خدمات رایگان کارشناسان تغذیه در مراکز جامع سلامت/تصویب سند امنیت غذایی کشور

double-quot تهران - جارپرس - مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت از تدوین و تصویب سند امنیت غذایی کشور خبر داد و با اشاره به آمار سوء تغذیه در استان‌های مختلف، گفت: برای بهبود وضعیت تغذیه در جامعه حدود ۱۵۰۰ کارشناس بهداشت تغذیه در مراکز جامع خدمات سلامت به کار گرفتیم که خدمات رایگان انجام می‌دهند.
کد خبر : 121037
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 اردیبهشت 1402 - 19:43
خدمات رایگان کارشناسان تغذیه در مراکز جامع سلامت/تصویب سند امنیت غذایی کشور

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر احمد اسماعیل زاده _ مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در نشستی خبری به مناسبت هفته سلامت، گفت: یک اتفاق خیلی خوب که طی دو هفته گذشته رخ داد، تصویب سند امنیت غذایی بود و امیدواریم این سند سبب بهبود همکاری‌های بین بخشی و دستیابی به ریشه‌کنی ناامنی غذایی شود.

وی افزود: برای بهبود وضعیت تغذیه در جامعه حدود ۱۵۰۰ کارشناس بهداشت تغذیه در مراکز جامع خدمات سلامت به کار گرفتیم که خدمات رایگان انجام می‌دهند و برنامه توانمندسازی آنها هم در دستور کارمان قرار دارد. حدود دو سوم افراد جامعه به درجاتی از اضافه وزن و چاقی مبتلا هستند که نیاز به مشاوره تغذیه دارند. مردم باید از این خدمات رایگان آگاه باشند تا بعضا با هزینه‌های چند برابری این نوع خدمات را از بخش خصوصی دریافت نکنند.

او تاکید کرد: مکمل‌یاری برای ریشه‌کنی ناامنی غذایی اقدام دیگر مهم ما است‌. این موضوع امر مهمی است که سازمان‌های دیگر هم نقش مهمی در کاهش آن دارند. آمار سوء تغذیه بسته به هر استان متفاوت است که از ۳ تا ۱۱ درصد متغیر است؛ البته وقتی تخصصی شود هم تغییراتی خواهد داشت مثلا متوسط آمار کوتاه قدی حدود ۵ درصد و یا متوسط آمار لاغری حدود ۸ درصد است.

وی با اشاره به اینکه برنامه مکمل یاری برای ۳ یا ۴ دهک پایین جامعه انجام می‌شود، تصریح کرد: برنامه دیگر ما ارائه سبد غذایی یا کارت‌هایی برای مادران باردار و کودکان دچار سوء تغذیه است که با همکاری بنیاد برکت و کمیته امداد در حال اجرا است. حدود ۵۸ درصد کودکان دچار سوء تغذیه که تحت این برنامه خدمت می‌گیرند، بهبود یافته‌اند. خوشبختانه برای سال جاری سازمان برنامه و بودجه رقم بسیار خوبی را برای رفع سوء تغذیه کودکان در نظر گرفته است که قرار است مدون پیش برود.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت موضوع آموزش در بهبود تغذیه، اظهار کرد: برای کاهش آمار بیماری‌های غیرواگیر اصلاح تغذیه و سبک زندگی از اولویت بالایی برخوردار است. در این زمینه آموزش باید برای تمام اقشار انجام شود.

وی به تدوین سبد غذایی اشاره کرد و گفت: وزارت رفاه و کمیته امداد از ما درخواست دارند تا برای ارائه بهتر کمک به اقشار محروم، سبد غذایی سالم تدوین کنیم که این اقدام انجام شد که حتی برای تولید و صادرات و واردات مواد غذایی هم موثر واقع شد.

وی افزود: با برنامه‌هایی که در بررسی بوفه مدارس و مکمل یاری‌ها انجام می‌دهیم امیدواریم بتوانیم نسل سالمی به جامعه تحویل دهیم. در عین حال امر جوانی جمعیت هم از اولویت‌های ما است تا از بروز ناباروری به دلیل تغذیه غلط و چاقی جلوگیری کنیم.

وی با تاکید بر لزوم سالم‌سازی مواد غذایی صنعتی، گفت: در این زمینه دو هدف مهم اول کاهش میزان قند موجود در آبمیوه‌های صنعتی و دوم بهینه سازی اسیدهای چرب موجود در روغن‌های مایع است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.