0 نظر
137 بازدید

وزیر خارجه ترکمنستان: باید همه بار ترانزیتی کریدور ریلی تهران-عشق آباد-آستانه جذب شود

double-quot
تهران – جارپرس – وزیر امور خارجه ترکمنستان در دیدار با وزیر راه و شهرسازی ایران ضمن ارائه پیشنهاد برگزاری جلسه کارشناسی با موضوع جذب بارهای بیشتر به کریدور ریلی ایران-ترکمنستان-قزاقستان، گفت: اگر فرصت و زمان را از دست دهیم این مسیر را نیز از دست خواهیم داد.

کد خبر : 14692
تاریخ انتشار : یکشنبه 19 اردیبهشت 1395 - 7:35
وزیر خارجه ترکمنستان: باید همه بار ترانزیتی کریدور ریلی تهران-عشق آباد-آستانه جذب شود

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «رشید مردوف» وزیر امور خارجه ترکمنستان در محل وزارت راه و شهرسازی با عباس آخوندی دیدار و گفت وگو کرد.
در این دیدار دو طرف درباره آخرین وضعیت تراتزیت از خط ریلی ایران – قزاقستان – ترکمنستان، توسعه ترانزیت از طریق حمل و نقل جاده‌ای و ساخت پل سرخس – سرخس مذاکره کردند.
مردوف با ابزار خرسندی از توسعه روابط تجاری و اقتصادی بین دو کشور گفت: رئیسان جمهوری دو کشور در سال گذشته توافق هایی درباره توسعه همکاری‌ها و افزایش حجم روابط داشتند و دو طرف در راستای اجرای توافق ها، تلاش‌هایی به ویژه در قالب برگزاری کمیسیون مشترک اقتصادی انجام دادند.
وزیر امور خارجه ترکمنستان درباره افزایش ترانزیت بین دو کشور نیز گفت: رئیسان جمهوری دو کشور سال گذشته در عشق‌آباد توافق کردند که حجم بار جابجایی بین دو کشور از طریق ریل سالانه ۶ میلیون تن و در ۱۰ سال آینده به ۶۰ میلیون تن افزایش یابد.
مردوف افزود: همچنین در دیدار رئیسان جمهوری دو کشور مقرر شد حجم مبادلات تجاری دو کشور در ۱۰ سال به ۶۰ میلیارد دلار افزایش یابد و روزانه یک هزار دستگاه کامیون بین مرزهای دو کشور تردد کنند.
وی گفت: حجم بار جابجایی از طریق ریل از مرز سرخس بین دو کشور ۱٫۳ میلیون است که گوگرد بخش زیادی از کالاهای ترانزیتی را شامل می‌شود اما به دلیل تغییر نرخ جهانی گوگرد میزان جابجایی کاهش یافته که در حال پیگیری صادرات گوگرد به خارج از کشور هستیم.
وزیر امور خارجه ترکمنستان ادامه داد: برای اینکه حجم بار را از طریق مرز سرخس افزایش دهیم تعرفه ها و تخفیف‌های خوبی برای راه‌آهن‌های بلغارستان و تاجیکستان در نظر گرفتیم لذا در سال های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ حجم بار زیادی توسط این کشورها از طرف ترکمنستان عبور داده شد.
مردوف با اشاره به لزوم جذب کشورها برای استفاده از مرز سرخس برای ترانزیت ریلی گفت: به ویژه باید کشورهای هند و چین را برای استفاده از این مسیر ترانزیتی بیشتر جذب کنیم. هندی‌ها بتازگی برای الحاق به کریدور ازبکستان-ترکمنستان-ایران-عمان اعلام آمادگی کردند و ما باید این کریدور را فعال کنیم.
وی با بیان اینکه در سرخس امکانات و ظرفیت های زیادی وجود دارد ادامه داد: علاوه بر این در اینچه برون نیز امکانات خوبی وجود دارد هر چند پروژه بزرگی برای فعال سازی بیش از پیش این مسیر وجود دارد.
وی افزود: با چین نیز هماهنگی‌های لازم انجام و یک محموله برای آزمایش از طریق راه‌آهن از کشور چین با عبور از قزاقستان، ترکمنستان و ایران به بندرعباس ارسال شد که حدود دو هفته در زمان ارسال این محموله صرفه جویی به همراه داشت.
وزیر امور خارجه ترکمنستان درباره اتصال خطوط عریض ریلی دو کشور به یکدیگر نیز تاکید کرد که برای این موضوع باید راه حلی اندیشیده شود.
وی افزود: مهمتر از آن اعمال سیاست های جذب بار برای استفاده از کریدور ریلی ایران – ترکمنستان و قزاقستان است. بنابراین پیشنهاد می کنم یک جلسه کارشناسی با موضوعیت جذب بارهای بیشتر از این مسیر در ایران یا ترکمنستان تشکیل دهیم چراکه اگر فرصت و زمان را از دست دهیم این مسیر را نیز از دست خواهیم داد.
مردوف گفت: اگر به دنبال فعال‌سازی کردیدور اینچه برون هستیم باید یک نگاه عادلانه به همه کشورها برای استفاده از این کردیدور داشته باشیم اما روسیه و چین باید مورد توجه ویژه قرار گیرند تا حمل بارهای این کشورها را بیش از پیش به سمت استفاده از این کریدور جذب کنیم.

