عزم وزارت نفت برای رفع موانع خودکفایی در تولید بنزین؛تغییرات مدیریتی در بزرگترین پالایشگاه کشور

double-quot

تهران-جارپرس-روند ۱۱ ساله ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس که می خواهد ایران را در تولید بنزین خودکفا کند، به دلیل مشکلات مالی و مدیریتی به کندی پیش می رود، اما مدیرعامل جدید شرکت ملی پالایش و پخش فراورده های نفتی با حمایت از تغییر مدیریت این پالایشگاه، عزم وزارت نفت را برای تعیین تکلیف این پالایشگاه نشان داد.

کد خبر : 23428
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 آبان 1396 - 8:08
عزم وزارت نفت برای رفع موانع خودکفایی در تولید بنزین؛تغییرات مدیریتی در بزرگترین پالایشگاه کشور

به گزارش جارپرس از ایرنا، علیرضا صادق آبادی مدیرعامل جدید شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی چند روز پس از انتصاب خود، مدیر بزرگترین طرح پالایشگاهی کشور یعنی پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس را تغییر داد.
پالایشگاه ستاره خلیج فارس که قرار بود در مدت چهار سال ساخته شود، هنوز پس از ۱۱ سال به سرانجام نرسیده است. شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (تاپیکو)، شرکت زیرمجموعه سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) بزرگترین سهام دار این پالایشگاه است، البته اکثریت سهام این پالایشگاه را در اختیار ندارد.
با توجه به اینکه تاپیکو با سهم ۴۹ درصدی، بزرگترین سهامدار این پالایشگاه است، در سال های گذشته، حق انتخاب مدیرعامل به این شرکت زیرمجموعه شستا واگذار شده بود اما تغییرات مدیریتی پی در پی و سوءمدیریت و مشکلات مالی؛ همگی دست به دست یکدیگر دادند تا روند ساخت بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور، به سرانجام نرسد.
شرکت سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین (۴۹ درصد)، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران (۱۸درصد) و شرکت سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی صنعت نفت ( ۳۳درصد) سهام داران این پالایشگاه را تشکیل می دهند.
با وجود آنکه قرار بود این پالایشگاه در مدت چهار سال به پایان برسد، اما پس از گذشت ۱۱ سال هنوز به نتیجه نرسیده و حتی مشخص نیست که فازهای دوم و سوم این پالایشگاه در چه زمانی قرار است در مدار تولید قرار گیرند.
روند نادرست خصوصی سازی و ورود سازمان ها و دستگاه های غیرتخصصی در مدیریت پالایشگاه ها، پتروشیمی ها و پروژه های صنعت نفت، مشکلی است که دامان این صنعت راهبردی کشور را گرفته و خسارت های سنگینی را به دلیل سوءمدیریت به کشور تحمیل می کند.
با وجود ارایه وعده های متعدد توسط مدیریت های سابق این پالایشگاه برای پایان ساخت و راه اندازی کامل، اما هیچ کدام از آنها محقق نشده است.
اگرچه ساخت ستاره خلیج فارس در دولت یازدهم و اجرای برجام، شتاب گرفت و حتی بخش هایی از واحدهای فاز نخست این پالایشگاه از جمله بنزین سازی در اردیبهشت امسال، راه اندازی شده و مدیریت پالایشگاه نیز از تکمیل و راه اندازی سایر فازها در آینده نزدیک خبر داده بود، اما تغییرات مدیریتی، دوباره روند ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس را مختل کرد.
در ماه های اخیر و پس از تغییر مدیریتی، روند تکمیل این پالایشگاه دچار مشکلاتی شده و حتی متوقف شده بود.
اصرار مدیرعامل جدید بر انتقال حدود ۱۰۰ نفر از نیروهای این پالایشگاه به یک شرکت دیگر و کندی تکمیل و راه اندازی واحدهای جدید، مشکلی بود که درماه های اخیر، گریبان این پالایشگاه را گرفته بود.
اخذ برخی تصمیمات مدیریتی باعث شده بود که کارکنان این پالایشگاه به جای کار برای راه اندازی واحدهای جدید، بارها در اعتراض به اقدامات مدیریت در مقابل مجلس و وزارت نفت تجمع کنند.

