سی ام خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

double-quot
تهران – جارپرس – امروز یکشنبه سی ام خرداد ۱۳۹۵ هجری خورشیدی، سیزدهم رمضان ۱۴۳۷ هجری قمری و نوزدهم ژوئن ۲۰۱۶ میلادی است. دو سال پیش در چنین روزی، دور پنجم گفت وگوهای هسته ای ایران و ۱+۵ در وین که به منظور نگارش متن پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در ۲۶ خرداد آغاز شده بود، پایان یافت.
کد خبر : 15251
تاریخ انتشار : یکشنبه 30 خرداد 1395 - 3:34
سی ام خرداد در آینه تاریخ معاصر ایران

مهمترین رویدادهای تاریخ معاصر ایران در این روز، به شرح زیر است:

۳۰ خرداد ۱۳۹۳
دور پنجم از گفت وگوهای هسته ای در وین که به منظور نگارش متن پیش نویس برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) از ۲۶ خرداد آغاز شده بود، به کار خود پایان داد. در این مدت پنج روزه، دو طرف اعلام کردند که وارد مرحله نگارش متن توافق شده اند ولی اختلاف نظر جدی، هم در محتوا و هم در نحوه نگارش وجود دارد.

۳۰ خرداد ۱۳۷۹
آیت الله خامنه ای مقام معظم رهبری از برخورد دوگانه سازمان ملل با مسایل جهانی انتقاد کرد.

۳۰ خرداد ۱۳۷۳
منافقان در مراسم عزاداری عاشورا حسینی(ع) بمبی را در حرم مطهر امام رضا(ع) در مشهد منفجر کردند. بر اثر این انفجار، ده ها تن از زایران و علاقه مندان اهل بیت(ع) در حرم امام رضا(ع) شهید و مجروح شدند.

۳۰ خرداد ۱۳۶۲
خاویر پرز دکوئیار دبیرکل سازمان ملل گزارش تیم اعزامی خود درباره ویرانی سنگین خانه های مسکونی ایران براثر بمباران هوایی و حملات موشکی عراق را به شورای امنیت ارایه کرد.

۳۰ خرداد ۱۳۵۶
اسحاق رابین نخست وزیر رژیم صهیونیستی در پایان دوران نخست وزیری خود، در پیامی به ارتشبد نصیری رییس سازمان اطلاعات و امنیت کشور(ساواک) نقش وی در توسعه مناسبات ایران و رژیم صهیونیستی را مهم دانست و از خدمت های وی قدردانی کرد.

۳۰ خرداد ۱۳۲۹
کمیته مشترک روابط خارجی سنای آمریکا لایحه کمک ۱۱٫۵ میلیون دلاری این کشور به ایران را تصویب کرد.

۳۰ خرداد ۱۳۲۶
ایران و آمریکا موافقتنامه ای نظامی به امضا رساندند. برپایه این موافقتنامه، ایران ۱۰ میلیون دلار تجهیزات نظامی را از این کشور خریداری کرد.

۳۰ خرداد ۱۳۰۲
لایحه خروج روپیه از ایران در جلسه مجلس شورای ملی بدین شکل تصحیح شد و به تصویب رسید:«از تاریخ این قانون تا مدت سه سال خروج طلا و نقره اعم از مسکوک و غیرمسکوک به استثنای روپیه از سرحدات ایران به کلی ممنوع است.»

۳۰ خرداد ۱۳۰۲
کنسول ایران در عشق آباد با ارایه گزارشی اقتصادی به وزارت امور خارجه، نوشت که از سال گذشته با جایگزین شدن گمرک آسیایی به جای تعرفه گمرک اروپایی، تا اندازه ای به رونق تجارت میان ایران و روسیه افزوده شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.