0 نظر
25 بازدید

۵ روز تا انتخابات

رونمایی از لیست‌های انتخاباتی/ آمادگی برای انتخابات الکترونیک

double-quot تهران- جارپرس-کمتر از یک هفته تا انتخابات مرحله دوم دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی باقی مانده است و این روزها در رسانه‌ها از جمله ایسنا، شاهد انتشار اخبار مرتبط با این رویداد هستیم. در طول ۴ روز گذشته هم شاهد بودیم فهرست کاندیداهای شورای وحدت اصولگرایان، لیست «ائتلاف امنا» و فهرست مشترک جبهه پایداری و شانا برای دور دوم انتخابات تهران منتشر شده است.
کد خبر : 140910
تاریخ انتشار : یکشنبه 16 اردیبهشت 1403 - 18:55
رونمایی از لیست‌های انتخاباتی/ آمادگی برای انتخابات الکترونیک

به گزارش جارپرس از ایسنا، فعالیت ستاد انتخابات وزارت کشور برای برگزاری مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در روز ۲۱ اردیبهشت ماه به صورت منسجم و هماهنگ با ۱۵ استان کشور به صورت فعال‌تری دنبال می شود و احزاب ، تشکل‌ها و شخصیت‌های سیاسی نیز به ارائه تحلیل‌ها و انجام فعالیت‌های‌ انتخاباتی خود شدت داده‌اند.

به گفته وزیر کشور برای اولین بار در کشور است که مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، به صورت گسترده برگزار می شود.

احمد وحیدی با اعلام اینکه آمادگی کامل برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیکی در وزارت کشور وجود دارد، گفت: در ۸ حوزه انتخابیه که دو نماینده یا بیشتر باید انتخاب شوند، انتخابات را تمام الکترونیکی برگزار می‌کنیم که بزرگ ترین حوزه در تهران است که باید ۱۶ نماینده انتخاب شوند. شعب اخذ رای و سامانه های اخذ رأی مشخص شده است. در دور اول انتخابات در چهار حوزه انتخابیه، انتخابات تمام الکترونیکی برگزار شد، اما برای اولین بار این انتخابات در این گستردگی اجرا می شود و تحول مهمی در حوزه اخذ رأی است.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور هم با اشاره به اینکه مرحله دوم انتخابات مجلس در ۲۲ حوزه، ۱۵ استان، ۴۷ فرمانداری و ۸۱ بخشداری برگزار می شود و ۹۰ نامزد برای ۴۵ کرسی باقی مانده مجلس با یکدیگر رقابت می‌کنند. این انتخابات در ۸ حوزه به صورت الکترونیکی خواهد بود.

محسن اسلامی همچنین درباره واجدین شرایط رای اظهار کرد: کسانی که در مرحله اول رای نداده باشند، می توانند در هر حوزه ای رای دهند. کسانی که در مرحله اول در یک حوزه انتخابیه رای داده باشند، فقط در همان حوزه می توانند در مرحله دوم رای بدهند. متولدین ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ به قبل می توانند در این انتخابات شرکت کنند.

مراحل رای دادن در انتخابات الکترونیکی را نیز می توانید در این لینک ببینید.

در نشست خبری امروز سخنگوی شورای نگهبان خبرنگاران درباره تمهیدات شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی سوالاتی را مطرح کردند که هادی طحان نظیف در پاسخ گفت: در انتهای هفته مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برای تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده در ۱۵ استان برگزار می‌شود؛ در ۸ خوزه انتخابیه که بالای دو نفر از داوطلبان آن‌ها تعیین تکلیف نشدند (تبریز، ری، آبادان، شیراز، کرمانشاه، خرم‌آباد، قائم شهر و ملایر) انتخابات بصورت تماماً الکترونیک برگزار می‌شود.

وی همچنین در پاسخ به پرسشی درباره تجربه انتخابات الکترونیکی در دور اول انتخابات مجلس دوازدهم و تاثیر برگزاری انتخابات الکترونیکی در دور دوم انتخابات مجلس در انتخابات‌های آتی گفت: در مرحله اول چهار حوزه را به صورت الکترونیکی بود. تجربه انتخابات الکترونیک رضایت‌بخش بود. در مرحله دوم چهار حوزه به هشت حوزه افزایش یافت تا تجربه بهتری داشته باشیم.

از طرف دیگر محسن نایبی رئیس ستاد امنیت انتخابات استان تهران در دومین جلسه ستاد امنیت انتخابات استان تهران از اتخاذ تمهیدات امنیتی برای برگزاری دور دوم انتخابات در شهر و استان تهران خبر داد و تاکید کرد که تأمین امنیت روانی و سلامت مرحله دوم انتخابات به اندازه مرحله اول انتخابات دارای اهمیت است.

محمد صالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور با تشویق مردم در مشارکت گسترده در انتخابات گفت: مردم با مشارکت گسترده در دور دوم انتخابات بهترین‌ها و اصلح‌ترین‌ها را تعیین کرده و راهی مجلس دوازدهم کنند.

در نشست مشترک رئیس جمهور با استانداران، سیدابراهیم رئیسی در بخشی از اظهارات خود با اشاره به اینکه در انتخابات قبل هم مجریان (وزیر کشور و استانداران) هم ناظران(شورای نگهبان) هم عموم‌مردم همت کردند وانتخاب با شکوهی براساس ۴ اصل مورد تاکید رهبرانقلاب برگزار شد، گفت: ان‌شاءالله در انتخابات میان دوره‌ای پیش رو با همت استانداران ۴ اصل مورد تاکید رهبری همواره در اولویت باشد و شاهد انتخابات میان دوره ای با شکوه باشیم و مجلس شورای اسلامی در زمان خود تشکیل شود.

احزاب و تشکل‌ها چه کرده‌اند؟

سخنگوی جبهه پایداری انقلاب اسلامی اسامی نامزدهای لیست نهایی جبهه انقلاب که مورد حمایت مشترک جبهه پایداری انقلاب اسلامی و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب هستند را اعلام و با تاکید بر اهمیت حضور مردم در مرحله دوم انتخابات، گفت: حضور غرور انگیز ملت حماسه ساز ایران اسلامی در انتخابات یازدهم اسفندماه سال گذشته، با وجود مشکلات اقتصادی و کمبودها، برگ زرین دیگری از دفتر رشادت و وفاداری به انقلاب اسلامی بود که ان‌شاءالله در ۲۱ اردیبهشت ماه و در مرحله دوم انتخابات با حضور پرشور مردم تکمیل خواهد شد.

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.