**تصمیم مدیرعامل جوان پالایش و پخش برای تعیین تکلیف ستاره
پس از بروز مشکلات در پالایشگاه ستاره خلیج فارس، صادق آبادی مدیرعامل جدید شرکت پالایش و پخش فراورده های نفتی که برای بازدید از این طرح، به بندرعباس رفته بود، تصمیم به تغییر مدیرعامل این پالایشگاه گرفت.
بدین ترتیب با تصویب هیات مدیره، دوره مدیریت چهار ماهه مرتضی امامی به پایان رسید و محمدعلی دادور به عنوان مدیرعامل جدید کار خود را آغاز کرد.
صادق آبادی که به عنوان جوانترین معاون وزیر نفت به شمار می رود، با این تصمیم نشان داد که عزمی جدی برای سروسامان دادن به وضعیت این پالایشگاه دارد.
صادق آبادی در مراسم معارفه خود گفته بود: تکمیل پالایشگاه ستاره خلیج فارس جزو اولویت های اصلی این وزارتخانه است.
وی تاکید کرده بود: تکمیل هر سه فاز پالایشگاه ستاره خلیج فارس و بهره برداری از آن می‌تواند بار امنیتی و روانی تامین بنزین را در شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران کاهش دهد.
بیژن زنگنه وزیر نفت نیز در مراسم معارفه صادق آبادی که به تازگی برگزار شد، توجه به توسعه سریع پالایشگاه ستاره خلیج فارس را خواستار شده بود.
با توجه به ناتوانی سهامدار ۴۹ درصدی پالایشگاه ستاره خلیج فارس برای ساخت این پالایشگاه، فعالان صنعت نفت از این تصمیم استقبال کرده و امیدوار هستند که ورود شرکت ملی پالایش و پخش بتواند، تکمیل این پالایشگاه که با امنیت انرژی کشور، مرتبط است را هر چه سریعتر به پایان برساند.

**عمر ۱۱ ساله ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس
قرارداد ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس در اواسط دهه ۱۳۸۰ به امضا رسید که قرار بود در مدت چهار سال، با افزایش تولید بنزین و خودکفایی کشور در این فرآورده استراتژیک هر چه سریعتر احداث شود، اما این هدف هیچ گاه محقق نشد و ساخت آن به دلیل تحریم و سوءمدیریت طبق برنامه پیش نرفت و بارها با تاخیر افتاد.
در نهایت، در دولت یازدهم بخش هایی از فاز نخست این پالایشگاه به بهره برداری رسید.
طولانی شدن روند ساخت این پالایشگاه، روند توسعه ستاره خلیج فارس را به کلاف سردرگم و پیچیده ای تبدیل کرده که ساماندهی آن به آسانی میسر نیست.
اگرچه تولید برخی محصولات مانند گازوییل در این پالایشگاه انجام می شود و حتی از اردیبهشت ماه امسال نیز تولید بخشی از واحدهای بنزین سازی آغاز شد، اما روند توسعه واحدهای بنزین سازی، طبق انتظار پیش نرفته است.
در صورت راه اندازی کامل این پالایشگاه، ایران نه تنها در تولید بنزین خودکفا می شود، بلکه به صادرکننده این فرآورده نفتی نیز تبدیل خواهد شد.

**بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی کشور
پالایشگاه ۳۶۰ هزار بشکه ای ستاره خلیج فارس به عنوان بزرگترین پالایشگاه در دست ساخت میعانات گازی منطقه خاورمیانه، از ظرفیت تولید روزانه ۳۶ میلیون لیتر بنزین و ۱۴ میلیون لیتر گازوییل با استاندارد یورو چهار اتحادیه اروپا برخوردار است.
پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس، متعلق به شرکت نفت ستاره خلیج فارس، نخستین پالایشگاه در حال ساخت کشور است که از خوراک میعانات گازی استفاده می کند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.