نشست جشنواره تجسمی فجر برگزار شد/ ۲۲ هزار اثر از ۱۰۰۰ هنرمند

double-quot تهران - جارپرس-نشست خبری شانزدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر صبح سه‌شنبه، سوم بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد. در این نشست اعلام شد، بخش مفاخر جشنواره تجسمی فجر و «آینه در آینه ٣» قرار است روز یکشنبه ـ هشتم بهمن ماه ـ در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح شود. همچنین از روز دهم بهمن ماه نمایشگاه آثار جشنواره هنرهای تجسمی در بخش‌های مسابقه، قله و طراحی فرهنگ محور و بازار هنر از ۶۰۶ هنرمند به نمایش در موسسه فرهنگی و هنری صبا درمی‌آید.
کد خبر : 138197
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 3 بهمن 1402 - 17:08
نشست جشنواره تجسمی فجر برگزار شد/ ۲۲ هزار اثر از ۱۰۰۰ هنرمند

به گزارش جارپرس از ایسنا، در نشست صبح امروز، امیر عبدالحسینی (دبیرکل جشنواره)، محمد خراسانی‌زاده (مدیرکل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جشنواره فجر) و مسعود زنده‌روح کرمانی (دبیر هنری جشنواره) حضور داشتند و ضمن تبیین رویکرد جشنواره شانزدهم، به پرسش‌های اهالی رسانه پاسخ گفتند.

هنر نوآور، خلاق و وحدت‌آفرین رویکرد جشنواره شانزدهم

در ابتدای این نشست خراسانی‌زاده به آغاز فرآیند اجرایی جشنواره از مرداد ماه و جمع‌بندی نهایی با برپایی دو جلسه در شورای سیاست گذاری اشاره کرد و یادآور شد: مصطفی گودرزی، نادر قشقایی، بهمن عبدی، سیدعباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، منیژه ارمین، زهرا رهبرنیا، لیلا عباسی، محمدرضا دوست محمدی، علی فروزانفر و امیر عبدالحسینی اعضای شورای سیاست گذاری بودند.

او ضمن تشریح رویکرد شانزدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر، رویکرد این دوره را هنر نوآور، خلاق و وحدت آفرین برشمرد و ضمن ابراز خوشحالی در این رابطه توضیح داد: جشنواره تجسمی فجر شانزدهم وحدت‌بخش و امیدآفرین متناسب با هر ذائقه ‌و سلایق متفاوت شد.

۲۲ هزار اثر داوری شد/ تاکید برگزارکنندگان بر کیفیت

خراسانی‌زاده ابعاد این جشنواره را با سایر رویدادهای برگزار شده در کشور غیرقابل قیاس دانست و ضمن بررسی این زمینه از منظر کمیت، گفت: جشنواره تجسمی فجر متشکل از دبیرکل با ۲۲ دبیرملی، ۶۰ داور ملی و ۳۲ دبیر استانی است. هزار و ٧۶ اثر و ١٢ تا حدود ١٣ هزار اثر در بخش استانی این جشنواره به رقابت پرداختند. در مجموع می‌توان گفت که حدود ٢٢ هزار اثر در این اَبَررویداد شرکت کردند؛ در واقع هر استانی چیزی حدود ۳۰۰ اثر ارایه کرده‌ است و جمعاً حدود ۲۲ هزار اثر در بخش ملی و استانی برای ارزیابی ارایه شده‌اند. این گستره، وسعت کار و حجم فعالیت به گواه اعضای دبیرخانه، حداقل سه برابر حجم کار ادوار گذشته است؛ ضمن اینکه شرکت در بخش غیررقابتی نیز قابل توجه بود.

به گفته مدیرکل هنرهای تجسمی نگاه تازه و نوگرایانه جشنواره شانزدهم به رویش‌های تازه، در واقع تزریق خونی تازه بر پیکره عظیم هنرهای تجسمی است که گوشه‌ای از آن با آمار و ارقام قابل مشاهده است.

او گفت: نقطه افتخار و اصل کار ما در کیفیت آثار است. جایی می‌دیدم داوران سر کنار گذاشتن آثار بحث بسیار داشتند و سخت‌گیرانه کار داوری را انجام دادند.

 

 

نگاه همزمان به جوانان و پیشکسوتان

خراسانی‌زاده با اشاره به حضور داورانی با چهره‌های بعضاً جدید در عرصه هنر تجسمی، به نگاه تازه و نوگرایانه جشنواره شانزدهم در راستای نگاه همزمان به جوانان و پیشکسوتان اشاره کرد و در زمینه حضور بانوان در این جشنواره نیز گفت: یکی از نقاط پررنگ در دید شورای سیاست‌گذاری این جشنواره، حضور بانوان بود. بخش قابل توجهی از جامعه هنر تجسمی متشکل از بانوان است که در این دوره از جشنواره فجر نیز شاهد حضور آنان بودیم. امیدواریم استقبال و بازدید مردمی از نمایشگاه را نیز همراه داشته باشیم.

