احتمال ورود به پیک جدید/ شرایطمان آتش زیر خاکستر است

double-quot تهران - جارپرس - رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد گفت: تا زمانی‌که ۴ تا ۶ هفته از یک سویه نگذرد نمی‌توانیم در مورد آن رفتارشناسی درستی داشته باشیم؛ بنابراین هرکس صحبتی درخصوص ویروس امیکرون می‌کند فقط یک نوع پیش‌بینی ارائه داده است، اما باتوجه به سویه جدید احتمال اینکه وارد یک پیک جدید بشویم وجود دارد. 
کد خبر : 77980
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 30 آذر 1400 - 12:25
احتمال ورود به پیک جدید/ شرایطمان آتش زیر خاکستر است

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، دکتر علیرضا صداقت اظهار کرد: در شرایط فعلی نتایج بیشتر تست‌ها ابتلا به آنفلوآنزا و سرماخوردگی‌هایی است که سویه‌های دیگر کرونا ویروس هستند. آنفلوآنزا ا کمتر از کرونا نیست. یادمان باشد در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ افراد زیادی حتی جوان‌ها را بر اثر ابتلاء به آنفلوآنزا ا از دست می‌دادیم.

وی افزود: بسیار پیش می‌آید که تست پی‌سی‌آر فرد منفی شود ولی همان علائم کرونا را داشته باشد و به همان میزان نیز بیماری‌اش شدید و حتی منجر به فوت شود؛ بنابراین الان به هنگام ابتلاء به بیماری به مراجعه زود هنگام بیشتر تاکید می‌کنیم. تشخیص بین آنفلوآنزا ا و کرونا کل سیر بیماری را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد خاطرنشان کرد: درست است که درحال حاضر در شرایط خوبی هستیم اما این شرایط آتش زیر خاکستر است. تصور کنید به جنگلی رفته‌اید و آتشی برافروخته‌اید به مرور این آتش تبدیل به خاکستر شده است. آتش به نظر خاموش است ولی همینطور از آن دود بلند می‌شود، اگر آتش را در جنگل رها کنیم و نسبت به خاموش کردن کامل آن غفلت کنیم قطعا جنگل آتش می‌گیرد. وضعیت فعلی نیز به‌لحاظ شیوع کرونا به همین‌صورت است.

نباید با درصدهای واکسیناسیون خودمان را فریب دهیم

صداقت افزود: وقتی گفته می‌شود ۸۵ درصد واکسن دوز اول را دریافت کردند و ۱۵ درصد واکسن نزده‌اند به غلط تصور می‌کنیم ایمنی کافی به‌وجود آمده است. درحالی‌که این ۱۵درصد می‌شود حدود ۱۰میلیون و صدهزار نفر از واجدین شرایط که واکسن دریافت نکرده‌اند یعنی به‌اندازه جمعیت کشور بلژیک، جمعیتی دو برابر جمهوری چک یا جمعیتی به‌اندازه کل شهر تهران که واکسن دریافت نکرده‌اند. این فاجعه است نباید با درصدها خودمان را فریب دهیم زیرا این تعداد واکسن نزده می‌توانند فاجعه در کشور ایجاد کنند.

وی گفت: درحال حاضر از نظر میزان ابتلاء به کرونا در شرایط خوبی قرار داریم. همانطور که می‌دانیم ‌آماری که درخصوص کرونا اعلام می‌شود، بعد از مراجعه بیمار به پزشک و انجام تست پی‌سی‌آر مشخص می‌شود. حال اگر این زنجیره در هرجایی قطع شود این آمار کمتر می‌شود؛ مثلا فرد باوجود مبتلا بودن به پزشک مراجعه نکند، پزشک تست پی‌سی‌آر نگیرد یا تست با تکنیک اشتباهی انجام شود و…در همه این حالت‌ها نتیجه تغییر می‌کند. بنابراین آمار ابتلا به کرونا واقعی هستند ولی آمار حدالاقل ابتلا به بیماری را مشخص می‌کنند همانطور که گفتیم چه بسا افراد زیادی به پزشک مراجعه نمی‌کنند و تست نمی‌دهند بنابراین در آمار نیز لحاظ نمی‌شوند. بنابراین زمانی که اعلام می‌شود مثلا۴۰۰۰ نفر مبتلا هستند ممکن است در حقیقت ۱۰ هزار نفر مبتلا باشند.

صداقت افزود: در شرایط فعلی در بیمارستان امام رضا (ع) ۲۰ تخت آی‌سی‌یو داریم درحالی که در دوران پیک حدود ۱۰۰ تخت آی‌سی‌یو داشتیم؛ بنابراین تعداد مبتلایان کم شده و به‌دنبال آن از میزان بستری و فوتی‌ها نیز کاسته شده است.

