0 نظر
172 بازدید

تکمیل ظرفیت دانشگاه ها از سال آینده حذف می شود

double-quot
تهران – جارپرس – معاون آموزشی وزیر علوم با اشاره به حذف تکمیل ظرفیت دانشگاه ها از سال آینده، گفت که از سال آینده پذیرش داوطلبان در دانشگاه ها صرفاً در مهرماه و بهمن ماه انجام می شود.
کد خبر : 28366
تاریخ انتشار : دوشنبه 17 دی 1397 - 10:39
تکمیل ظرفیت دانشگاه ها از سال آینده حذف می شود

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، مجتبی شریعتی نیاسر امروز دوشنبه ۱۷ دی ماه با برگزاری نشست خبری در محل وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، اظهار کرد: از سال آینده مرحله تکمیل ظرفیت از سیستم پذیرش دانشگاه ها حذف می شود و پذیرش داوطلبان صرفا در دو بازه زمانی مهرماه و بهمن ماه صورت می گیرد.
وی تاکید کرد: بر این اساس، پذیرش بینابین در قالب تکمیل ظرفیت از سال آینده صورت نمی گیرد و حتی از بهمن ماه امسال، ظرفیت های خالی مراکز آموزش عالی بر اساس برنامه ریزی سازمان سنجش پر می شود.

**حذف تدریجی کنکور عملیاتی شد
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه این نشست خبری با اشاره به حذف تدریجی کنکور، خاطرنشان کرد: طبق مصوبه سال ۹۲ مجلس شورای اسلامی، حذف تدریجی کنکور ظرف پنج سال باید محقق می شد و ۸۵ درصد رشته ها از طریق بررسی سابقه تحصیلی و بدون کنکور دانشجو از سوی دانشگاه ها پذیرش می شدند.
وی در مورد اقداماتی که برای پذیرش بدون کنکور داوطلبان صورت می گیرد، افزود: اتفاقی که در سال ۹۸ رخ می دهد، این است که بر اساس برنامه زمانبندی، رشته های واجد شرایط برای پذیرش از طریق سوابق تحصیلی خارج از فرایند کنکور، اقدام به پذیرش دانشجو می کنند.
به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تا پایان دی ماه جاری رشته محل های واجد شرایط برای پذیرش خارج از فرایند کنکور در سامانه سازمان سنجش اعلام می شود.

** بورس خارج از کشور صفر شد
مجتبی شریعتی نیا در پاسخ به پرسش ایرنا در خصوص وضعیت بورس خارج از کشور، گفت: بورس خارج از کشور تقریباً به صفر رسیده است و بورس های فعلی بیشتر در داخل کشور صورت می گیرد چرا که نیازهای ما در داخل کشور برآورده می شود.
وی توضیح داد: بازنگری آیین نامه تحصیل همزمان استعدادهای درخشان
معاون آموزشی وزیر علوم در ادامه به بازنگری و انتشار آیین نامه تحصیل همزمان دانشجویان نخبه و استعداد درخشان اشاره کرد و گفت: بر این اساس، دانشجویان می توانند همزمان در دوره کارشناسی به تحصیل دو مقطع بپردازند.
وی افزود: اگر رشته دوم انتخابی، مشمول اطاله زمانی شود همزمان با ورود به فوق لیسانس در رشته اول، رشته دوم را در مقطع کارشناسی تا دو ترم به صورت رایگان می توانند ادامه دهند.

** ابلاغ آیین نامه استعدادهای درخشان
شریعتی نیاسر همچنین از ابلاغ آیین نامه استعدادهای درخشان خبر داد و اظهار کرد: دانشگاه های سطح یک و دو تا ۴۰ درصد ظرفیت خود را می توانند به صورت مستقیم نسبت به پذیرش استعدادهای درخشان اقدام کنند.
معاون وزیر علوم، تاکید کرد: این ویژگی، دانشگاه ها را به سمت پذیرش مستقیم دانشجو پیش می برد. امیدواریم درصد این افزایش اختیار به صورت تدریجی افزایش یابد و تمام ظرفیت ها را مستقیماً پذیرش کنند.