رییس شورای سیاست‌گذاری جشنواره تجسمی فجر در ادامه خطاب به رسانه‌ها گفت: دست یاری ما به سوی اصحاب رسانه است. به اعتقاد من حضور پر رنگ شما در اطلاع‌رسانی، به بازدید و حضور مخاطبان به اصلاح ذهنیت‌های عمومی کمک خواهد کرد.

حضور سرآمدان هنر و استادان دانشگاه در شورای سیاستگذاری

پس از این صحبت‌ها، امیر عبدالحسینی ـ دبیرکل جشنواره ـ با اشاره به ضرورت نگاه از منظر کیفی به این دوره از جشنواره فجر گفت: از نکات مهم در زمینه چینش ترکیب شورای سیاست‌گذاری حضور سرآمدان هنر بود. بر همین اساس پیوند و اتصال میان این جشنواره با دوره‌های پیشین ادامه داشت و علاوه بر بازخوانی اساسنامه از چهره‌های شناخته شده دوره‌های گذشته نیز بهره‌مند شدیم؛ در کنار حضور چهره‌های سرشناس، دیگر چهره‌های جوان سرآمد هم به عنوان داور یا دبیر بخش ها انتخاب شدند.

او گفت: رویکرد اول شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بحث کیفیت‌گرایانه در کنار کمیت‌گرایی بود تا در به نمایش گذاشتن ظرفیت هنرهای تجسمی معاصر اقدام قابل توجهی صورت گیرد.

او در زمینه همکاری جشنواره با دانشگاه‌ها و نگاه به دستاوردهای علمی در زمینه هنرهای تجسمی نیز افزود: ارتباط با بخش دانشگاهی نیز مورد توجه شورای سیاست‌گذاری بود که بر همین اساس قرار شد از ظرفیت این حوزه استفاده شود تا از اساتید و ظرفیت‌های دانشگاه‌های هنری در ترکیب شورا حضور داشته باشند. همچنین در بخش بخش علمی جشنواره، پایان‌نامه‌های دانشگاهی در مقطع ارشد و دکترا مد نظر قرار داده شد و قضاوت بر پایان نامه‌های علمی در عرصه هنر نیز در میان اقدامات انجام شده گنجانده شد. در این راستا به بهترین پایان‌نامه طوبای زرین تعلق خواهد گرفت و طبق هماهنگی‌های صورت گرفته قرار است به مرحله نشر برسد.

عبدالحسینی ضمن اشاره بر این موضوع که جشنواره تجسمی فجر فراتر از نمایشگاه است، بر لزوم ورود به جنبه‌های تخصصی تجسمی تاکید کرد و گفت هر آن‌چه نگاه کاربردی باشد باید مدنظر قرار گیرد.

او ادامه داد: از همین منظر به بخش ناشران کتاب‌های تجسمی نیز توجهی ویژه‌ای کردیم. در داوری آثار نیز توجه به سه ویژگی نگاه خلاقانه، نگاه نوآورانه و توجه به زیبایی‌شناسی مدنظر قرار گرفته است.

آثار تجسمی بیش از ۱۰۰۰ هنرمند به نمایش گذاشته خواهد شد

سپس زنده‌روح نیز جزییاتی را درباره شانزدهمین دوره از جشنواره تجسمی فجر تشریح کرد و گفت: تیم متشکل از داوران و دبیران زحمت بسیاری کشیدند و تقریبا ۶٠ داور در ٢٢ بخش فعالیت کردند.

او ادامه داد: دو بخش نمایشگاهی در جشنواره برگزار خواهد شد. یکی از بخش‌ها در موزه هنرهای معاصر با شرکت آثاری از هنرمندان برجسته تجسمی با نگاهی بر آثار گنجینه و پوسترهای دوران انقلاب اسلامی تحت عنوان «آینه در آینه ٣» به نمایش گذاشته خواهد شد. در مجموع ١٣٨ اثر از ١٢۵ هنرمند در موزه هنرهای معاصر به نمایش گذاشته خواهد شد.

او ادامه داد: در موسسه فرهنگی و هنری صبا هم ۸۵۴ اثر در بخش‌های مسابقه، قله و طراحی فرهنگ محور و بازار هنر از  ۶۰۶ هنرمند از روز سه شنبه دهم بهمن ماه افتتاح خواهد شد و تا سی ام بهمن ادامه خواهد داشت که ترکیبی از ١٧ بخش جشنواره خواهد بود. در نتیجه آثار تجسمی بیش از هزار هنرمند به نمایش گذاشته خواهد شد.

