0 نظر
130 بازدید

قاسمی: روابط ایران و ترکیه وارد فازهای جدیدتری شده است

double-quot

تهران-جارپرس-سخنگوی وزارت امورخارجه گفت: سفر رجب طیب اردوغان رییس جمهوری ترکیه به تهران درآینده نه چندان دور انجام می شود و روابط تهران – آنکارا وارد فازهای جدیدتری شده است.

کد خبر : 22933
تاریخ انتشار : دوشنبه 3 مهر 1396 - 11:13
قاسمی: روابط ایران و ترکیه وارد فازهای جدیدتری شده است

به گزارش جارپرس از ایرنا، بهرام قاسمی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره سفر اردوغان و رییس ستاد مشترک ترکیه به ایران، افزود: ایران و ترکیه به عنوان دو همسایه یک روند تکاملی را طی می کنند.
وی تصریح کرد: ما در سطح سیاسی همواره رایزنی های متعدد در موضوعات مختلف اعم از مسایل دوجانبه و منطقه ای و بین المللی داشتیم و خواهیم داشت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: با سفر سرلشگر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح به ترکیه سطح روابط وارد فاز جدیدی از برخی همکاری ها شدیم که در نهایت می تواند کمک موثری به تثبیت امنیت و ثبات در منطقه باشد.
قاسمی همچنین اظهارکرد: پاسخ زود هنگام دعوت و سفر سرلشگر باقری که توسط همکار ایشان به تهران صورت خواهد گرفت، نشان از آن دارد که روابط از سطح بالایی برخوردار است و موضوعات بسیار و کلانی در دستور کار دو کشور وجود دارد و این سفر را در آینده نه چندان دور خواهیم داشت.
وی خاطرنشان کرد: پس از این سفر نیز سفر اردوغان به تهران انجام می شود که این در مقطع کنونی و در ادامه دیدار سفرهای پیشین و تماس های تلفنی و دیدارهای حواشی کنفرانس ها و مجامع بین المللی اتفاق افتاده که می تواند گامی به جلو و حرکتی رو به رشد در روابط فی مابین باشد و امیدوارم این دیدارها بتواند به تعمیق روابط در همه سطوح کمک کند.
سخنگوی وزارت امورخارجه همچنین در پاسخ به این سوال که اخیرا وزیر خارجه امارات گفته است ایران روح و متن برجام را نقض کرده و وزیر خارجه بحرین مدعی شده ایران در منطقه دخالت می کند و باید به قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند باشد، پاسخ وزارت خارجه به این اظهارات چیست، گفت: فکر کنم بعضی ها آدم های هستند که قد و قواره آنها در حد ورود به همه مسائل نیست.
وی ادامه داد: کسانی که خارج از مسئولیت در خصوص برجام اظهارنظر می کنند و خود را قاضی برجام تلقی می کنند، دچار یک نوع مشکل خاص هستند و این افراد که ممکن است در همه جای دنیا پیدا شوند، لازم نیست به آن پاسخ داده شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: آنهایی که در خصوص دخالت ایران در منطقه صحبت می کنند کسانی هستند به اتفاق شرکای بزرگ تر خود در منطقه و جهان به کار خرید و فروش تروریسم و افراط گرایی و دخالت در سایر مسایل دیگران و سرکوب مردم خودشان تلاش می کنند و حرف آن ها خیلی قابل اعتنا نیست و در ادامه سیاست هایی است که توسط برخی از کشورها در حوزه ایران هراسی و ایران ستیزی انجام می شود و بحث جدیدی نیست و به دلایل مختلف این صحبت ها ادامه خواهد داشت.
قاسمی در پاسخ به سوالی درباره تحریم های فروش هواپیما از سوی آمریکا و این که این موضوع نقض برجام است، گفت: بحثی که در خصوص هواپیما در کنگره آمریکا مطرح شد یک لایحه است و از این لوایح زیاد مطرح شده و شاید بیش از ۶۰ لایحه مشابه در سال گذشته داشتیم که در نهایت هیچکدام به سامان و فرجام نرسیده است.
وی ادامه داد: این لوایح وقتی می تواند به شکل قانون در آید که مراحل قانونی خود را طی کند و در نهایت به امضای رییس جمهور آمریکا برسد.
سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: آنچه در خصوص هواپیماها مطرح بوده قراردادی است که بین شرکت های ایرانی و آمریکایی منعقد شده است و باید بخش فنی آن را از دستگاه های ذیربط سوال کرد.
قاسمی گفت: این لفاظی ها بیشتر در جهت ایجاد یک نوع ایران هراسی و ایران ترسی است که هنوز دامن زده می شود و ادامه دارد.
وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه دیپلماسی پیرامون تحولات رخ داده در اقلیم کردستان اظهارکرد: در حوزه سیاست خارجی در جهان و در همه ادوار بخش زیادی از اقدامات در لحظه مشخص نیاز به بیان نداشته باشد و این سکوت به معنای انفعال نیست.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی افزود: خوشبختانه وزارت امور خارجه در همه حوزه ها به خصوص در مباحث منطقه ای با توجه اهمیتی که دارد فعال است و با کمک سایر دستگاه های ذیربط مسایل و موضوعات منطقه ای را همواره دنبال کرده و دنبال خواهد کرد.
قاسمی درخصوص تحولات میانمار نیز گفت: از روزهای ابتدای بحران فعالیت خود را داشته ‌ایم و با دولت ترکیه با توجه به ریاست این کشور بر سازمان همکاری اسلامی رایزنی داشته ‌ایم.
وی یادآور شد: همچنین با دولت میانمار گفت ‌و گو و سعی کردیم مجوزهایی برای اعزام یک هیات سیاسی و کمک های انسان دوستانه داشته باشیم.
وی تصریح کرد: هفته گذشته سفیر اکردیته ایران به میانمار رفت و با معاون وزیر امور خارجه این کشور مفصل گفت و گو کرد و نگرانی‌ های جمهوری اسلامی ایران به دولت میانمار اعلام و هشدارهای لازم در خصوص این فاجعه انسانی و بشری بیان شد.
وی ادامه داد: همچنین خواستار آن شدیم تا بتوانیم به طور مستقیم کمک‌ هایی را به میانمار ارسال کرد و فکر می ‌کنیم نتایجی حاصل شود.
سخنگوی وزارت امورخارجه افزود تلاش‌ ها درمورد بنگلادش نیز دنبال شد و اولین کمک‌ ها به همراه هیاتی از وزارت خارجه ارسال شد و محموله دوم نیز ارسال شده و هرچند روز یک‌ بار نیز این محموله ‌ها ارسال می ‌شود اما منتظر پاسخ دولت میانمار برای ارسال مستقیم کمک‌ ها هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.