0 نظر
22 بازدید

تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا/ صهیونیست‌ها: واشنگتن در مورد توافق جدید شفاف نبود

double-quot تهران- جارپرس- پس از پذیرش توافق جدید آتش‌بس از سوی حماس با میانجیگیری قطر و مصر و حضور آمریکا، مقامات رژیم صهیونیستی ضمن اعتراض به واشنگتن، می‌گویند مفاد جدیدی در توافق گنجانده شده که اسرائیل از آن بی‌خبر بوده است.
کد خبر : 140957
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 - 11:13
تشدید تنش میان اسرائیل و آمریکا/ صهیونیست‌ها: واشنگتن در مورد توافق جدید شفاف نبود

به گزارش  جارپرس از ایرنا از پایگاه خبری اکسیوس، مقامات اسرائیلی می‌گویند که دولت جو بایدن از جزئیات پیشنهاد جدید توافق برای آزادی اسرا و آتش‌بسی که مصر و قطر بر سر آن با حماس مذاکره کردند، اطلاع داشته، اما پیش از پذیرش این توافق در روز دوشنبه (دیروز) از سوی حماس، اسرائیل را در جریان قرار نداده بود.

یک مقام بلندپایه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، در واکنش به این اظهارات گفت: دیپلمات‌های آمریکایی با همتایان اسرائیلی خود در این مذاکرات شرکت داشته‌اند و هیچ موضوع غافلگیر کننده‌ و جدیدی وجود نداشته است.

این پایگاه خبری در ادامه به شرح جزئیات واکنش مقامات رژیم صهیونیستی پرداخته و خاطرنشان کرده است: این اظهارات ناامیدی و بدگمانی عمیق مقامات ارشد اسرائیل را نسبت به نقش واشنگتن در مذاکرات توافق بر سر آزادی اسرا در ازای آتش‌بس نشان می‌دهد که می‌تواند بر مذاکرات آتی نیز اثرگذار باشد.

اکسیوس با اشاره به ۳۴ هزار و ۵۰۰ جانباخته جنگ در غزه که بیش از دو سوم آنها زنان و کودکان بوده اند، اظهارات اخیر رژیم اسرائیل در اعتراض به دولت بایدن را جدیدترین تنش میان دو متحد دیرین ارزیابی کرده است.

مقام آمریکایی یاد شده در بخشی دیگر تاکید کرد: ایالات متحده اعتقاد دارد که اسرائیل با حسن نیت در گفت‌وگوها شرکت کرده و پیشنهاد اخیر جدیدی که در اواخر آوریل ارائه شد، بیش از سایر موارد مورد استقبال قرار گرفت؛ به نحوی که حماس باید در ازای آتش بس، گروگان‌ها را آزاد کند.

این پایگاه خبری در بخشی دیگر یادآور شده است که بیل برنز رئیس سیا در زمان مذاکرات آتش بس در قاهره و دوحه بوده و با مصری‌ها و قطری‌ها در جریان مذاکرات قرار داشت.

اما سه مقام اسرائیلی می گویند که بیانیه حماس مبنی بر پذیرش توافق، آنها را غافلگیر کرده است. به گفته این سه مقام رژیم صهیونیستی، زمانی که اسرائیلی‌ها پاسخ حماس را دریافت کردند، شاهد گنجاندن بخش های جدیدی در این توافق بودند که در پیشنهاد قبلی که اسرائیل با آن موافقت کرده بود و ۱۰ روز پیش توسط آمریکا، مصر و قطر به حماس ارائه شده بود، وجود نداشت.

یک مقام رژیم صهیونیستی در همین زمینه گفت: به نظر می رسد این یک پیشنهاد کاملا جدید باشد.

دو مقام ارشد رژیم اسرائیل نیز در همین زمینه اعلام کردند که وقتی هیات حماس در آخر هفته در قاهره بود، مصری‌ها بدون هماهنگی با اسرائیل پیشنهاد جدیدی به آنها ارائه کرده بودند.

یک منبع آگاه به روند مذاکرات گفت که آمریکا، اسرائیلی ها را نیز در همان آخر هفته به قاهره دعوت کرده، اما آنها ترجیح دادند هیچ گروهی را برای این مذاکرات اعزام نکنند. یکی از مقامات اسرائیلی نیز اعتراف کرد که همین اشتباه باعث شد تا تل آویو در مذاکرات حضور کمتری داشته باشد.

این مقامات رژیم صهیونیستی، با استناد به همین موارد خاطرنشان کردند که رئیس سیا و سایر مقامات دولت بایدن که در مذاکرات شرکت داشتند، از پیشنهاد جدید اطلاع داشته اما به اسرائیل چیزی نگفتند.

یک منبع آگاه رژیم صهیونیستی در این خصوص اعلام کرد که صبح دوشنبه، برنز تلفنی با یوآو گالانت وزیر جنگ اسرائیل صحبت کرد، اما زمانی که حماس بیانیه خود را منتشر کرد، وی نیز شگفت زده شد.

دو مقام اسرائیلی از همین رو استدلال کردند که آمریکا و دو میانجی دیگر (قطر و مصر) که پیش‌نویس توافق جدید را تهیه کرده‌اند، اسرائیل را به بازی گرفتند و در مورد مفاد این توافق شفاف عمل نکرده اند.

این دو مقام سپس ادامه دادند: نسبت به تضمین‌های ارائه شده از سوی دولت بایدن به حماس شک فراوان دارند مبنی بر اینکه احتمالا دولت بایدن تضمین هایی را برای پایان جنگ در ازای آزادی اسرا داده باشد.

رژیم اسرائیل بارها اعلام کرده است که متعهد به پایان جنگ به عنوان بخشی از این توافق نخواهد بود و پس از اجرای آتش بس موقت، جنگ در غزه را تا زمان شکست حماس از سر می گیرد.

خلیل الحیاء مذاکره‌کننده ارشد حماس در گفت‌وگو با شبکه خبری الجزیره گفت که حماس تضمین‌هایی را از سوی مصر و قطر دریافت کرده که براساس آن بایدن متعهد به اجرای کامل توافق آزادی اسرا خواهد بود.

یک مقام ارشد اسرائیلی گفت: ما فکر می‌کنیم که آمریکایی‌ها این پیام را به حماس ارسال کرده‌اند که در مورد پایان جنگ مشکلی وجود نخواهد داشت.

یک مقام آمریکایی در این زمینه تشریح کرد: هدف دولت بایدن این است که نسبت به تداوم و پایداری آتش بس شش هفته‌ای که در توافق ذکر شده اطمینان حاصل شود. وی در عین حال افزود: آمریکا، قطر و مصر به عنوان ضامن روند مذاکرات هستند و واشنگتن هیچ تضمینی به حماس در مورد پایان جنگ نداده است.

کابینه جنگ اسرائیل نیز در مقابل اعلام کرده است که هیاتی را برای گفت‌وگو با مصری ها و قطری‌ها به قاهره می فرستد تا در مورد پیشنهاد جدید صحبت کنند. گفته می شود رئیس سیا نیز احتمالا در زمان ورود هیات اسرائیلی در قاهره حضور داشته باشد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.