زمانی که هزینه بالاتر از درآمد باشد، انگیزه مهاجرت به شهر شکل می‌گیرد. وی تاکید کرد: یعنی ۹ دهک از ۲۱ یک میلیون نفر جمعیت روستایی در منطقه نا امن غذایی قرار دارند.
معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری افزود: فقیر ترین جمعیت روستایی در دو دهک پایین جامعه روستایی قرار دارند و این دو دهک ۴۴ درصد جمعیت روستایی را تشکیل می دهد که در بعضی از استان ها مانند سیستان‌ و‌بلوچستان به ۷۸درصد می رسد، بنابر این نظام توزیع ما بسیار غیر عادلانه و نامتوازن هستند.
وی نرخ رشد جمعیت در روستاهای اطراف و حاشیه کلان شهرها را ۶٫۴ دهم درصد دانست و ادامه داد: اما در شهرهای مراکز استان این نرخ ۴٫۳ دهم درصد، در شهرها به طور متوسط ۳ درصد و در روستاها منفی ۰٫۶۵صدم درصد است و این اعداد پیام برنامه ریزی غلط را به ما منتقل می کنند.
وی اضافه کرد: منفی بودن رشد جمعیت در روستاها به دلیل مهاجرت به شهرها در پی تمرکز امکانات در این نقاط است.
زرگر با بیان اینکه روستاها در ۷۵ درصد پهنه سرزمینی ایران، پراکندگی دارند، تصریح کرد: این درصد پراکندگی روستایی برای شورای عالی استان ها به عنوان متولی مدیریت محلی یک مزیت محسوب می شود و قدرت رسانه ای فوق العاده ای به این نهاد می‌دهد.
معاون سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری با اشاره به راه اندازی خبرگزاری روستا ،بیان کرد: ما با همکاری شوراها می‌توانیم اطلاع رسانی بسیار خوبی در زمینه روستاها داشته باشیم. و مشکلات روستا را به گوش دیگران برسانیم تا بتوانیم تغییراتی در سیاست گزاری غلط و متمرکز کشور ایجاد کنیم.

**سهم بودجه ۲۸٫۸ روستاییان ۵ درصد از کل بودجه کشور
وی سهم بودجه ۲۸٫۸ دهمی روستاییان را ۵ درصد از کل بودجه کشور دانست و توضیح داد: بنابراین نظام برنامه ریزی کشور در توزیع منابع مالی نیز ناعادلانه است وبا توجه به این مباحث ما در معاونت سرمایه گذاری فرهنگی و اجتماعی توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری تلاش خود را معطوف به اقتصاد و معیشت روستا کرده ایم.
زرگر تمرکز اصلی این معاونت را اقتصاد روستا خواند و توضیح داد: از نظر ما این زنجیره ارزش، تولید صنعتی، فراوری، تامین نهاده، بسته بندی و شبکه فروش باید توسط خود روستاییان انجام گیرد تا منافع حاصل از آن به جامعه روستایی باز گردد.
وی تاکید کرد: اقداماتی نظیر تشکیل شرکت های تعاونی، صندوق های خرد محلی، بنگاه های اقتصادی و توانمند سازی روستاییان انجام شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.