وی درخصوص میزان خطرناک بودن ویروس امیکرون گفت: جواب صحیح این است که در این زمینه چیزی نمی‌دانیم. داده‌های علمی مرتب درحال تغییر است. چندی‌پیش ویروسی قدعلم کرد که نامش را دلتا گذاشتیم. در ابتدا این ویروس را جدی نگرفتیم و گمان کردیم چون خواستگاه آن هند است به کشور ما نمی‌آید، اما ویروس دلتا از سیستان و بلوچستان آغاز شد و فاجعه موج پنجم که در آن چندین برابر پیک‌های قبلی فوتی داشتیم را رقم زد. حال در خصوص ویروس امیکرون اینکه ممکن است این اتفاق بیفتد یا خیر جواب درستش این است که نمی‌دانیم. اول اینکه فاکتورهای خوبی مثل واکسیناسیون ۷۰ درصدی دو دوز را در سطح کشور داریم. دوم اینکه جمعیت زیادی از مردم در طول این دوران مبتلا نیز شده‌اند و مقاومت بدن آنها بیشتر از دو دوز واکسن است.

احتمال وورد به پیک جدید

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: تا زمانی‌که ۴ تا ۶ هفته از یک سویه نگذرد نمی‌توانیم رفتارشناسی درستی داشته باشیم؛ بنابراین هرکس صحبتی درخصوص ویروس امیکرون می‌کند فقط یک نوع پیش‌بینی ارائه داده است، اما باتوجه به سویه جدید احتمال اینکه وارد یک پیک جدید شویم وجود دارد.

وی با بیان اینکه نباید نسبت به رعایت پروتکل‌ها بی‌تفاوت باشیم، گفت: موضوع نگران کننده این است که به خواب زمستانی برویم. اینکه تصور کنیم چون۷۰ درصد واکسیناسیون انجام شده پس ایمنی قطعی وجود دارد. آمار فاصله‌گذاری اجتماعی و ماسک زدن بسیار پایین آمده و این موضوع نگران‌کننده است. آنچه جلوی ابتلا به بیماری را می‌گیرد فقط استفاده از ماسک است. واکسن شدت بیماری را کم می‌کند.

امیکرون ممکن است یک جهش بزرگ بدهد

صداقت خاطرنشان کرد: امیکرون ممکن است یک جهش بزرگ بدهد، یعنی ممکن است واکسن‌ و داروها تاثیر زیادی روی آن نداشته باشند. جهش یعنی نحوه ورود ویروس به بدن فرق کرده باشد. درحال‌حاضر این ویروس ناشناخته است و تا زمانی که رفتار آن شناخته شود باید از ماسک استفاده کنیم، فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم و واکسن بزنیم. از لحاظ علمی امکان ندارد که ویروس صددرصد در مقابل واکسن مقاوم باشد چون بدن و سیستم ایمنی این عامل مخرب را شناخته و می‌تواند در مقابل آن آنتی‌بادی تولید کند. این موضوع امیدواری ایجاد کرده که موارد ابتلا به ویروس امیکرون نسبت به دلتا خفیف‌تر خواهد بود. در کل هر جهشی که ویروس جلو می‌رود باید ضعیف‌تر شود. درحال‌حاضر تجهیزات لازم برای تشخیص ویروس امیکرون وجود دارد.

در شب یلدا به این نکات توجه کنید

وی درخصوص دورهمی‌های شب یلدا گفت: درحال حاضر که شرایط آبی شده نمی‌توانیم بگوییم دورهم جمع نشوید و جشن شب یلدا نروید. با این همه قرابت و خویشاوندی که در خانواده‌های ایرانی وجود دارد و شرایط روحی-روانی حاکم بر جامعه ایجاب می‌کند که همه دورهم جمع شویم. ولیکن توصیه اکید می‌کنم که مهمانی‌ها را شلوغ نکنید و سعی کنید که جمعیت بیشتر از ۱۰نفر نباشد. همه افرادی که در مهمانی حضور می‌یابند واکسن زده باشند، محیط از تهویه مناسبی برخوردار باشد و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنند.

