بین النهرینی ها بهشت را در کرمان جستجو می کردند

double-quot پژوهش ها و تحقیقات باستان شناسان ایرانی با همکاری محققان ایتالیایی بر روی تمدن جیرفت در جنوب کرمان اخیرا به یک کشف علمی بزرگ منجر شده که نشان می دهد ایرانیان چهار هزار سال پیش نخستین رژ لب دنیا را ساخته اند؛ خبری که به تازگی مجله های معتبر جهانی آن را منتشر کردند.
کد خبر : 139526
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 17 اسفند 1402 - 14:04
بین النهرینی ها بهشت را در کرمان جستجو می کردند
اکتشاف بزرگ ایران در محوطه ی باستانی جیرفت.
پژوهش ها و تحقیقات باستان شناسان ایرانی با همکاری محققان ایتالیایی بر روی تمدن جیرفت در جنوب کرمان اخیرا به یک کشف علمی بزرگ منجر شده که نشان می دهد ایرانیان چهار هزار سال پیش نخستین رژ لب دنیا را ساخته اند؛ خبری که به تازگی مجله های معتبر جهانی آن را منتشر کردند.
نتایج کار این تحقیق به‌تازگی در معتبرترین مجله علمی دنیا یعنی نیچر به چاپ رسیده و در دیگر رسانه های جهانی نیز بازتاب داشته است.
باستان‌شناسان در میان آثار تاریخی به دست آمده در منطقه جیرفت در استان کرمان ایران، از داخل یک ظرف سنگی از جنس کلوریت، پودری را کشف کردند که با انجام تحقیقات و آزمایش های شیمیایی بر روی آن متوجه شدند این محصول یک ظرف نگهدارنده مواد آرایشی بوده و محتویات آن نیز برای رنگ آمیزی لب در چهار هزار سال پیش مورد استفاده قرار گرفته است.
مصطفی ده‌پهلوان، رئیس پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری ایران در این زمینه به خبرنگار اسپوتنیک در تهران گفت: هنوز به صورت قطعی مشخص نشده که این اثر مربوط به لوازم آرایشی باشد این اثر باید به پژوهشگاه منتقل شود تا آنالیز و آزمایشات لازم روی آن انجام شود تا بتوانیم اطمینان حاصل کنیم که این اثر برای لوازم آرایشی بوده اما می‌دانیم پیشتر ما در محوطه‌ ها یا گور های باستانی اشیایی را به دست آوردیم که مشابه سرمه دان بوده یا حدس می‌زنیم احتمالاً برای لوازم آرایشی و یا حتی عطر استفاده می‌شده است.
رژلب باستانی متعلق به عصر برنز در ایران کشف شد
وی افزود: این آثار چه به صورت شیشه‌ ای و چه به صورت سفالی اکتشاف شده و حتی یک سری سوزن‌ های مفرقی که حدس می‌زنیم مربوط به داخل سرمه دان‌ ها است اکتشاف شده، به ویژه آنکه نمونه‌های آن در محوطه باستانی جیرفت فراوان بوده است.
رئیس پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری جمهوری اسلامی ایران ضمن تاکید بر اهمیت جیرفت به عنوان بستری از یک تمدن باستانی، بیان کرد: جیرفت در سال ۸۰ شمسی به غارت رفت و اشیا بسیاری از آن به دست آمد، به ویژه از گورستان محطوط آباد.
بسیاری از این اشیا متاسفانه از ایران خارج شدند، امروز کمتر موزه‌ ای در دنیا وجود دارد که شیء جیرفت در آن ملاحظه نشود، به طوری شد که بازار های حراج آثار تاریخی از آثار جیرفت اشباع شد و کسی دیگر آثار جیرفت را خریداری نمی‌کرد.
به همین دلیل جیرفت و موضوع تمدن آراتا امروز آوازه جهانی دارد، پس از حدود ۱۶سال وقفه امسال روی محوطه کنار صندل جنوبی و شمالی و گورستان محطوط آباد، کاوش‌ ها از سر گرفته شده که با همت و پیگیری اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان انجام شد.
مصطفی ده پهلوان در ادامه به آسیب‌های وارد شده به محوطه باستانی جیرفت اشاره کرد و اظهار داشت: متأسفانه آسیب‌ هایی به این محوطه‌ ها در ۱۶سال گذشته وارد شده و از جمله در آن منطقه پیکره‌ ای وجود دارد که احتمالاً مربوط به یک ایزد و گِلی است اما بخش زیادی از آن آسیب دیده، قرار است پژوهشگاه حفاظت و مرمت، آن را بار دیگر بازسازی و استحکام بخشی کند.
وی در ادامه ضمن تاکید بر این نکته که در باب اهمیت جیرفت هرچه بگوییم کم است، بیان کرد: در خصوص جیرفت هزاران صفحه مقاله و اطلاعات وجود دارد که مهد یک تمدن باستانی به نام آراتا بوده که میان رودانی‌ ها یا همان بین‌النهرینی‌ ها بسیار علاقمند بودند تا به این مرکز نعمت سفر داشته باشند تا بتوانند سنگ‌ هایی قیمتی برای تزیین معابد خود به عراق کنونی ببرند.
لوحی به نام آراتا وجود دارد که سفیری از بین النهرین یا عراق امروزی به سرزمین آراتا وارد می‌شود و باید هفت خان را بگذراند تا به آراتا برسد و بتواند به نعمات آن دست پیدا کند.
آبشناس

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.