تحصیل بیش از ۵۳۷ هزار دانش آموز در مدارس مازندران

double-quot
بابلسر – جارپرس – معاون آموزشی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران گفت: با احتساب دوره پیش دبستانی و فنی حرفه ای بیش از ۵۳۷ هزار دانش آموز در بیش از ۴هزار و ۶۰۰ مدرسه مشغول تحصیل هستند.
کد خبر : 27273
تاریخ انتشار : شنبه 21 مهر 1397 - 9:52
تحصیل بیش از ۵۳۷ هزار دانش آموز در مدارس مازندران

اسفندیار نظری در گفتگوی اختصاصی با ما در بابلسر افزود: در استان مازندران بیش از ۱۶ هزار دانش آموزش به جمعیت دانش آموزی گذشته اضافه شدند و درحال حاضر با احتساب دوره پیش دبستانی و فنی حرفه ای بیش از ۵۳۷ هزار دانش آموز در بیش از ۴هزار و ۶۰۰ مدرسه مشغول تحصیل هستند.
وی که در نشست تخصصی معاونین آموزش متوسطه قطب ۵ کشور در بابلسر حضور داشت افزود: هدف از برگزاری این نشست تبادل تجربیات استانهایی است که در قطب ۵ قرار گرفته اند و بررسی چالش های استقرار پایه دوازدهم و همچنین بررسی دستورالعمل ساماندهی مدرسه محوری که از مرکز نیروی انسانی، برای ساماندهی نیروی انسانی در سال تحصیلی ۹۸ – ۹۷ در دستور کار قرار گرفته بود.
نظری با اشاره به چالش های پیش رو آموزش و پرورش بیان داشت: باتوجه به نیروی انسانی و حذف دوره پیش دانشگاهی و سه ساله شدن دبیرستان ها(پایه دهم، یازدهم و دوازدهم)، قطعا نیازمند بررسی های مجدد است تا دغدغه ای که خانواده ها در ارتباط با دو موضوع در پایه دوازدهم، امتحانات نهایی که در ۱۰ ماده درسی امسال برگزار می شود و بحث کنکور سراسری که با محتوای جدیدی امسال برگزار خواهد شد رفع شود. بدین شکل که دانش آموزان پایه دوازدهم باید براساس کتب پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در کنکور شرکت کنند. ولی دانش آموزانی که فارغ التحصیل سال های قبل هستند به سبک گذشته و پیش دانشگاهی سال سوم و دوم دبیرستان و بر اساس آن کتابها فقط با استثنا برای کنکور ۹۸ شرکت می کنند.
وی اضافه کرد: به همین جهت نیازمند بررسی و هم نوایی در سطح کشور، استان و استانهای قطب هستیم که امیدواریم بتوانیم رضایت خانواده ها در بخش استقرار پایه دوازدهم و ساماندهی نیروی انسانی راه به همراه داشته باشیم.
به گفته اسفندیار نظری، در استان مازندران ۴۰ هزار دانش آموز در پایه دوازدهم هستند که از این تعداد ۲۳ هزارنفر در شاخه تجربی، ریاضی، انسانی و معارف اسلامی و ۱۷ هزار دانش آموز در بخش فنی حرفه ای و کاردانش در حال تحصیل و فعالیت می باشند.
او ادامه داد: مسئله دوم باتوجه به تغییر ساختاری که براساس نظام ۶.۳٫۳ در وزارت آموزش و پرورش کشور اتفاق افتاد بحث اصلی، ساماندهی نیروی انسانی است. در حال حاضر با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که در سال ۱۴۰۰ از جمعیت یک میلیون نفری آموزش و پرورش کشور، قریب به ۶۰۰ هزار نفر بازنشسته خواهند شد. لذا باید پیش بینی های لازم در این خصوص صورت گیرد. در زمینه نیروهای بازنشسته، ناکارآمد و دبیرانی که مشکلات روحی و روانی دارند نیز بررسی ها انجام شود.
معاون آموزشی مدیرکل آموزش و پرورش مازندران تصریح کرد: موضوع مهم این است که آموزش و پرورش با ۵ چالش رشد جمعیت دانش آموزی، اجرای سند تحول بنیادین، تغییر ساختار، بازنشستگی زودرس نیروی انسانی و تحریم و جنگ اقتصادی مواجه است که آموزش و پرورش را از لحاظ اعتبار دچار چالش های مختلف کرده است. این موارد در کارگروه قطب ۵ کشور بررسی شد و ماحصل و نتایج این نشست تخصصی به وزارت آموزش و پرورش ارسال می شود تا با یک تصمیم گیری درست بتوان مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد را حل کرد. بنا به گفته او: چالش بزرگ آموزش و پرورش بحث نیروی انسانی متخصص است که در همه استانها از جمله استان مازندران با کمبود نیرو مواجه هستیم در قطب ۵ که استانهای: خراسان شمالی، خراسان رضوی، سمنان، گلستان و مازندران وجود دارد با همنوایی و تلاش وضعیت نیروهای انسانی را سامان بخشی کرده تا دغدغه ها از بین رود. در استقرار پایه دوازدهم بحث تب سه ساله شدن هنرستان ها است، از سال تحصیلی پیش رو هنرستان ها سه ساله خواهند شد.
وی در ادامه افزود: در استان مازندران بیش از ۱۶ هزار دانش آموز به جمعیت دانش آموزی گذشته اضافه شدند و درحال حاضر با احتساب دوره پیش دبستانی و فنی حرفه ای بیش از ۵۳۷ هزار دانش آموز در بیش از ۴هزار و ۶۰۰ مدرسه مشغول تحصیل هستند. به همین جهت نیازمند بررسی تجهیزات هنرستانی و نیروی انسانی متخصص در این بخش هستیم که با ارتباطات و تفاهم نامه هایی که با دانشگاه و سازمان فنی حرفه ای کشور و دانشگاه هایی که می توانند در این بخش به ما کمک کنند در حال رایزنی می باشیم تا مشکلات را کمتر کنیم. امیدواریم دستاورد برگزاری چنین گردهمایی ها و نشست های تخصصی منجر به رفع مشکلات حوزه آموزش و پرورش به ویژه در حوزه متوسطه شود.
اسفندیار نظری گفت: نشست قطب ها هر دوماه در کشور برگزار می شود که این نشست سومین نشست در سال۹۷ می باشد. نشست اول در خراسان رضوی مشهد مقدس، نشست دوم در استان خراسان شمالی و نشست سوم در استان مازندران برگزار شد. تا پایان سال ۹۷ دو نشست دیگر نیز در استان سمنان و گلستان برگزار می شود.
وی در پایان در خصوص میزبانی شهرستان بابلسر در برگزاری سومین نشست تخصصی معاونین آموزش متوسطه قطب ۵ کشور ضمن تقدیر از مهاجری نژاد رئیس، عظیمی معاون آموزشی و شکراللهی مسئول روابط عمومی اداره آموزش و پرورش شهرستان بابلسر اظهارداشت: شهرستان بابلسر از جمله شهرستانهایی است که همواره در زمینه های آموزشی و پرورشی و در برگزاری جلسات و هم اندیشی های صورت گرفته بسیار فعال و خوب ظاهر می شود.
شایان ذکر است: سومین نشست تخصصی معاونین آموزش متوسطه قطب ۵ کشور در سال ۹۷ هجدهم و نوزدهم مهرماه جاری در شهرستان بابلسر برگزار شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.