0 نظر
160 بازدید

خانه های جوان در کشور گسترش می یابد

double-quot

تهران- جارپرس-جوانان از موثرترین نیروها برای توسعه و پیشرفت یک جامعه محسوب می شوند افرادی که برای تحقق این مهم به کار، مسکن، ازدواج و.. نیاز دارند.

کد خبر : 24217
تاریخ انتشار : دوشنبه 11 دی 1396 - 6:08
خانه های جوان در کشور گسترش می یابد

 

خبرگزاری جارپرس به نقل از ایرنا – هیچ جامعه ای بدون توجه به نیازهای جوانان خود به سامان نرسید و هیچ کشوری نیز بدون تکیه به این نیروهای پویا و بالنده به رشد و توسعه گام بر نداشت.
جوانان حتی در عرصه مدیریتی نیز سرمنشای تحول بوده اند. ذهن خلاق و مبتکر تنها یکی از ویژگی های این جوانان است که چنانچه جامعه ای به آن توجه کند می تواند گام های اساسی در رفع مشکلات خود بردارد.
ایران، کشور تقریبا جوانی است و با این جمعیت جوان و با این ویژگی هایی که بیان شده می تواند بهتر از این در همه عرصه ها عمل کند اما شرط آن شناخت توانایی قشر جوان است.
محمد مهدی تندگویان از شهریورماه سال جاری از سوی وزیر ورزش و جوانان سمت معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان را برعهده گرفت، معاونتی که در یک وزارتخانه بزرگ قرار گرفته است. در سال گذشته تنها ۴۶ میلیارد تومان از بودجه ۹۰۰ میلیارد تومانی وزارت ورزش و جوانان به این بخش اختصاص یافته است. البته مشکل معاونت جوانان تنها به موضوع بودجه محدود نمی شود، بین بخشی بودن این معاونت از مهمترین مشکلات است.
توجه جدی دولت به جوانان در دوره اخیر و پیگیری های تندگویان برای ارتباط مستقیم با جوانان در قالب برگزاری جلسات هفتگی با سمن های حوزه های جوانان این امید را به ذهن متبادر می کند؛ که جوانان در این دوره دولت دیده می شوند. در این راستا خبرنگار ایرنا به گفت وگوی تفضیلی با محمد مهدی تندگویان پرداخته است.
**ایرنا: خبر جدیدی از حوزه جوانان دارید؟
تندگویان: در حال مذاکره برای انعقاد ۲ تا ۳ تا قرارداد با ارگان های مختلف هستیم؛ یکی ار این قراردادها با ستاد کل نیروهای مسلح است که در راستای دستور مقام معظم رهبری در مورد «سرباز مهارت» هست. افرادی که در سمن های حوزه جوان فعالیت دارند بخصوص فعالان حوزه کارآفرینی شامل این طرح می شوند.
در طرح سرباز مهارت فعالان حوزه جوان، می توانند از کسر خدمت یا معافیت سربازی بهره ببرند.
**ایرنا: چه تعداد از این سربازها قرار است به معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان تعلق داشته باشد؟
تندگویان: تعداد افراد محدود نیست برای هر میزان مخالفتی وجود ندارد، چون طبق نظر رهبری امسال ۱۰۰ هزار سرباز و سال بعد حداقل ۵۰۰ هزار سرباز مهارت باید داشته باشیم و این روند افزایشی است.
امسال هم نهادهای مربوطه هر تعدادی که معرفی کنند اگر تایید شوند، تصویب می شود چون قصد، تحول سربازی در کشور و هدفمندی آن است.
اتفاقا هر چقدر تعدادشان بیشتر شود بهتر است منتها به شرطی که مدارکی که ارائه می شود منطبق بر شرایط باشد. به هر حال این اتفاق برای تشکل های جوانان اتفاق خوبی است.
موضوع شناسه دار شدن سمن ها و تشکل های حوزه های جوانان به نتایج خوبی رسیده است، مکاتبه ای بین وزیر ورزش و جوانان و وزیر ورزش انجام شده است و انعقاد تفاهم نامه در دستور کار است.
از وزارت کشور می خواهیم با یک دیدگاه مساعدتی نظر بدهند و زودتر روند شناسنامه دار شدن سمن های جوانان شروع شود.
**ایرنا: اگر خواست دولت برای تفکیک وزارت ورزش و جوانان جدی است چرا این طرح را به همراه موضوع تفکیک دو وزارتخانه دیگر به مجلس ارائه شد؟
تندگویان : در شکل تصمیم گیری ارسال لایحه نمی توانم نظری بدهم. این اتفاقی است که افتاد است. فکر می کنم چون دولت قصدش این بود که قبل از چیدمان کابینه از مجلس نتیجه بگیرد و حتی رئیس جمهور برای معرفی وزیران صبر کردند که اگر تعداد وزارتخانه ها افزایش پیدا کند، تعداد بیشتری وزیر معرفی کنند و قصد سرعت و اولویت کار بود. بحث هایی هم که با مجلس شده بود به نظر می رسید این اتفاق بیافتد منتها به هر حال به دلایل مختلف لایحه به صحن هم نرسید. الان هم پیگیری ها کاملا جدی است و تقریبا هر هفته در کمیسیون مجلس جلسه داریم. اگر بحث اولویت موضوع جوانان برای مجلس و نمایندگان جا افتاده باشد هیچ مغایرتی هم چندان ندارد که بخشی از این لایحه تحت عنوان یک الحاقیه و یک تبصره تصویب شود.
**ایرنا: آیا به نظر شما این موضوع امکان اجرایی شدن دارد
تندگویان: بله این جز فعالیت های معمول نمایندگان است و روالی است که نمایندگان می توانند لایحه ای وارد صحن مجلس می شود توانایی افزودن الحاقیه ای را به لایحه داخل صحن مجلس دارند.

