نماینده حماس در لبنان: انتفاضه جدید شروع شده است

double-quot

بیروت-جارپرس-«علی برکه» نماینده جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اعتراض های ۲ روز اخیر در مناطق مختلف فلسطین علیه تصمیم ترامپ درباره قدس گفت که انتفاضه جدید شروع شده است.

کد خبر : 23992
تاریخ انتشار : شنبه 18 آذر 1396 - 9:02
نماینده حماس در لبنان: انتفاضه جدید شروع شده است

به گزارش جارپرس از ایرنا، برکه تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس را «جنایت» و «تجاوز» علیه ملت فلسطین خواند و در عین حال گفت: فلسطینیان تسلیم این وضعیت نمی شوند.
به گفته نماینده جنبش حماس در لبنان تصمیم ترامپ فرایند صلح را به «گور» برد و فلسطینیان را وارد فضای انتفاضه کرد. وی گفت: ملت فلسطین به مذاکره کنندگان فلسطینی فرصت مذاکره داد اما امروز آشکارا مخالفت خود را با این روند اعلام می کند.
علی برکه همچنین درباره میزان اعتراض ها در دیگر کشورها گفت که ملت های دیگر نیز به ملت فلسطین نگاه می کنند و همیشه فلسطینیان به آنها روحیه داده اند.
در ادامه متن کامل گفت و گوی ایرنا با علی برکه آمده است:

**ایرنا: آیا می توان گفت که تظاهرات «روز خشم» در فلسطین حساب و کتاب رئیس جمهوری آمریکا و رهبران اسرائیل در حرکت نکردن مردم فلسطین را برهم زد؟
**علی برکه: نخست باید گفت که تصمیم ترامپ یک جنایت و تجاوز علیه ملت فلسطین است. این مساله ثابت کرد که واشنگتن شریک اشغالگران در جنایت ها و تجاوزهایشان است. من فکر می کنم رئیس جمهوری آمریکا پیش بینی غلطی داشت که فکر می کرد مردم فلسطین حرکتی نمی کنند و تصمیمش بدون هیچ واکنش جدی پیش خواهد رفت.
امروز می توان از انتفاضه جدید در فلسطین سخن گفت. جهان عرب و اسلام از موریتانی و تهران و مالزی و اندونزی گرفته تا پایتخت های عربی با این موضع که قدس هویت عربی و اسلامی دارد همراهی کردند. مشخص شد که قدس برای همه جامعیت دارد و عامل حرکت آنهاست.
این وضعیت باعث زنده شدن مساله فلسطین شد. من مطمئن هستم که در روزهای آینده ما شاهد افزایش درگیری ها خواهیم بود. فلسطینیان تسلیم نخواهند شد و نقشه نتانیاهو در یهودی سازی کل بیت المقدس تا سال ۲۰۲۰ را نخواهند پذیرفت. ملت فلسطین به ترامپ و نتانیاهو می گوید که آماده دادن هزینه های گزاف و گرانبها در راه قدس است. ملت فلسطین قدس را دروازه زمین به آسمان می داند.

**ایرنا: آیا منظور شما این است که انتفاضه رخ داده است؟ در این صورت ابعاد آن را چقدر می دانید؟
**علی برکه: انتفاضه به طور مستقیم پس از اعلام تصمیم ترامپ آغاز شد. مردم فلسطین به خیابان ها و اردوگاه ها به خیابان ها ریختند تا این تصمیم را محکوم و همبستگی خود را با بیت المقدس اعلام کنند.
روز جمعه فلسطینیان تظاهرات خود را از مساجد در کرانه باختری، غزه و بیت المقدس آغاز کردند. آنها به خیابان ها آمدند و این تصمیم جائرانه را محکوم کردند. درگیری هایی نیز رخ داد که به شهادت یک نفر در خان یونس که میان غزه و مناطق اشغالی سال ۱۹۴۸ قرار دارد منجر شد. ۷۰۰ نفر نیز زخمی شدند.
انتفاضه بار دیگر آغاز شده است. ترامپ با تصمیم متهورانه اش مسئولیت اتفاقات پس از آن را متوجه خودش کرد. او وضعیت را به قبل از کنفرانس مادرید در ابتدای دهه ۱۹۹۰ برد. این تصمیم فرایند صلح را به گور برد و ما را وارد فضای انتفاضه کرد. ملت فلسطین به مذاکره کنندگان فلسطینی فرصت مذاکره داد اما امروز آشکارا مخالفت خود را با این روند اعلام می کند.

**ایرنا: آیا می توان گفت که تشکیلات خودگردان فلسطین تحت تاثیر آنچه در خیابان می گذرد قرار گرفته است؟ آیا ما شاهد تغییرات ریشه ای در مواضع تشکیلات خودگردان خواهیم بود؟
**علی برکه: امروز مواضع جدیدی از سوی چهره های ارشد تشکیلات مطرح می شود. مذاکره کننده ارشد اعلام می کند که تماس ها با دولت آمریکا متوقف شده است. ابومازن نیز اعلام کرد که با معاون رئیس جمهوری آمریکا که نوزدهم ماه جاری میلادی به فلسطین اشغالی سفر خواهد کرد، دیدار نمی کند. معتقدم تشکیلات خودگردان در مقابل فشار افکار عمومی در حال کوتاه آمدن از موضع قبلی خود است. انتفاضه همه فلسطین و کشورهای عربی را تحت تاثیر خود قرار می دهد.

*ایرنا: آیا تغییری نیز در موضع کشورهای عربی رخ خواهد داد؟
**علی برکه: بله. افکار عمومی در کشورهای عربی در انتظار فلسطینیان است و بر اساس آنچه در فلسطین می گذرد حرکت خواهد کرد. فلسطینیان به همه طرف ها پیام محکمی را فرستاد. فلسطینیان همیشه به اعراب روحیه داده اند. در سال ۲۰۱۲ و پس از ترور شهید الجعبری هیاتی از وزیران خارجه اتحادیه عرب به غزه رفت و پس از بازگشت درباره کودکان فلسطینی سخن گفتند؛ کودکانی که با وجود حملات جنگنده های اسرائیل در خیابان ها بازی می کردند. مشاهدات آنها روحیه شان را بالا برد. فلسطینیان همیشه پیشقراول نبرد بوده اند. در تابستان گذشته اهالی بیت المقدس علیه نصب دروازه های الکترونیک در ورودی های مسجد الاقصی تظاهرات کردند و به اعتراض خود شدت دادند تا اینکه دشمن مجبور شد از اقدامات خود دست بردارد.

*ایرنا: به تازگی برخی رسانه ها از طرحی گفتند که «معامله قرن» لقب گرفته است و آن تعیین شهرک «ابودیس» به عنوان پایتخت فلسطین است. آیا می توان گفت که واکنش مردم فلسطین ضربه ای سخت به این طرح بود؟
**علی برکه: معامله قرن افکار نتانیاهو است که ساخته و پرداخته ترامپ و مورد حمایت برخی کشورهای عربی است. او مخالف حق بازگشت پناهجویان فلسطینی به سرزمین خود و به دنبال تقدیم قدس به صهیونیست هاست. تصمیم ترامپ بخشی از این معامله است که البته با مخالفت روبرو شده است. این معامله با مانع روبرو شده است و حتی حامیان آن نیز کم کم از آن تبرئه می جویند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.