افتتاحیه نمایشگاه موزه هنرهای معاصر ۸ بهمن و موسسه صبا ۱۰ بهمن

زنده‌روح درباره طراحی پوستر جشنواره شانزدهم گفت: سفارش پوستر به صابر شیخ‌رضایی داده که هنرمند گرافیست جوانی است و از داوران برگزیده جشنواره است. پوستر بخش تجسم هنر نیز به سعید کریمی سپرده شد. افتتاحیه نمایشگاه موزه هنرهای معاصر هشتم بهمن ساعت ۱۸ عصر و موسسه صبا دهم بهمن ساعت ۱۸ خواهد بود.

خراسانی زاده در پاسخ به سوالی درباره فعالیت انجمن ها و حضورشان در شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر، به فعالیت انجمن‌ها در سطح استان‌ها اشاره کرد و ادامه داد: بسیاری از اثار بر همین اساس ارسال شده است. به هر صورت در چنین جشنواره ای انجمن های فعال خود دیش قدم هستند که جا دارد از مشورت های خوب اعضا نیز تشکر کنم.

وی درباره نقش موزه هنرهای معاصر و همکاری در برگزاری جشنواره تجسمی فجر گفت: موزه هنرهای معاصر نقش خود را با حفظ شأن و جایگاه خود به خوبی ایفا کرده است. اکثر جلسات شورا و داوری‌ها در محل موزه برگزار شد. موزه هنرهای معاصر در برگزاری مراسم افتتاحیه و دو بخش غیررقابتی ـ مفاخر و نمایشگاه آینه در آینه (که در حوزه گرافیک و تصویرسازی تمرکز است) ـ نقش اصلی را ایفا خواهد کرد؛ آثار این دوره متعلق به چهار یا پنج سال نخست دوران انقلاب اسلامی است.

او در پاسخ به سوالی درباره رویکرد جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهار کرد: جشنواره فجر باید قله اتفاقات تجسمی باشد و تلاش ما بر این است که امکان برگزاری جشنواره را در بهترین شرایط فراهم کنیم. اگر نگاه فراگیر هنر با حفظ همه چهارچوب‌های جاری نباشد نمی‌توان در این مسیر پیش رفت؛ بر همین است اگر در آینده نیز توفیق حضور داشته باشیم همین رویکرد را در سال‌های آتی ادامه خواهیم داد و جشنواره دوره هفدهم باید چند گام جلوتر از جشنواره دوره فعلی باشد.

فیلم‌های جشنواره تجسمی در یک یا دو روز آینده معرفی خواهند شد

عبدالحسینی نیز در پاسخ به سوالی درباره بخش فیلم‌های هنر تجسمی گفت: فیلم های حوزه تجسمی بستر بسیار مناسبی برای جذب مخاطبان است. رویکرد این جشنواره نیز در این رابطه دیده شدن آثار تجسمی بود. در ادوار گذشته نیز بخش فیلم‌های تجسمی دیده شده بود و دراین دوره هم براساس تجربه های موفق سال‌های قبل بخش فیلم‌های تجسمی مورد نظر قرار گرفت. بیست و دو فیلم در سامانه مرتبط با جشنواره ثبت شد که فیلم‌های منتخب طی یک یا دو روز آینده معرفی خواهند شد.

بین‌المللی شدن جشنواره فجر یک‌شبه نیست

درباره بین المللی شدن جشنواره فجر نیز توضیح داده شد که بین المللی شدن طی یک شب صورت نخواهد گرفت؛ چراکه نیاز به زیرساخت دارد و ایجاد این زیرساخت نیازمند چند سال کار مداوم است.

گفته شد که برگزاری جشنواره تجسمی فجر به صورت بین‌المللی نباید محدود به کشورهای اطراف شود و باید گسترده‌تر صورت گیرد. همچنین در بخش‌هایی از جشنواره نیازمند ارتباطات گسترده‌تر است.

موزه هنرهای معاصر نوروز باز است

خراسانی‌زاده نیز درباره برنامه‌های آتی موزه هنرهای معاصر تهران، گفت: موزه هنرهای معاصر تقدیم رویدادهای خود را به صورت مجزا دارد که همیشه مرسوم بوده است. همواره بین سه هفته تا یک ماه تعطیلی بین برنامه های موزه اتفاق افتاده است اما در نمایشگاه بعدی این برنامه را داریم که بعضی از آثار گنجینه را به نمایش بگذاریم. برای سه نمایشگاه بعدی تا نیمه سال آینده برنامه داریم و عید هم موزه باز است.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.