**ایرنا: آیا این فضا در مجلس شورای اسلامی حس می شود؟
به نظر می رسد وجود دارد، بیشتر نمایندگان می گویند با تفکیک معاونت جوانان مشکلی ندارند. در مورد سه تا وزارتخانه دیگر بحث و مشکل هست ولی در مورد جوانان این دیدگاه وجود ندارد. اگر طی این مدت مصاحبه ها را رصد کرده باشید بیشتر نمایندگان موافق این موضوع هستند. کمیسیون اصلی که این موضوع در آن مطرح شده یعنی کمیسیون اجتماعی موافق است و رای هم برای تصویب داده به هر حال خوش بین هستیم ولی اگر این اتقاق نیافتد هم ما تابع مجلس خواهیم بود.

**ایرنا: اگر قرار است این اتفاق بیافتد چه زمانی خواهد افتاد؟
تندگویان: تا پایان امسال اتفاق می افتد؛ بالاخره تا پایان سال این لایحه به صحن مجلس می رود و تکلیف آن روشن می شود که یا تصویب می شود یا این که کل لایحه برگشت خواهد خورد که آن زمان هم تابع مجلس شورای اسلامی خواهیم بود و روال کنونی را ادامه می دهیم.
وزیر ورزش و جوانان قصد دارد که اگر این لایحه هم برگشت بخورد نهایتا پیشنهاد سازمانی زیر مجموعه وزارت خانه را ارائه کند که این روش بسیار ساده تر خواهد بود.
در این حالت حوزه جوانان همچنان زیر نظر وزارت ورزش و جوانان خواهد بود اما اعتبارات و ذیحسابی و بخش مالی جوانان از ورزش جدا می شود.
در این شرایط می توانیم، سرفصل های بودجه را از سازمان برنامه بودجه درخواست کنیم که همین کمک بسیار بزرگی است ولی در این شرایط برخی از مشکلات باقی می ماند.
اصلی ترین مشکلی که باقی می ماند این است که حوزه جوانان به عنوان سازمان زیر مجموعه وزارت ورزش نمی تواند دخالت در سرفصل های بودجه جوانان در وزارت خانه های دیگر داشته باشد.
این تنها مشکلی که است که باقی می ماند. به عنوان مثال بخشی از اعتبارات جوانان برای مسکن جوانان به وزارت مسکن می رود، بخشی از اعتبارات برای اشتغال جوانان به وزارت کار تعلق می گیرد که معاونت جوانان توانایی نظارت بر آن ها را ندارد.
**ایرنا: قرار است در خانه های جوان چه فعالیت هایی انجام شود
تندگویان: در گام نخست خانه های جوان در تمام استان ها تشکیل شده و هم اکنون در کشور حدود ۴۵ خانه جوان وجود دارد که با تعهداتی که استانداران دادند تا پایان سال تعداد خانه های جوان به ۷۰ خانه جوان می رسد.
در گام نخست عملکرد خوبی داشتیم؛ دستور العملی برای اداره این خانه ها در حال تدوین است. می خواهیم خانه های جوان به صورت یک مدل مستقل از وزارت خانه اداره شود.
ولی چون موضوعات مالی و دولتی (اموال دولتی و ساختمان خانه های جوان ) وجود دارد در نظر داریم مدیریت خانه های جوان به صورت هیات امنایی اداره شود. یعنی مدل حضور ما در خانه های جوان مدل حمایتی باشد نه مدل حکومتی.
این خانه ها بیشتر به منظور رونق تشکل های مردم نهاد استان ها و شهرستان ها شکل گرفته و همچنین پایگاهی است برای حضور و ورود جوانانی که ممکن است عضو هیچ نهاد و تشکلی نباشند. مدیریت خانه های جوان احتمالا به مدل اداره فرهنگسراهای تهران شبیه باشد که زیرمجموعه شهرداری هستند ولی سیستم مستقلی دارند.
