مجمع گفت وگوی منطقه ای؛ راهکاری سازنده در جهت برقراری امنیت خلیج فارس

double-quot
تهران – جارپرس – محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس امنیتی مونیخ با بیان اینکه ‘در جهان امروز، رسیدن به امنیت به قیمت ناامنی دیگران، امری غیرواقع بینانه و حتی پوچ است’ به کشورهای منطقه پیشنهاد داد برای برقراری هماهنگی های منطقه ای ‘مجمع گفت وگوی منطقه ای’ را تشکیل دهند؛ پیشنهادی بسیار سازنده و ثبات آفرین که نقشی مهم در جهت صلح و امنیت خلیج فارس ایفا خواهد کرد.

کد خبر : 19551
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 3 اسفند 1395 - 12:43
مجمع گفت وگوی منطقه ای؛ راهکاری سازنده در جهت برقراری امنیت خلیج فارس

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، دکتر محمد جواد ظریف، وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران، در جمع شرکت کنندگان کنفرانس امنیت مونیخ در بخشی از سخنان خود با اشاره به اینکه تروریسم در خاورمیانه ناشی از دخالت های نظامی بیگانگان است، تاکید کرد که مناقشه های این منطقه از جمله در عراق، بحرین و سوریه راه حل نظامی نداشته و نیازمند روند سیاسی است.
تاکید وزیر امور خارجه کشورمان بر امنیت و ثبات منطقه در حالی است که نقش این منطقه راهبردی در تامین کل امنیت منطقه مثال زدنی و واجد اهمیت بسیاری است.
اهمیت برقراری امنیت و ثبات پایدار در منطقه راهبردی خلیج فارس، به حدی است که تامین و ارتقاء امنیت صلح، ثبات و رفاه مردم همه کشورهای منطقه به آن، مستقیم یا غیر مستقیم وابسته است.
منطقه خلیج فارس از زمان های گذشته به عنوان منطقه ای راهبردی در پهنای سیاسی و اقتصادی خاورمیانه در تامین امنیت و منافع کشورها نقش تاثیرگذاری داشته و ابعاد گوناگون اقتصادی و سیاسی این منطقه، همواره به عنوان یکی از پارادایم های قدرت (سیاسی و نظامی) شناخته می شود.
در حالی که دکتر ظریف تاکید کرده است که کشورهای منطقه خلیج فارس باید وضعیت تفرقه و تنش کنونی را پشت سر بگذارند و در مسیر برقراری هماهنگی های منطقه ای واقع بینانه حرکت کنند، اکنون و در این شرایط حساس، همگرایی سیاسی و اقتصادی میان کشورهای این منطقه بیش از پیش احساس می شود.
طرح هوشمندانه ایجاد یک ‘مجمع گفت وگوی منطقه ای’ بر اساس اصول مورد توافق کلی و هدف های مشترک کشورهای منطقه خلیج فارس می تواند به عنوان نقشه راه سیاسی و اقتصادی این منطقه راهبردی در چارچوب منافع مشترک کشورها و نیز مبتنی بر اراده سیاسی دولت- ملت های منطقه، مورد توجه جدی مجامع منطقه ای قرار گیرد.
واقعیت موجود گویای آن است که در ژئوپلتیک حساس خلیج فارس، تشکیل چنین مجمعی می تواند موجبات ارتقا تفاهم و گفت وگو درباره طیف وسیعی از موضوعات از جمله اقدامات ثبات آفرین و امنیت ساز و نیز مبارزه با تروریسم، افراط گرایی و فرقه گرایی در منطقه را فراهم نماید.
در حال حاضر کشورهای منطقه خلیج فارس می توانند با بهره گیری از این پیشنهاد هوشمندانه و بسیار سازنده و نیز با نگاه به آینده روشن منطقه، راه تعامل و گفت و گو را به عنوان تنها راه پایان بخشیدن به اختلافات برگزینند و بر مبنای آن، اقدامات سازنده خود در جهت صلح و ثبات پایدار منطقه را شدت بخشند.
به هر روی، طرح ایجاد یک مجمع گفت وگوی منطقه ای، در صورتی که همه کشورهای منطقه خلیج فارس بدان احترام گذاشته و به این طرح ثبات ساز و امنیت بخش بپیوندند از اثربخشی و کارایی بالایی برخوردار خواهد بود و بسیاری از مشکلات امروز منطقه با تامل به آسانی حل خواهد شد.
در زمانی که طرح هرگونه سوتفاهم و اختلاف می تواند روابط دو دولت را با مشکلات گوناگونی مواجه سازد، ‘تعامل و گفت و گو’ تنها ابزار نزدیکی دولت های منطقه در پیش روی دولت ها است و در این میان طرح مجمع گفت وگوی منطقه ای مبتنی بر ساز و کار گفت وگو و رفع سوتفاهمات سیاسی میان کشورها، می تواند نقشی مهم و اثرگذار در امنیت و صلح پایدار منطقه ایفا نماید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.