از سوی سازمان سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی

نخستین مجوز راه اندازی مدرسه پیش از بارداری تا تولد در کشور صادر شد

double-quot تهران- جارپرس -ازسوی سازمان سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی نخستین مجوز باز گشائی مدرسه پیش از بارداری تا تولد در کشور بنام طاهر صالحیان مبتکر مازندرانی صادر شد .
کد خبر : 139807
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 24 اسفند 1402 - 12:20
نخستین  مجوز راه اندازی مدرسه پیش از بارداری تا تولد در کشور صادر شد

به گزارش جارپرس ایده پروژه مؤسسه‌ای برای تشویق مادران در زمینه‌های بارداری و پرورش نوزاد از سال ۱۳۸۶ از دل داستانی کتابی با عنوان «همه‌چیز تقدیر نیست» با تلاش طاهر صالحیان مدیر مؤسسه و مبتکر طرح نخستین مدرسه «پیش از بارداری تا تولد» به دست آمد.

طرح شوق مادری راهکاری برای ایجاد شور و شوق مادر بوده و طرحی کاملاً تیمی است که مقرر شده خلأ آموزشی که در پایه آموزشی کشور وجود دارد را پرکند؛ چراکه قبل از این طرح، ساختار منسجمی برای آموزش ملی در کشور وجود نداشت. به گفته صالحیان، بعد از ۱۴ پیگیری مجوز راه‌اندازی این موسسه از بهزیستی اخذ شده است.در راستای بررسی جزئیات ایده این پروژه خبر نگار ماگفت‌و‌گویی را با  طاهرصالحیان مبتکر بابلسر ی ترتیب داده است که مشروح این گپ و گفت در پی می‌آید:

 

قابلیت‌های دوران پیش و حین بارداری در قالب مدرسه شوق مادری 

جارپرس: ابتدا درباره مؤسسه بگویید، چه شد ایده شکل‌گیری آن به ذهن‌تان رسید؟

صالحیان: در سیستم آموزشی کشور مهد کودک، پیش‌دبستانی و مرحله دوره ابتدایی و سپس مراحل بالاتر وجود دارد؛ اما قبل از دوره مهدکودک یک مؤسسه یا مرکز آموزش ملی وجود ندارد که نوزاد برای ورود به جامعه آماده شود؛ بنابراین ارائه این طرح می‌تواند خلأ آموزشی پیش از بارداری تا تولد را پرکند.

جارپرس: فعالیت مدرسه شوق مادری از چه دورانی آغاز می‌شود؟

صالحیان: این مدرسه فعالیت خود را چهار ماه قبل از اقدام به بارداری آغاز می‌کند و دو تا سه‌سالگی کودک در قالب کلاس‌های روانشناسی، موسیقی، تغذیه، مامایی، فن بیان، تخیل، احساس، خلّاقیت، ورزش بارداری ادامه می‌دهد. اغلب مادران تربیت فرزندان خود را از دو سالگی آغاز می‌کنند، درصورتی که شخصیت فرزندان ما حین بارداری شکل می‌گیرد. در علم روانشناسی ثابت شده که اگر مادر هر تمرینی ازجمله خواندن کتاب داستان را به‌صورت مدون انجام دهد یا حتی به صورت صوتی گوش دهد، نوزاد بعد از تولد نسبت به آن عکس‌العمل مثبت نشان می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که توجه به فصول بارداری، استانداردهای روابط زناشویی و شخصیت روحی، روانی و هوشی کودک از قبل و حین بارداری حائز اهمیت است. انسان از طبیعت دور نیست و زمانی که شما هسته میوه‌ای را در زمینی می‌کارید، همان میوه را برداشت می‌کنید؛ بنابراین لازم است قبل از تولد نوزاد به کیفیت نسل‌مان بیندیشیم، ازاین رو در این طرح تمام دوره‌های آموزشی از قبل از اقدام به بارداری تا سه سالگی کودک برای مادر، پدر، جنین و نوزاد مهیا خواهد شد.