**ایرنا: این الگویی که مطرح کردید از کجا برداشته شده است؟
تندگویان: در وزارت ورزش مدل های مختلفی داریم، مثلا فدراسیون ها و هیات ها و انجمن هایی که کارهای ورزشی می کنند به همین سبک هستند. یعنی با وجود این که دولتی نیستند ولی از حمایت های دولتی استفاده می کنند. ما نیز در رابطه با خانه های جوان قصد داریم به چنین سبکی برسیم که به این شیوه مدیریت اش کنیم.
**ایرنا :پس تا آخر امسال قرار است ۷۰ خانه جوان در کشور راه اندازی شود، آیا شیوه توزیع آن در کشور برای هر استان ها برابر خواهد بود؟
تندگویان: خیر. تقسیم بندی ها این طور نخواهد بود. برخی از استان ها آمادگی داشتند و فرمانداری ها و استانداران همکاری خوبی داشتند و زمین اختصاص دادند و خانه های جوان شکل گرفت. ولی بعضی از استان ها این توانمندی رو نداشتند.
به هر حال در تمام استان ها حداقل یک خانه جوان داریم و در بعضی از استان ها به پنج تا ۶ خانه جوان هم رسیده است که به شهرستان هایشان می رسد.
** ایرنا: در مورد تشکل های مردم نهاد بیشتر توضیح دهید و این که جوانان در چه حوزه هایی بیشتر علاقه مند فعالیت هستند و چه توقعی از شما دارند؟ در چه حوزه هایی اجازه می دهید که جوانان فعالیت داشته باشند.
تندگویان: زمینه فعالیت تشکل ها در سایت معاونت جوانان مشخص شده است. وقتی به سایت مراجعه کنید زمینه های فعالیت مشخص است. جوانان می توانند در زمینه های اقتصادی، فرهنگی، هنری و مذهبی سمن را تشکیل دهند.
در زیر شاخه ها هم عناوین را خود جوانان انتخاب می کنند یعنی می توانند کاری که مختص خودشان هست را بنویسند. سپس بررسی می کنیم اگر مغایرتی با سرفصل کلی نداشت سمن را برای آن ها ثبت می کنیم.
هم اکنون در کل کشور حدود هزار و هفتصد سمن شکل گرفته است که طبق گزارشی که استان ها به ما داده اند تقریبا یک هزار تشکل در نوبت ثبت هستند که در حال بررسی اسناد و مدارک شان هستند.
**ایرنا: درباره مجمع ملی تشکل های مردم نهاد کشور توضیح می دهید
تندگویان: انتخابات تشکل های جوانان در سطح استان ها برگزار و مجامع استانی آن ها تشکیل شده و شش ماه است که مشغول فعالیت هستند. تا پایان دی ماه فعالیت این مجمع ملی به صورت رسمی آغاز می شود.
این مجمع به عنوان یک سندیکای ملی ثبت می شود و مستقل از دولت، فعالیت خواهد کرد که اتفاق خوبی است.
درصدد شبکه سازی تشکل های مردم نهاد در سال آینده هستیم قصد داریم این شبکه سازی به صورت بسیار تخصصی و علمی باشد به این معنی که مشخص شود مثلا در حوزه کارآفرینی چند تشکل در کل کشور داریم، با چه مدل کارآفرینی. در حوزه ی فرهنگی چند تشکل داریم، با چه مدل رویکردی. همه این ها انشاء الله در عرض شش ماه اول سال آینده تدوین خواهد شد.
در این راستا کتاب زردی از این تشکل ها تدوین می شود و در اختیار سازمان ها، نهادها و استانداری ها قرار خواهیم داد تا در هنگام ارائه خدمات عام المنفعه از این تشکل ها استفاده کنند.

