پایدارترین منبع آب شرب برای شهرکرد کجاست؟

double-quot تهران - جارپرس - عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد با بیان اینکه چشمه کوهرنگ منبع پایداری برای تامین آب شرب شهرکرد نیست، گفت: بهترین و پایدارترین منبع آب شرب مردم شهرکرد چشمه دیمه است.
کد خبر : 99600
تاریخ انتشار : یکشنبه 6 شهریور 1401 - 13:59
پایدارترین منبع آب شرب برای شهرکرد کجاست؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، مهدی پژوهش با اشاره به اینکه در سال ۹۵ میزان کدورت چشمه کوهرنگ افزایش یافت، اظهار کرد: طبق گزارشات، این میزان کدورت به حدود NTU ۱۰۰۰ رسیده بود.

وی در خصوص چرایی گل‌آلود شدن چشمه کوهرنگ، افزود: آب این چشمه تابع برف و یخچال‌های طبیعی است، به طوری‌که رشته‌کوه زردکوه قبلا پر از برف و یخچال بود و اکنون برفی بر روی آن باقی نمانده، از طرفی حفره‌های بالای چشمه که در اثر انحلال ناشی از کارست در زیر برف بوده‌اند اکنون اطراف این سینک هول‌ها(حفره‌ها) را خاک و سنگ فرا گرفته و در معرض بارندگی قرار دارند که نتیجه آن فرسایش خاک به درون سینک هول‌ها و نهایتا ریختن در چشمه است.

عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری ادامه داد: همین حرکت عمودی آب درون شکاف‌ها موجب گل‌آلودی چشمه می‌شود، از طرفی وجود تونل یا انفجار در نزدیکی آن صحت ندارد.

وی با بیان اینکه چشمه کوهرنگ منبع پایداری برای تامین آب شرب شهرکرد نیست، گفت: تا زمانی‌که یخچال‌ها مجددا روی آن حفره‌ها شکل نگیرد این مشکل وجود دارد، یعنی اگر بارندگی اتفاق بیفتد مجددا کدورت آب چشمه افزایش می‌یابد، بنابراین لازم است به دنبال منابع آب پایدار باشیم، در حقیقت می‌توان گفت بهترین، پایدارترین و سالم‌ترین منبع تامین آب شرب مردم شهرکرد چشمه دیمه است.

وی در ادامه در خصوص بازگشایی دریچه‌های پایین سد زاینده‌رود و گل‌آلود شدن آن، تصریح کرد: هدف چیزی جز ایجاد تنش و ملتهب کردن وضعیت چهارمحال و بختیاری نیست.

پژوهش بیان کرد: استان پایین‌دست به دنبال انتقال آب خرسان است، این منبع بین استان‌های کرمان و یزد و اصفهان تقسیم شده است و برای ساکت کردن استان،  بخشی کمی از آن را به چهارمحال و بختیاری برای تامین آب دشت‌های خانمیرزا و بروجن تحویل خواهند داد، حال سوال اینجاست سهم چهارمحال و بختیاری از انتقال آب به این سه استان چقدر است و برای این کار چقدر حق فروش آب به استان خواهید رسید؟ انتقال ۵۸۰ میلیون مترمکعب آب انتقالی از خرسان به زاینده‌رود بر اساس کدام معیار و جدول منابع و مصارفی است؟ بنابراین باتوجه به شرایط پیش آمده وضعیت چهارمحال و بختیاری شکننده است در حالی‌که وضعیت کاملا پایدار در استان پایین‌دست حاکم است.

وی تاکید کرد: آنچه مهم خواهد بود این است که باید از هر بخشی که می‌توان برای مرکز و سایر نقاط استان آب تهیه کرد و حق‌آبه استان از انتقال‌ آب‌هایی که به پایین دست صورت می‌گیرد، گرفته شود.

عضو هیات علمی دانشکده منابع طبیعی و علوم زمین دانشگاه شهرکرد  تاکید کرد: مدیریت سد زاینده‌رود باید به وزارت نیرو سپرده شود نه به استان اصفهان؛ در حقیقت، سیاست‌هایی وجود دارد که نشان می‌دهد چهارمحال و بختیاری هیچ‌گونه مدیریت و قدرتی در باز و بسته شدن و حق‌آبه‌ سد زاینده‌رود ندارد.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.