جان گرفتن صنعت در کهگیلویه و بویراحمد با بازگشت ۱۰۰ واحد تولیدی به کار

double-quot
یاسوج – جارپرس – صنعتگران و مسئولان اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد معتقدند که فعالیت کارگروه رفع موانع تولید در ۲ سال گذشته روح تازه‌ای به کالبد خفته بخش صنعت دمید و با بازگشت ۱۰۰ واحد به چرخه فعالیت در این استان منشاء و برکات ارزنده‌ای برای رونق تولید و اشتغال شده است.
کد خبر : 18953
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 بهمن 1395 - 6:59
جان گرفتن صنعت در کهگیلویه و بویراحمد با بازگشت ۱۰۰ واحد تولیدی به کار

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، بیش از ۳۵ درصد از اشتغال فعال کشور و یک سوم تولید نا خالص ملی در اختیار بخش صنعت، معدن و تجارت است.
بر اساس آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در راستای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی و با تلاش کارگروه‌های رفع موانع تولید در دولت تدبیر و امید، سال جاری ۱۵ حدود هزار واحد تولیدی، صنعتی و کشاورزی به چرخه تولید بازگشتند.
به دنبال تأکید رهبر معظم انقلاب در راستای کمک به صنایع کوچک و متوسط با پرداخت ۱۰۸ هزار میلیارد ریال تسهیلات اقتصاد مقاومتی، فعالیت این واحدها از سر گرفته شد.
حدود ۸۲ هزار واحد تولیدی و صنعتی کوچک و متوسط در کشور فعال است که سهم کهگیلویه و بویراحمد حدود یک درصد از این میزان است.
کهگیلویه و بویراحمد بر اساس پروانه‌های بهره برداری صادر شده هم اینک ۷۵۰ کارخانه و ۱۲ شهرک صنعتی دارد.
شمار پروانه‌های بهره برداری صادر شده یک درصد پروانه‌های ایران، میزان اشتغال ایجاد شده نیز ۴۱ صدم درصد اشتغال صنعتی ایران و میزان سرمایه گذاری صورت گرفته ۳۱ صدم درصد سرمایه گذاری صورت گرفته در کشور است.
در کهگیلویه و بویراحمد گر چه قبل از دولت تدبیر و امید بسیاری از واحدهای تولیدی این استان دچار رکود شده بود اما با تلاش کارگروه رفع موانع تولید هم اینک آمار واحدهای فعال صنعتی استان به ۷۰ درصد رسیده است.
در کنار فعالیت کارگروه رفع موانع تولید، در سفر رئیس جمهوری در روزهای ۲۴ و ۲۵ مرداد سال جاری، ۶ هزار و ۴۶۰ میلیارد ریال اعتبار ریالی و ۹۵۵ میلیون یورو اعتبار ارزی به ۵۷ طرح صنعتی کهگیلویه و بویراحمد اختصاص یافت.
تصویب یکهزار و ۴۰۰ میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات بانکی مصوبه دیگری بود که فرصت خوبی را برای رونق تولید و اشتغال در این استان فراهم کرده است.
مدیرعامل کارخانه آجر و سفال شهرستان کهگیلویه در جنوب استان در این باره می‌گوید: فعالیت کارگروه رفع موانع تولید کهگیلویه و بویراحمد جان تازه‌ای به روح خفته صنعت دمیده و اقدام‌های خوبی در حال انجام است.
نصرت الله رئیسی زاده اظهار داشت: کار گروه تخصصی رفع موانع تولید با اختصاص ۵۰ میلیارد ریال اعتبار بخشی از موانع تولید و بهره برداری این کارخانه را رفع کرده و هم اینک ۱۰۰ کارگر در این واحد مشغول فعالیت هستند.
وی اظهار کرد: اینک دغدغه تولید و اشتغال پایدار بیش از گذشته مورد توجه مسئولان اجرایی و کارگروه تخصصی رفع موانع تولید استان قرار دارد و این مهم شرایط و بستر خوبی را برای رونق کسب و کار و فعالیت صنعتگران فراهم کرده است.
یک عضو شرکت آب لوله بسپار شهرستان چرام در کهگیلویه و بویر احمد از اختصاص سرمایه در گردش به میزان ۱۵ میلیارد ریال به این شرکت خبر داد و گفت: این حمایت یک کار ارزشمندی است اما باز پرداخت یک‌ساله آن نیازمند بازنگری است.
منوچهر شرافت تصریح کرد که بازار تولید دچار مشکلاتی است و صنعتگران برای بازگشت به تولید و بازاریابی و بازپرداخت بدهی خود نیازمند زمان بیشتری هستند اما با این وجود فعالیت کارگروه رفع موانع تولید از اقدام‌های اقتصادی خوب دولت برای گشایش در روند تولید و ایجاد اشتغال پایدار ارزیابی می‌شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز بازگشت ۱۰۰ واحد راکد و نیمه فعال در بخش‌های مختلف صنعت، گردشگری و کشاورزی در این استان به چرخه تولید و فعالیت مجدد را بیانگر توجه دولت تدبیر و امید به بخش صنعت می‌داند.
سید موسی خادمی ایرنا اظهار داشت که از ۱۶۰ هزار میلیارد ریال اعتبارات تخصیصی برای احیای واحدهای راکد و نیمه فعال تولیدی و صنعتی در کشور، سهم استان کهگیلویه و بویراحمد چهار هزار و ۵۰ میلیارد ریال است.