رئیس بخش آی‌سی‌یو کرونای بیمارستان امام رضا(ع) مشهد با بیان اینکه برای ارتقاء سطح واکسیناسیون از ۷۰به ۸۰ درصد در کشور نیازمند مقابله با واکسن ستیزها هستیم، گفت: درحال‌حاضر دانشمندان درحال ساختن داروی مخصوص کرونا هستند. شرکت فایزر یک داروی ضد ویروسی کرونا را ارائه داده که هنوز وارد کشور نشده است. اساس کار ویروس‌هایی مثل کرونا این است که سیستم ایمنی افراد را تهدید می‌کند و زمانی که صحبت از سیستم ایمنی می‌شود به سراغ واکسن می‌رویم زیرا تنها چیزی است که سلامتی را گارانتی می‌کند. واکسن مانند این است که یک مانور آماده‌سازی در بدن انجام بگیرد که اگر حمله‌ای انجام شد بدن آمادگی مقابله با ویروس را داشته باشد. بنابراین واکسن جلو وارد شدن ویروس به بدن را نمی‌گیرد بلکه به محض ابتلاء به آن حمله می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: توان روحی مردم خیلی مهم است. اگر مردم به لحاظ روحی ضعیف باشند، این وضعیت سیستم ایمنی آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و درنتیجه بدن در مقابل ویروس پاسخ ضعیفی می‌دهد. ارتباط سلامت روان با سطح ایمنی بدن و مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها کاملا اثبات شده است. در حال‌حاضر با دو چالش مواجهیم، از یک طرف به دلیل وحشتی که از بیماری در سطح جامعه وجود دارد بسیار مهم است که اطلاعات مربوط به بیماری چطور انتشار یابد که مردم تحت فشارهای روانی ناشی از این استرس‌ها قرار نگیرند و عملکرد روزمره آنها مختل نشود. از طرفی دیگر بایستی حقایق را گفت تا مردم واقعیت را بدانند، موضوع را جدی بگیرند و این آگاهی در پیشگیری موثر باشد.

صداقت با بیان اینکه در امر اطلاع‌رسانی کرونا مرز باریکی را باید رعایت کنیم، گفت: اینکه ما تا چه حد اطلاع رسانی را پیش ببریم که واقعیت‌ها گفته شود اما مردم نترسند و هیجان نداشته باشند؛ بنابراین باید برنامه‌هایی برای توانمندسازی مردم داشته باشیم که بدانند در چه شرایطی در معرض خطر قرار می‌گیرند و در چه وضعیتی از خطر دور می‌مانند. اطلاعات درخصوص کرونا مدام به روز می‌شود. یک زمان می‌گفتیم کرونا از سطوح منتقل می‌شود، الان می‌گوییم سطوح در انتقال بیماری زیاد موثر نیستند؛ بنابراین برنامه‌های حمایتی برای حفظ توان روحی-روانی سطح جامعه باید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از ابتدا باید تمرکزمان را به ورود زودهنگام واکسن به کشور می‌گذاشتیم، گفت: از آنجایی که سطح فرهنگی و اقتصادی اعضاء جامعه خیلی متفاوت است از ابتداء شیوع کرونا باید به این دقت می‌کردیم که افراد جامعه به‌طرق مختلف از کرونا متاثر می‌شوند و بایستی مثل همه دولت‌ها حمایت‌های لازم از اقشار ضعیف جامعه به عمل می‌آمد. ما در تامین سبد واکسیناسیون کشور تاخیر کردیم و باید به این سمت می‌رفتیم که واکسن‌ها زودتر وارد کشور شوند. کشوری مثل ما نباید اول برآورد کند که واکسن داخلی چه زمانی تولید می‌شود. سیاست‌ها در برخی مواقع از میانه به سمت سهل‌انگاری متمایل بود و همین موضوع دستاویزی برای واکسن‌ستیزها فراهم کرد.

در کنترل کرونا عالی عمل نکردیم ولی افتضاح هم نبودیم

رئیس سازمان نظام پزشکی مشهد افزود: من در جلسات مناظره با مخالفین واکسیناسیون که می‌رفتم در خصوص بحث اثربخشی واکسن صحبت می‌کردیم و آنها درخصوص مدیریت کرونا صحبت می‌کردند. ما نمی‌توانیم بگوییم مدیریت کرونا از اول درست بود اما نمی‌توانیم هم بگوییم که خیلی خراب بود. در مجموع بنده می‌گویم سیستم مدیریتی کنترل کرونا را اگر با همه نوع مدیریت‌ها مثل آب و برق و… مقایسه کنیم، نمره متوسط می‌گیرد. در کنترل کرونا عالی عمل نکردیم ولی افتضاح هم نبودیم و درحد متوسط با این بحران برخورد کردیم.

وی خاطرنشان کرد: پرستارها در روزهای اول کفن‌پوش سرکار می‌آمدند و از افرادی مراقبت می‌کردند که خانواده‌هایشان آنها را ترک کرده بودند زیرا در ابتدا فکر می‌کردند این بیماری شبیه طاعون است. در کشورهای اروپایی زیاد پیش می‌آمد که پرستارها کار را رها می‌کردند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.