قاهره: بازگشت کامل روابط با تهران انجام خواهد شد/ به میانجی نیاز نداریم

double-quot تهران - جارپرس - رئیس شورای روابط خارجی مصر در اظهاراتی با بیان اینکه تماس‌ها با ایران برقرار است، اما ضرورتی ندارد که علنی شود، خاطرنشان کرد که بازگشت روابط کامل با تهران انجام خواهد شد، اما قاهره ملاحظات خود را دارد.
کد خبر : 132222
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 31 مرداد 1402 - 15:28
قاهره: بازگشت کامل روابط با تهران انجام خواهد شد/ به میانجی نیاز نداریم

به گزارش جارپرس از ایسنا، محمد العرابی، رئیس شورای روابط خارجی مصر در گفت‌وگو با خبرگزاری العالم العربی تاکید کرد که تماس‌ها با ایران برقرار است اما ضرورتی ندارد که علنی شود.

وی گفت که مصر برای ازسرگیری روابطش با ایران نیازی به میانجیگری و یا دخالت طرف‌های دیگر ندارد.

العرابی گفت که موضوع ساده‌تر از چیزی است که آن را پیچیده کنیم، بازگشت روابط کامل با تهران انجام خواهد شد اما مصر محدودیت‌ها و ملاحظات خود را دارد و برای تغییر این ملاحظات فشاری بر آن نیست.

رئیس شورای راهبردی مصر گفت که روابط دیپلماتیک با ایران وجود دارد و قطع نشده است، اما بازگشت کامل روابط نیازمند ملاحظات ویژه‌ای است.

وی گفت که ایران کشوری فعال در منطقه است و بازگشت روابط به پرونده‌هایی مانند یمن، سوریه و لبنان مرتبط است.

العرابی گفت که قاهره برای از سرگیری روابط با تهران امنیت ملی عربی را در نظر گرفته است و تعیین چارچوب زمانی برای بازگشت روابط امری دشوار است، اما شاید گشایشی در پرونده‌هایی که ذکر کردیم حاصل شود و امور پیش برود.

اخیرا حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران در یک گفت‌وگوی تلویزیونی در پاسخ به سوالی در ارتباط با روابط ایران و مصر گفت: بین ما و مصر مشترکات زیادی وجود دارد و مصر یک کشور موثر و تاثیرگذار در جهان اسلام و عرب است.

وی با بیان اینکه هم مردم مصر به ایران علاقه‌مند هستند و هم مردم ایران به مصر علاقه دارند، گفت: ما با آقای السیسی از زمانی که روی کار آمدند صرف نظر از  چالش‌ها و مسائلی که در درون مصر وجود داشت اولین نقطه همکاری مشترک ما موضوع سوریه بود؛ رویکرد آقای السیسی در ارتباط با سوریه، مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری و فاصله گرفتن از این موضوع بود که برای تغییر نظام سیاسی در سوریه همکاری کند و باعث تشدید جنگ تروریستی در سوریه شود. با توجه به این نگاه ما گفت‌وگوهای امنیتی با یکدیگر در این رابطه را شروع کردیم.

وزیر امور خارجه افزود: آخرین اتفاقی که در ارتباط با روابط ایران و مصر اتفاق افتاد این بود که سلطان عمان یک هفته بعد از سفری که به مصر داشتند به تهران آمدند. ایشان در جریان سفر به مصر گفت‌وگوهایی را با رئیس‌جمهور مصر درخصوص ضرورت روابط تهران و قاهره داشتند. سلطان عمان در سفر به تهران در این ارتباط حامل پیامی بودند. این پیام در عالی‌ترین سطح در ایران دریافت شد و سلطان عمان پاسخ مثبتی را دریافت کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، با بیان اینکه در حال طراحی هستیم که در زمان مناسب و براساس برنامه‌ای که با کشور مصر تنظیم می‌کنیم، شاهد ارتقاء روابط دو کشور باشیم، تاکید کرد: ما هیچ‌گونه محدودیتی برای توسعه همه‌جانبه روابط با مصر نداریم و از توسعه روابط با مصر استقبال می‌کنیم.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.