وی حمایت از سرمایه گذاران در بخش‌های مختلف را رویکرد و راهبرد اصلی دولت تدبیر و امید و همچنین مدیریت اجرایی کهگیلویه و بویراحمد دانست و گفت که تمامی دستگاه‌ها و نهادهای متولی در امر اقتصاد باید زمینه را برای جذب بیشتر سرمایه گذار در این استان فراهم کنند.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد توجه دولت به اختصاص تسهیلات بانکی را یاد آور شد و تأکید کرد که بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات یکهزار و ۲۰۰ میلیارد ریالی به متقاضیان در بخش‌های مختلف اقتصادی در این استان شتاب بخشی کنند.
خادمی تسهیلات بانکی سال ۱۳۹۵ کهگیلویه و بویراحمد ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد ریال اعلام کرد و گفت که تاکنون ۹۰۰ میلیارد ریال آن پرداخت شده است.
وی معضل بیکاری و نبود اشتغال در کشور و این استان را یادآور شد و بیان کرد: تنها راهکار کاهش بیکاری توجه به امر سرمایه گذاری و کمک گرفتن از بخش خصوصی است.
وی برخورداری از تولیدات متنوع کشاورزی، باغی، ماهیان سرد آبی، دام و طیور، صنایع دستی و بومی، داشتن جاذبه‌های کم نظیر گردشگری به‌ویژه اکو توریسم، گیاهان دارویی نادر، برخورداری از معادن و ذخایر معدنی را از مهمترین ظرفیت‌های سرمایه گذاری در این استان ذکر کرد.
استاندار کهگیلویه و بویر احمد افزود: بانک‌ها باید مشارکت جدی‌تری برای اجرای طرح‌های کلان اقتصادی و سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف از جمله صنعت، کشاورزی و گردشگری داشته باشند.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به برگزاری ۲۵ نشست کارگروه رفع موانع تولید در این استان گفت: ۸۷۴ میلیارد و ۵۲۰ میلیون ریال تسهیلات رونق تولید از ابتدای سال جاری تاکنون به ۱۰۰ واحد تولیدی راکد و مشکل دار استان در ۲ بخش کشاورزی و صنعت پرداخت شده است.
داریوش دیودیده اظهار داشت: در کارگروه‌های رفع موانع تولید با بررسی پرونده ۱۲۷ واحد تولیدی ۲۵۹ مصوبه داشت که ۱۵۱ مصوبه اجرا و اجرای ۱۴۴ مصوبه در دست پیگیری است.
وی تصریح کرد: در کارگروه‌های رفع موانع تولید بدهی ۱۲۹ واحد تولیدی تعیین تکلیف شد و برای ۳۸ واحد تأمین مالی و تسهیلات پیش بینی و این استان دارای رتبه ۲۶ کشوری در زمینه پرداخت تسهیلات رونق تولید است.
وی افزود: ۱۰۷ واحد تولیدی راکد و مشکل دار کهگیلویه و بویراحمد در این مدت عقد قرارداد شده که ۱۰۰ مورد از آنها تسهیلات دریافت کرده‌اند.
دیودیده بیان کرد: در این مدت ۶۰۰ واحد تولیدی راکد و مشکل دار کهگیلویه و بویراحمد در سامانه بهین یاب نام نویسی کردند که از این تعداد ۴۶۹ مورد متقاضی دریافت تسهیلات بودند و تسهیلات مورد نیاز آنها نیز چهار هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال است.
وی گفت: خروج از رکود ۱۲ واحد با اشتغال‌زایی ۱۱۵ نفر و حجم تولید به میزان سه هزار و ۵۰۰تن، تثبیت اشتغال ۷۰ واحد تولیدی با یکهزار و ۵۰۰ فرصت شغلی، افزایش ظرفیت تولید و اشتغال ۶۵ واحد به ترتیب هفت هزار و ۲۰۰ تن حجم تولید و ۴۵۰ فرصت شغلی از فعالیت‌های مؤثر کارگروه تولید از سال ۹۳ تاکنون در کهگیلویه و بویراحمد بوده است.
وی خواستار شتاب بخشی بانک‌های عامل کهگیلویه و بویراحمد برای پرداخت تسهیلات رونق تولید به واحدهای تولیدی راکد و مشکل دار این استان شد.
**بهره برداری از ۱۳ طرح صنعتی در دهه فجر
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجار کهگیلویه و بویراحمد به در دست اجرا بودن بیش از ۴۰۰ طرح صنعتی در این استان اشاره کرد و گفت: ۱۳ طرح صنعتی و معدنی در این استان در دهه فجر به بهره برداری خواهد رسید.
داریوش دیودیده حجم سرمایه‌گذاری این طرح‌ها را ۲۴۱ میلیارد ریال و فرصت‌های شغلی آنها را ۱۸۱ نفر اعلام کرد و افزود: دولت در کنار رفع موانع تولید از ساخت واحدهای صنعتی جدید حمایت خواهد کرد.
وی بزرگترین طرح‌های افتتاحی در این ایام را کارخانه تولید ظروف یک‌بار مصرف کاغذی و گیاهی با حجم سرمایه گذاری ۷۱ میلیارد ریال و کارخانه تولید پانل ساختمانی pvc با حجم سرمایه گذاری ۴۵ میلیارد ریال دانست و اظهار داشت: بهره‌برداری از این طرح‌ها بخشی از مشکلات استان را در زمینه تأمین نیازها و رفع معضل بیکاری مرتفع خواهد کرد.
وی حمایت از طرح‌های اقتصادی را از اولویت‌های برنامه‌های صنعت، معدن و تجارت کهگیلویه و بویراحمد اعلام و خاطرنشان کرد: کهگیلویه و بویراحمد با داشتن قابلیت‌های مهم در زمینه سرمایه‌گذاری به‌ویژه در سال‌های اخیر پیشرفت‌های مطلوبی داشته است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.