**تعیین تکلیف دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی
معاون وزیر علوم با اشاره به پیوستن دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی به وزارت علوم، تاکید کرد: تا مهرماه ۹۸ تمام دانشگاه های وابسته به دستگاه های اجرایی باید تکلیف خود را برای همسو شدن با وزارت علوم مشخص کنند.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان آذرماه امسال این مهلت را داده بودیم اما بر اساس جلساتی که برگزار شد، ضمن هماهنگی با شورای عالی اداری، ناگزیر هستیم در اسرع وقت در خصوص این دانشگاه ها به جمع بندی برسیم تا دفترچه انتخاب رشته هم آماده شود.
شریعتی نیاسر با بیان اینکه نیاز دستگاه های اجرایی را با استفاده از ظرفیت فعلی دانشگاه ها برآورده می سازیم، گفت: دستگاه های اجرایی نباید فکر کنند نیاز تخصصی منابع انسانی خودشان را تامین کنند چرا که ماموریت دانشگاه های ما تامین نیروی مورد نیاز انسانی دستگاه ها است و اگر قرار باشد هر دستگاهی برای خود دانشگاه داشته باشد چه دلیلی برای فعالیت سایر دانشگاه ها دارد.
معاون آموزشی وزیر علوم، اظهار کرد: حتی رئیس جمهوری تاکید کرده است که این موضوع به صلاح کشور نیست و باید کاری کرد نظام آموزش عالی به عنوان نظام یکپارچه قدرتمند و توانمند در جهت تامین نیاز کشور قدم بردارد.

**تعیین تکلیف حقوق حق التدریس ها
وی در مورد خبری مبنی بر حذف استادان حق التدریس، تاکید کرد: هدف، حذف استادان حق التدریس نیست بلکه در حال اصلاح نظام پرداخت در قالب حق التدریس هستیم.
شریعتی نیاسر، گفت: با اصلاح نظام پرداخت، حقوق افراد متناسب با سهمی که در دانشگاه دارند پرداخت می شود. در واقع ما به دنبال حضور بیشتر استادان هستیم. ظرفیت حق التدریس دانشگاه های سطح یک بالا است و اینطور نیست قشری از اعضای هیأت علمی حذف شوند.
به گفته معاون وزیر علوم، با بازتعریف کردن این پرداخت ها، تصویر جدیدی از نظام مالی دانشگاه ها رقم می خورد.
وی همچنین در مورد ادغام موسسات غیردولتی، خاطرنشان کرد: ادغام موسسات غیردولتی موضوع بسیار مهمی است که در بخش دولتی و غیردولتی باید دنبال کنیم، اما این ادغام به معنای ارتقای وضعیت و توانمندی سازی بیشتر است.

**درآمدهای دانشگاه آزاد
شریعتی نیاسر در ادامه گفت: وزارت علوم به بحث درآمدزایی موسسات غیردولتی خصوصی ورود جدی ندارد چون بخش خصوصی هستند و در قالب هیأت امنا حسابرسی می شوند.

**آمار رشد آموزش عالی ایران در ۴۰ سال گذشته
شریعتی نیاسر آماری در خصوص رشد آموزش عالی ایران از ابتدای انقلاب تاکنون ارائه داد و افزود: جمعیت دانشجویی کشور ۲۴ برابر نسبت به اوایل انقلاب افزایش داشت. تعداد اعضای هیأت علمی ۲۷ برابر شد و رشته های آموزشی بیش از ۲۰ برابر افزایش یافته است.
وی گفت: مقاطع تحصیلی در ۴۰ سال پیش محدود به کاردانی و کارشناسی بود اما در حال حاضر در تمام گروه های آموزشی، مقاطع مختلف تخصیلی فعال شده است.
به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، اوایل انقلاب در تمام حوزه های تحصیلات تکمیلی و رشته ها نیازمند اعزام به خارج از کشور بودیم و دانشجو بورس می شد اما امروز تعداد دانشجویان اعزامی نادر شده اند و بورس خارج از کشور به صفر رسیده است که ناشی از توانمندی نظام آموزش عالی در تامین نیازهای کشور است.
معاون آموزشی وزیر علوم، تاکید کرد: رشد مقالات در اوایل انقلاب موضوعیت نداشت اما در سال ۹۶، بالغ بر ۴۳ هزار مقاله در سطح جهان در معتبرترین نشریات ISI منتشر کردیم.
وی همچنین، اظهار کرد: تا پایان سال به جمع بندی اولیه برای ساماندهی موسسات آموزش عالی می رسیم و پس از هماهنگی لازم از طریق مجاری قانونی نتایج و شیوه های عملکردی را اعلام می کنیم.
معاون وزیر علوم در پایان یادآورشدگفت: وزارت علوم آمادگی دارد برای امتحانات دانشجویانی که در زلزله شب گذشته مصدوم شده اند و دانشجویان مصدوم دانشگاه آزاد، هماهنگی لازم را به عمل آورد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.