**ایرنا: چطور می توانیم این سازمان ها و نهادهای دولتی یا خصوصی را علاقه مند کنیم که از این تشکل ها استفاده کنند؟
تندگویان: بخشی از این ها به صورت ابلاغی خواهد بود. مثلا در جلسات ستادهای سازمان دهی استانی حتما یکی از بندهای دستور جلسات همین است که استانداری و استانداران و نهادهای هر استان موظف شوند که در استعلام عملیات های اجرایی و پژوهشی و هنری از تشکل های جوانان استعلام به عمل بیاورند و آنان را به کار گیرند.
به نفع نهادها و ادارات نیز خواهد بود زیرا سمن ها غیرانتفاعی هستند و دنبال سود و ضرایب بالا نیستند بنابراین تمام کارهایی که در استان اجرا می شود را می توان با پایین ترین قیمت برای استان انجام دهند و کاملا هم عام المنفعه است. اگر سودی هم حاصل می کنند طبق قوانین باید در اختیار فعالیت های مردمی قرار دهند.با مدلی که تشکل های جوانان فعالیت می کنند دولت در عرض چند سال آینده دولت مجبور خواهد شد که با این تشکل ها کار بکند.

**ایرنا چرا این اتفاق خواهد افتاد؟
تندگویان: اتفاقات سطح شهر تهران شاهد این ادعا است،یکی از آنها استارت آپ هایی هستند که در حوزه تشکل های جوان به وجود آمده است. به هر حال این تشکل یا زیر مجموعه معاونت جوانان یا زیر مجموعه معاونت فناوری ریاست جمهوری یا جای دیگر هستند.مثلا الان دولت مجبور است با استارتاپ هایی مانند تپسی یا اسنپ کار کند؛ چون امکان تعطیل کردن آن ها را ندارد.
این هشدار برای دولت وجود دارد که جوان ها به خصوص در حوزه های استارت آپ ها آنچنان خوب عمل می کنند که اگر از همین الان به فکر آن ها نباشیم و با آن ها تفاهم نکنیم بازارهای اقتصادی کشور را دچار دگرگونی می کنند.
هم اکنون بازار سنتی مصرف در تهران کاملا تغییر کرده به سمت تجارت الکترونیک رفته است. شما خرید کالا را به صورت اینترنتی بسیار راحت انجام می دهید. اگر وزارت صنعت و دولت بحث تجارت الکترونیک شهری را که جوان ها شکل دادند، جدی نگیرد و با آن ها وارد مذاکره نشود بازار سنتی دچار شکست می شود.
مردم نیز استقبال خوبی از استارتاپ ها داشتند. شما الان نمی توانید از مردم بخواهید که تجارت الکترونیک را انتخاب نکنند چون همه راحت تر هستند که این کار را انجام دهند.