** هدف‌گذاری برای افزایش ترانزیت ریلی بین ایران و ترکمنستان به ۳ میلیون تن در سال
در این دیدار همچنین مدیرعامل شرکت راه آهن با ارائه گزارشی از وضعیت ترانزیت و همکاری‌های دو کشور در زمینه ریلی گفت: خوشبختانه در سایه توجه و مدیریت وزیر خارجه ترکمنستان همکاری‌های ریلی بین دو کشور رشد بسیار خوبی داشته به طوری که سال گذشته میزان ترانزیت در مرز سرخس بیش از دو برابر افزایش یافت و نزدیک ۱٫۳ میلیون تن رسید.
«محسن پورسید آقایی» با بیان اینکه هدف‌گذاری دو دولت این است که میزان ترانزیت از مرز سرخس بین دو کشور افزایش یابد، گفت: در راستای تحقق این برنامه در نظر داریم امسال این میزان ترانزیت بین دو کشور به سه میلیون تن برسد.
پورسید آقایی گفت: البته بخش مهمی از این ترانزیت مربوط به کالای گوگرد بود که توسط پالایشگاه ترکمنستان به بندرعباس حمل می‌شد. اما بتازگی به دلیل مشکل در تعرفه، این ترانزیت متوقف شده که در نظر داریم با اعمال سیاست‌هایی با همکاری راه‌آهن دو کشور این ترانزیت از سر گرفته شود.
مدیرعامل راه آهن از تدوین تعرفه مشترک ترانزیت ریلی بین ایران- قزاقستان- ترکمنستان خبرداد و گفت: از طرف قزاقستان نیز در حال پیگیری هستیم تا بارهای این کشور از مسیر اینچه برون ترانزیت شود.
وی همچنین خواستار اتصال خطوط ریلی عریض دو کشور شد و گفت: این مشکل هنوز بین دو کشور برطرف نشده است در حالی که در ابتدای افتتاح طرح توافق شد به طور موقت خط نرمال بین دو کشور متصل و سپس خطوط عریض ریلی نیز بین دو کشور وصل شود؛ در این زمینه نیازمند همکاری راه‌آهن ترکمنستان هستیم. در این زمینه طرح فنی پروژه نیز توسط مشاور خارجی تهیه شده است.
پورسیدآقایی در ادامه به بدهی‌ چهار میلیون فرانکی راه‌آهن ایران به ترکمنستان اشاره کرد و گفت: به دلیل مشکلات تبادلات مالی، مجبوریم بدهی‌های خود را از طریق یک کشور ثالث به حساب راه‌آهن ترکمنستان واریز کنیم که به لحاظ اقتصادی زمان‌بر و هزینه‌بر است. البته باوجود همه این مشکلات هفته گذشته ۱٫۳ میلیون فرانک از طریق کشور ثالث به راه آهن ترکمنستان پرداخت شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.