دبیر اجرایی همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان:

غم و اندوه واکنش طبیعی به موقعیت‌های ناراحت‌کننده و متفاوت از افسردگی است

double-quot تهران- جارپرس- دبیر اجرایی همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان گفت: غم و اندوه واکنش طبیعی به موقعیت‌های ناراحت‌کننده و متفاوت از افسردگی است و افرادی که برای یک دوره کوتاه به غم و اندوه مبتلا می‌شوند، علائمی چون از دست دادن اشتها، انرژی کم، تغییرات خواب، عدم تمرکز، کمبود انرژی، بی‌علاقگی، ناامیدی و احساس پوچی دارند.
کد خبر : 134371
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 مهر 1402 - 10:33
غم و اندوه واکنش طبیعی به موقعیت‌های ناراحت‌کننده و متفاوت از افسردگی است

به گزارش جارپرس از ایرنا از روابط عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی ایران، حمید پیروی، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران روز دوشنبه در همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان در تشریح تفاوت غم و اندوه با افسردگی اساسی و افسردگی خویی به‌عنوان نمونه‌هایی از اختلالات روان اظهار داشت: علائم و نشانه‌های غم و اندوه طی چند هفته یا چند ماه بهبود می‌یابد و فرد فعالیت‌های عادی زندگی خود را از سر می‌گیرد. اگر درمان نشود و یا بهبود نیابد ممکن است در نهایت به اختلال افسردگی اساسی تبدیل شود.

وی، با بیان این‌که در اختلال افسردگی اساسی فرد دچار غم و اندوه زیادی می‌شود، به‌گونه‌ای که از زندگی لذت نمی‌برد، افزود: در صورتی، فرد تشخیص اختلال افسردگی اساسی را می‌گیرد، که ۵ مورد یا تعداد بیشتری از علائم و نشانه‌ها را در مدت حداقل ۲ هفته داشته باشد و در عملکرد روزانه زندگی فرد تغییراتی ایجاد شود.

دبیر اجرایی همایش تخصصی روز جهانی سلامت روان، درباره این علائم و نشانه‌ها خاطرنشان کرد: از جمله این علائم و نشانه‌ها می‌توان به احساس غم و ناراحتی در اکثر ساعات روز، از دست دادن علاقه یا لذت، احساس گناه یا بی‌ارزشی، تغییر در اشتها و اختلال خواب اشاره کرد.

پیروی، بی‌قراری، سراسیمگی یا کندی «روانی – حرکتی»، عدم تمرکز و مشکل در تصمیم‌گیری و افکار خودکشی را از دیگر علائم و نشانه‌های افسردگی اساسی برشمرد و افزود: در اختلال افسردگی خویی، علائم و نشانه‌هایی چون کاهش اشتها یا پرخوری، بی‌خوابی یا پرخوابی، کاهش انرژی یا خستگی، افت اعتماد به نفس، تمرکز ضعیف یا قدرت تصمیم‌گیری پائین و احساس ناامیدی در دست‌کم به‌مدت ۲ سال مشهود است.

مسئول مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی ایران، با بیان این‌که این اختلال افسردگی اساسی و اختلال افسرده خویی، تفاوت‌هایی وجود دارد که به تشخیص کمک می‌کند، گفت: کسانی که دچار افسرده خویی هستند، همواره خلق و خوی افسرده دارند و علائم و نشانه‌ها در اختلال افسرده خویی، بسیار ضعیف‌تر از اختلال افسردگی اساسی است.

پیروی، در ادامه بیان تفاوت‌های افسردگی اساسی با افسردگی خویی تصریح کرد: کسی که به افسرده خویی مبتلا شده است، منزوی است و زندگی هیجانی ندارد. اما این حالات، در امور کاری او خللی ایجاد نمی‌کنند. در واقع فرد درگیر با افسرده خویی، به‌علت ضعیف بودن علائم، شاید متوجه آن نشود و به زندگی عادی خود ادامه دهد.

وی، یادآور شد: اختلال افسرده خویی، در صورت درمان نشدن می‌تواند تا پایان عمر همراه فرد باشد. این اختلال، سیر تدریجی دارد و به مرور زمان، اوج می‌گیرد.

همایش تخصصی روز جهانی سلامت‌روان به مدت دو روز در سالن همایش‌های بین‌المللی رازی برگزار است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.