جارپرس:آیا مراکز دیگری هم وجود دارند که در زمینه دوره‌های پیش از بارداری کار کنند؟

صالحیان: بله. در دنیا و حتی ایران مراکز آموزشی دوران بارداری وجود دارد.

جارپرس: تفاوت آموزش دوران بارداری و مدرسه بارداری در چیست؟

صالحیان: آموزش دوران بارداری روی یک سری موضوعات به‌صورت محدودتر و فشرده‌تر کار می‌کند. این طرح چهار تفاوت اساسی با سایر پروژه‌های دنیا دارد: نخست. این طرح قبل، حین و بعد از دوره بارداری به‌صورت مستمر اقداماتی را انجام می‌دهد که در هیچ مجموعه‌ای تاکنون آموزش‌های قبل از بارداری و ادامه آن تا سه‌سالگی را نداشته است. دوم. دوره‌های آموزشی متنوع و بیشتری را در مقایسه با سایر مراکز آموزشی دارد و ازجمله آن می‌توان روانشناسی، موسیقی، تغذیه، مامایی، فن بیان، تخیل، احساس، خلّاقیت و ورزش بارداری را ذکر کرد، به همین دلیل به خاطر تنوع بالای موارد آموزشی از واژه مدرسه استفاده شده است. سوم. این مدرسه بین‌رشته‌ای کار می‌کند، به‌عنوان مثال فردی برای درمان استرس ممکن است از موسیقی استفاده کند و فردی دیگر از تغذیه کمک بگیرد و دیگری با علم روانشناسی مشکل خود را رفع کند؛ اما در مدرسه بارداری با کمک تلفیقی علوم مختلف و به عبارتی بین‌رشته‌ای کارکردن می‌توانیم به نتایج مطلوب دست یابیم. این نشان می‌دهد که ما برای درمان تک‌وجهی ورود نکرده‌ایم و چند وجه آموزش را برای درمان درنظر می‌گیریم، به‌طوری که برای درمان استرس از رشته روانشناسی، موسیقی، تغذیه، فن بیان و … بهره می‌بریم که هریک از موارد ذکرشده سهم خاص خود را در درمان ایفا می‌کنند. چهارم قرار است این طرح در قالب یک طرح ملی مطرح باشد، امروزه در موضوع فرزندپروری هر استاد و متخصصی از منابع مورد تأیید خود استفاده می‌کند که این موضوع سبب شد تاکنون نتوانیم نتیجه یکدست و یکنواختی را در جامعه مشاهده کنیم. اگر یک طرح آموزش ملی وجود داشته باشد، می‌توانیم یک سری رفتارهای اجتماعی تعریف شده و مطلوبی را در موضوع تغذیه، پوشش، گفتار و رفتار در جامعه ببینیم. انتقال آواهای ماندگار سرزمین‌ از طریق نوزادان به نسل‌های آینده.

جارپرس: از قابلیت‌های اجرای طرح نخستین مدرسه «پیش از بارداری تا تولد» برای کشور خودمان بگویید.

