مازاد تجاری بیش از ۳۳۰ میلیارد دلاری چین در برابر آمریکا اختلاف دو کشور را رقم زد

double-quot

پکن – جارپرس – مازاد تجاری بیش از ۳۳۰ میلیارد دلاری چین در برابر آمریکا یکی از بزرگترین اختلافات اقتصادی دو کشور به حساب می آید و همین مساله در روزهای گذشته باعث شده تا نشست های راهبردی اقتصادی طرفین نتایج مثبتی در پی نداشته باشد.

کد خبر : 22290
تاریخ انتشار : دوشنبه 23 مرداد 1396 - 8:27
مازاد تجاری بیش از ۳۳۰ میلیارد دلاری چین در برابر آمریکا اختلاف دو کشور را رقم زد

در شرایطی که چین تاکید می کند که مقصر مازاد تجاری بدست آمده در برابر آمریکا نیست، واشنگتن اصرار دارد که پکن باید شرایط عادلانه تری برای شرکت های آمریکایی در نظر گرفته و واردات از آمریکا را افزایش دهد تا مشکل حل شود.
اما از دیدگاه چین اصلی ترین عامل این مازاد تجاری این است که آمریکا حاضر نیست فناوری های پیشرفته خود را به پکن بفروشد و برای همین صادرات چین به آمریکا همیشه بیشتر بوده است.
صادرات اقلام صنعتی و بخصوص صادرات فولاد چین به آمریکا و سرمایه گذاری گسترده شرکت های چینی در آمریکا از جمله موضوعاتی است که واشنگتن بر آنها تمرکز کرده است و آنها را باعث نگرانی می داند.
همین مساله موجب شده است تا آمریکا با اتخاذ تدابیری، تعرفه بر روی واردات فولاد از چین را تا ۵۰۰ درصد افزایش دهد و روزنامه چاینا دیلی گزارش کرده است که این مصداق حمایت گرایی یکجانبه تجاری است.
چین تحرکات اقتصادی آمریکا را مغایر با فرایند جهانی شدن اقتصادی می داند اما واشنگتن می گوید که به دنبال دفاع از منافع شرکت های این کشور با چنین تعرفه های سنگینی است.
ماه جاری میلادی دو طرف گفت و گوهای نخست راهبردی اقتصادی را در واشنگتن برگزار کردند اما نشریه چینی نوشته است که لازم است برای تعمیق مناسبات و حل و فصل شدن اختلافات رایزنی های بیشتری صورت گیرد زیرا مشکلات با یک نشست برطرف نخواهد شد.
بسیاری بر این باورند که مذاکرات راهبردی اقتصادی دو کشور دستاوردهای جزیی داشته است که شامل افزایش واردات چین از آمریکا می باشد اما این روند مشکل مازاد تجاری عظیم چین را حل نخواهد کرد.
از سوی دیگر چین اعلام کرده است که اگر آمریکا محدودیت بر روی واردات محصولات کشاورزی چین را لغو کند این کشور نیز محصولات کشاورزی بیشتری از آمریکا وارد خواهد کرد.
محققان مرکز جهانی شدن چین بر این باورند که مساله مازاد تجاری میان دو کشور موضوعی شکل گرفته در چهار دهه گذشته است که با یک گفت و گوی راهبردی اقتصادی در واشنگتن برطرف نخواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.