**ایرنا: آیا شما تفکر حمایت از چنین تشکل هایی را در دولت می بینید؟
تندگویان: این اتفاق هم اکنون افتاده است. معاونت علمی و فن آوری ریاست جمهوی بسیار تلاش می کند، دولت هم بسیار پذیرفته است. دولت دوم روحانی را دولت تحول در حوزه جوانان می دانم. عرصه آن هم رخ داده است. این موضوع هم در انتصابات هم در مدل برخورد با تشکل های جوان تغییرات اساسی در حال انجام است.

**ایرنا: نظر شما درباره ایجاد پستی به عنوان مشاور جوان در نهاد ریاست جمهوری چیست؟
تندگویان : من زیاد موافق مشاور جوان نیستم. من با مدیران اجرایی جوان موافق هستم و این که پیرمردهایی که در این حوزه هستند مشاور بشوند.

**ایرنا : در مورد مدیران انتصابی در دولت چه نظری دارید؟
در وزارتخانه ورزش و جوانان انتصاباتی که اتفاق افتاد و تقریبا تمام بازنشسته ها از فدراسیون ها حذف شده اند و تحولی در حوزه فدراسیون ها شکل گرفته است.
حدود ۳۰ تا ۴۰ بازنشسته داشتیم. در موضوع معاونان جوانان استان ها اولویت با جوانان و بانوان است و هم اکنون در معاونت جوانان استان های سیستان و بلوچستان و آذربایجان غربی از بانوان بهره گرفتیم.
بالاخره مقاومت برای حضور جوانان و بانوان وجود دارد و زمانی طول می کشد تا این مقاومت ها از بین برود اما دولت پذیرفته که باید جوان گرایی در حوزه های مدیریتی و اجرایی اتفاق بیافتد. به نظر می رسد تحولات تا پایان دولت شکل بگیرد. شاهد تحرکات خوبی هستیم.
حضور جوانان در شورای شهر و تشکیل فراکسیون جوانان برای نخستین بار در مجلس شورای اسلامی نشانه تحولی در جامعه است که دولت نیز آن را پذیرفته است.
**ایرنا: کدام وزارتخانه ها و نهادهایی که در جلسات ستاد ملی ساماندهی جوانان شرکت می کنند به وظایفشان خوب عمل می کنند.
تندگویان: همه نهادها و سازمان ها از مصوبات استقبال می کنند ولی در عملیات اجرایی و گزارشهایی که داده می شوند تقریبا هیچ یک از نهادهایی که در ستاد ساماندهی حاضر می شوند، یعنی وزارت کار، رفاه، مسکن و غیره و گزارشهایی که در اختیار ما قرار می گیرد، خوب نیست.
تمام این گزارش های عملکرد وزارتخانه ها و نهاد ها درباره حوزه جوانان را به نهاد ریاست جمهوری و معاون اول می فرستیم و ایشان هم پیگیری می کنند ولی مشکل اصلی این است که اعتبار این حوزه در اختیار ما نیست.
اگر وزارت خانه ای بداند که نهادی نظارت جدی در اعتبارات آنها دارد. یقینا همکاری می کند. ولی در شرایط کنونی چون اعتبارات در اختیار ما نیست، ما نه نظارت و نه دخل و تصرف داریم.
در شرایط کنونی معاونت جوانان تنها می تواند عملکرد دیگر نهادها در حوزه جوانان را به نهاد بالادستی گزارش دهد.

