رمضانی: ایران جدی عمل کند، طالبان کوتاه می آید

double-quot تهران - جارپرس - یک پژوهشگر ارشد مسائل افغانستان تاکید کرد: اگر مذاکرات جدی تری انجام شود و حاکمان افغانستان یک رویکرد جدی از سوی تهران و اهرم فشار را ببیند، مسلما مقامات طالبان در این زمینه کوتاه می آیند و حاضر می شوند مبتنی بر توافقنامه پیشین سال سهم آبی ایران را واگذار کنند.
کد خبر : 122833
تاریخ انتشار : پنج‌شنبه 28 اردیبهشت 1402 - 19:31
رمضانی: ایران جدی عمل کند، طالبان کوتاه می آید

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، فرزاد رمضانی بونش در ارزیابی خود از امتناع طالبان برای واگذاری حق ابه ایران و تاکید و اخطار رئیس جمهور در این زمینه گفت: طی دو سال گذشته و تقریبا از زمانی که طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته اند، رویکرد خاصی نسبت به مساله آب و به ویژه در رابطه با ایران دارند که به نوعی رویکرد امتیاز گیری و تداوم مذاکرات و به تعویق انداختن تعهدات است.

وی تصریح کرد: باید توجه داشته باشیم اختلاف دیدگاهی بین رهبران اجرایی و رهبران منطقه ای یا سایر رهبران طالبان در ارتباط با مساله آب وجود دادر و همچنین مذاکرات با ایران در این زمینه وجود دارد.

این کارشناس مسائل افغانستان همچنین بیان کرد: موضوع دیگر این است طالبان تلاش می کند از مساله آب به عنوان اهرم امتیازگیری در ارتباطش با ایران استفاده کند و در زمان مناسب امتیاز بگیرد. آنچه به نظر می رسد علی رغم گفت و گوهایی که تهران در مساله آب انجام داده ما رفتار منفی تری از طالبان شاهد هستیم، استدلال هایی که مقامات طالبان در مساله آب دارد جدای از معاهده مربوط به حق آبه سال ۱۳۵۱، مساله زیست محیطی و یا خشکسالی را مطرح کرده و مدعی هستند به طور کامل آب را به ایران واگذار می کنند.

رمضانی بونش افزود: همچنین برخی تحلیلگران و کارشناسان بر این نظر هستند که تنها ۴ درصد از حق آبه به ایران داده شده و حتی جریان آب از سوی مقامات افغانستان به سمت دیگری یا مناطقی بیابانی مانند گودزره رها می شود در حالی که با توجه به پیشرفت علم و تصاویر ماهواره ای باید این مسائل در مذاکرات به مقامات طالبان گوشزد شود.

این پژوهشگر ارشد مسائل افغانستان تصریح کرد: علی رغم ادعای خشکسالی شاهد هستیم که حجم زیادی از آب در پشت سدها وجود دارد و یا به داخل بیابان یا مسیر دیگری منحرف می شود، اما به ایران نمی رسد؛ به نظر می رسد مقامات طالبان این دیدگاه را دارند.

وی تاکید کرد: ایران باید در مساله آب اهرم فشار قوی تری داشته باشد، در واقع رویکرد جامع سیاست گذاری آبی مد نظر باشد. همچنین ساختار متمرکز یا متعهدی در مذاکرات نشان داده شود، زیرا بارها مقامات افغانستان وعده هایی داده اند اما عملیاتی نمی شود.

رمضانی بونش خاطرنشان کرد: مسلما اگر مذاکرات جدی تری انجام شود و آن ها یک رویکرد جدی از سوی تهران و اهرم فشار را ببیند مسلما مقامات طالبان در این زمینه کوتاه می آیند و حاضر می شوند مبتنی بر توافقنامه پیشین سال سهم آبی ایران را واگذار کنند.

بر اساس این گزارش، سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهور که به منظور انجام سفری یک روزه به سیستان و بلوچستان سفر کرده است، طی سخنانی با اشاره به سابقه تاریخی و توافقات و معاهدات دو کشور ایران و افغانستان درباره حق‌آبه هیرمند تاکید کرد: می‌خواهم به حاکمان افغانستان عرض کنم که این سخن بنده را مطلب عادی تلقی نکنند، بسیار جدی بگیرند؛ به مسئولین و حاکمان افغانستان اخطار می‌کنم که حق مردم و منطقه سیستان و بلوچستان را سریعا بدهند. اگر کارشناسان ما کمبود آب را تایید کنند حرفی نداریم وگرنه اجازه نخواهیم داد حق مردم ما تضییع شود و این مسأله چیزی نیست که مشمول مرور زمان شود.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.