صالحیان: پیش‌بینی رشد جمعیت یکی از قابلیت‌های ارزشمند این پروژه است، رشد جمعیتی که دغدغه همه یا اغلب کشورهای دنیاست و به‌عنوان یک بحران در مجامع گوناگون بازگو می‌شود. این طرح می‌تواند با ارائه راهکارهای درست و مناسب به‌عنوان بازوی قوی در این زمینه به‌طور تخصصی‌تر ورود کند. دومین قابلیت طرح اشتغالزایی ملی است، یعنی به تعداد مهدهای دایرشده در کشور باید مدرسه بارداری راه‌اندازی شود که کارشناسان تخصصی و زبده زیادی در این بخش می‌توانند مشغول به کار شوند. طرح مدرسه «پیش از بارداری تا تولد» کیفیت و سلامت نسل یک کشور از نظر IQ ، EQ، سلامت روانی، ضریب هوشی، اعتماد به نفس، عزت نفس و سایر مواردی که تضمین‌کننده یک جامعه سالم در سطح ملی است را هم ارتقا می‌بخشد.  با این طرح نوزاد در زمان جنینی، درآمد اقتصادی دارد .
جارپرس: از مدرسه «پیش از بارداری تا تولد» بیشتر بگویید.
صالحیان: مادر باید تغذیه غذایی مناسبی را در دوران بارداری داشته باشد. مادر ممکن است پول یک نوع میوه را پرداخت کند؛ اما مادر باردار در این مدرسه بسته میوه خود که شامل هفت نوع میوه متنوع  است را دریافت می‌کند. یکی دیگر از اقداماتی که در نظر گرفته شده اینکه برای ماندگاری یک سری آواها و لالایی استان‌های کشورمان آنها را در قالب «سی.دی» یا «فلش» در اختیار مادران قرار می‌دهیم تا گوش نوزاد در زمان جنینی و بعد از تولد با انواع آواهای محلی مانند لری، مازنی، گیلانی، ترکی، بلوچی، عربی و …. آشنا شود تا با این اقدام بتوانیم آواهای ماندگار سرزمین‌مان را به نسل بعدی منتقل کنیم. به طور اجمالی می‌توان گفت رنگ لباس نوزاد، وسایل بازی و کتاب‌های داستان مخصوص و دیگر بسته‌های آموزشی قبل، حین و بعد از بارداری جزء خدماتی است که برای مادران در نظر گرفته شده است. ایده‌آل‌ترین بخش پروژه توجه به حقوق مادران است. با این طرح نوزاد در زمان جنینی، درآمد اقتصادی دارد، دراینصورت پروژه‌های بیزینس هوم‌های مالی مؤسسه با اتاق فکر طراحی شده تا نوزاد وقتی به دنیا می‌آید، استقلال مالی نوزاد را تأمین می‌کند و بدون اینکه مادر سرمایه‌گذاری کند، کودک خود را بیمه عمر و حساب گنجینه و مسکن باز می‌کند، این موضوع سبب می‌شود تا برای نوزاد یک زندگی بسیار ایده‌آل برای چشم‌انداز هدف ۲۰ ساله ترسیم شود تا ۲۰ سال آینده مشکل مسکن، ازدواج و اشتغال در جامعه نداشته باشد و موارد ذکرشده از جذابیت‌های پروژه بوده که جزء خدمات مدرسه بارداری است و برای خانواده لحاظ می‌شود. از دیگر خدمات مؤسسه شوق مادری می‌توان چاپ کتاب‌های آموزشی را ذکر کرد که قرار است در همه رشته‌ها ازجمله موسیقی، روانشناسی، فن بیان و …. چاپ شود. این موضوع می‌تواند در دانشگاه برای دانشجویان در قالب کارگاه‌های آموزشی تدریس شود تا بتوانیم با وجود نیروهای جوان دانشجویی خلأ آموزشی در جامعه را پرکنیم.
جارپرس: مهم‌ترین دغدغه اجرایی شدن پروژه چیست؟
صالحیان: مهم‌ترین دغدغه آن است که بتوانیم این پروژه را به سایر کشورها ارائه دهیم و به عبارتی با گسترش آن جایگاه علمی ایران را به دنیا به اثبات برسانیم.
جارپرس: آیا سایر کشورها از این طرح استقبال کرده‌اند؟
صالحیان: بله. از کانادا و سایر کشورها پیشنهاد همکاری برای این موضوع داده شده و در گرجستان نیز ثبت شرکت داشته‌ایم. قرار است این پروژه را به‌صورت تیمی با مشارکت سازمان سمادانشگاه آزاد کشور آغاز کنیم ودرسطح استانها توسعه واجرا کنیم وهمین راستا کتاب‌هایی تألیف و در سطح کشور توزیع کنیم.
 شایان ذکر است ،سازمان مراکز آموزش های عمومی و مهارتی (سما)سازمانی غیر دولتی برای توسعه و گسترش آموزش های عمومی و مهارتی در ایران است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.