**ایرنا: مصوبه ای در حال حاضر وجود ندارد که نیاز به برگزاری شورای عالی با حضور معاون اول یا رئیس جمهور باشد؟
تندگویان: شورای عالی جوانان مدت زمان بسیاری است تشکیل نشده است و مشکل شورای عالی جوانان اجرایی نبودن مصوبات آن است دلیل آن این است که با توجه به اعتباراتی که اختصاص می گیرد نهادی برای کنترل و نظارت آن وجود ندارد. و این مشکل باید جایی اصلاح شود.
به عنوان مثال نهاد ریاست جمهوری نظارتی برای این حوزه تعیین کند. اگر معاونت جوانان تبدیل به سازمان یا معاونت مستقل شود این مشکل رفع می شود. اما اگر این طور نشود به نظرم در حوزه نظارت بر عملکرد فعالیت جوانان در ریاست جمهوری باید دفتری تشکیل شود و به اعتباراتی که تمام وزارت خانه ها در حوزه جوانان دریافت می کنند نظارت و عملکرد آن ها را پایش و راستی آزمایی کند.پیشنهادم این است که اگر لایحه تفکیک معاونت جوانان از ورزش مجلس تصویب نشد این دفتر حتما در ریاست جمهوری تشکیل شود.
**ایرنا: راجع به بودجه جدید صحبتی دارید؟
تندگویان : نسبت به سال گذشته بودجه معاونت جوانان افزایش یافته است. بودجه سال پیش ۳۶ میلیارد بود و امسال ۴۶ میلیارد تومان افزایش یافته . ولی موضع ما این است که این میزان هم کم است و ۱۹ میلیارد آن حقوق و دستمزد است، بقیه به طرح های ملی و بخشی به استان ها تعلق می گیرد.
با توجه به طرح های ملی که در سال داریم تقریبا سهم هر استان به طور میانگین ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان در سال است و با این عدد یک استان توان انجام هیچ فعالیتی را ندارد. یعنی استانی که ۲۰۰ تشکل دارد این میزان رقمی نیست که بتوان برای این تشکل ها کاری کرد یا این که طرح بزرگی را اجرا کرد ؛با ۵۰۰ میلیون تومان حداکثر ۲ طرح قابلیت اجرا دارد. این نشان می دهد که این بودجه بسیار ناچیز است. حرف ما این است که کل این بودجه و ضرایب آن باید تغییر کند. بودجه وزارتخانه ورزش و جوانان ۹۰۰ میلیارد تومان است و بودجه معاونت جوانان ۴۶ میلیارد تومان که این تناسب غیرمنطقی است. که البته مشکل از وزارتخانه نیست، ایراد از تدوین برنامه و بودجه است.

**ایرنا: پیشنهاد شما برای بودجه معاونت جوانان چه میزان بود؟
تندگویان: پیشنهاد خودمان را دادیم. همانند دیگر وزارتخانه ها که پیشنهاداتشان را به دولت می دهند ولی به هر حال جمع بندی آن در دولت اتفاق می افتد. درخواست ها بیشتر از این بود.
به نظر می رسد در حوزه جوانان رقمی معادل ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیارد تومان نیاز است؛ با دولت که مطرح می کنیم پاسخ می دهند که اعتبارات در حوزه جوانان ۱۰۰۰ میلیارد تومان است ولی آن چیزی که به معاونت جوانان می رسد ۴۶ میلیارد است. باقی به وزارتخانه های دیگر مثل وزارت مسکن برای مسکن جوانان و اشتغال جوانان می رسد.

**ایرنا: در مورد پیشنهادتان در مورد ایجاد دفتر در نهاد ریاست جمهوری برای نظارت بر هزینه های مربوط به جوانان کمی بیشتر توضیح دهید.
معاونت جوانان در حوزه بین بخشی قرار دارد. کارهای بین بخشی همیشه بلاتکلیف است. به عنوان مثال حوزه های فرهنگ و هنری آنقدر بین بخشی است که معلوم نیست در این خصوص به کدام سازمان رجوع شود، جوانان هم به همین مشکل دچار شده است. به عبارتی حوزه جوانان آنقدر بین بخشی شده بالاخره نمی دانیم سراغ چه کسی برویم. درست است که اسم ما معاونت جوانان است ولی آیا تمام اعتبارات که در حوزه جوانان در اختیار ماست؟ این دفتر می تواند یک نهاد فرا دستی باشد که زیر مجموعه هیچ وزارت خانه ای نیست و این به معنی حذف معاونت جوانان نیست.

**ایرنا: آیا دولت روش پیشنهاد شما را در نظر دارد و کاری در این رابطه انجام می دهد؟
تندگویان: در حال حاضر نظر دولت بر تشکیل سازمان ملی جوانان است تا مشکل ها برطرف شود. امیدوارم مجلس نیز این طرح را تصویب کند.

انتشار دهنده: هانیه فراهانی

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.