اوکراین نیاز به بازگشت پناهجویان زن دارد

double-quot تهران - جارپرس - رسانه آمریکایی بلومبرگ ارزیابی کرد، اکثریت پناهجویان اوکراینی که خاک کشورشان را به دلیل تبعات جنگ ترک کرده‌اند زنان هستند و این کشور برای بازسازی خسارات جنگ نیاز مبرمی به بازگشت این زنان دارد.
کد خبر : 129270
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 3 مرداد 1402 - 19:32
اوکراین نیاز به بازگشت پناهجویان زن دارد

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نوشته پایگاه شبکه بلومبرگ، اوکراین نیاز مبرمی به بازگشت سریع زنان پناهجوی خود دارد.

با گذشت تقریبا یک سال و نیم از حمله روسیه به اوکراین، این جنگ هزینه‌هایی ویرانگر را برای کی‌یف داشته است. بخشی از آسیب‌های این جنگ در صورتی که بیش از شش میلیون پناهجوی اوکراینی به وطنشان باز نگردند، دائمی خواهد بود.

به نوشته این پایگاه آمریکایی، اکثریت مردان ۱۸-۶۰ سال اوکراینی ممنوع الخروج هستند به همین ۶۸ درصد از پناهجویان اوکراینی را زنان تشکیل می‌دهند و این نابرابری جنسیتی در رده سنی بزرگسالان حتی بیشتر است.

آلکساندر ایساکوف، تحلیلگر بلومبرگ اکونومیکس برآورد می‌کند، اوکراین باید بتواند ۲.۸ میلیون زن پناهجوی اوکراینی را که در سن اشتغال قرار دارند برای بازگشت به کشورشان قانع کند، در غیر این صورت خسارتی که به کی‌یف وارد می‌شود معادل ۱۰ درصد تولید ناخالص داخلی سالانه آن در دوره قبل از جنگ خواهد بود.

طبق برآورد او، این خسارت در بدترین سناریو به ۲۰ میلیارد دلار در سال بالغ می‌شود.

در مقام مقایسه اتحادیه اروپا اخیرا یک بسته کمکی چهار ساله را به میزان سالانه ۱۲.۵ میلیارد یورو (۱۳.۹ میلیارد دلار)  برای اوکراین پیشنهاد کرد.

تتیانا برژنا، معاون وزیر اقتصاد اوکراین در مصاحبه در محل دفترش واقع در منطقه دولتی شهر کی‌یف گفت: “از نظر شخص من، پیروزی زمانی است که خانواده‌های اوکراینی در اوکراین اتحاد یابند نه در خارج از کشور. بنابراین هم اکنون مهم‌ترین وظیفه برای اوکراین و دولت آن این است که همه امکانات را برای بازگشت زنان با کودکان نزد شوهرانشان و متحد شدن در اوکراین به کار بگیرد.”

یکی از نقاط ضعف اقتصاد اوکراین در دوره قبل از جنگ، جمعیت و نرخ پایین زاد و ولد در آن بوده است. نرخ زاد و ولد اوکراین با رقم ۱.۲ جزو بدترین نرخ ها در اروپا بود. ده‌ها هزار سرباز و شهروند کشته شده و رقم حتی بالاتر اشخاصی که به دلیل جراحات و ضربه‌های روحی امکان اشتغال ندارند این ضعف را تشدید کرده و باعث پایین آمدن نرخ مصرف کنندگان و جمعیت نیروی کار می‌شوند، در حالی که هر دو گروه برای بازیابی اقتصادی اوکراین نقشی اجتناب ناپذیر دارند.

دولت اوکراین برنامه بلندپروازانه‌ای برای دوران بازسازی پس از جنگ با تعیین هدف دو برابر کردن اندازه اقتصاد این کشور تا سال ۲۰۳۲ را دارد. اما از سوی دیگر وزارت اقتصاد کی‌یف ارزیابی کرده، در اوکراین ۴.۵ میلیون نفر کمبود کارگر و کارآفرینی که نقش حیاتی برای تحقق این هدف دارند، وجود دارد. اوکراین به دنبال رفع این شکاف با به کارگیری پناهندگانی که باز می‌گردند – ۶۰ درصد این پناهندگان دارای مدرک هستند – و استعدادهای خارجی است.

دولت کی‌یف در این راستا در حال تدوین مشوق‌هایی برای بازگشت زنان به نیروی کار از جمله با تدوین یک قانون کار جدید، تلاش برای کاستن از شکاف جنسیتی در دستمزدها، و کمک مالی برای شروع کسب و کار همسران کسانی که در جبهه می‌جنگند، است.

دولت اوکراین اعلام کرده، ۳۷.۳ میلیون نفر در اراضی تحت کنترل این دولت قبل از آغاز حمله روسیه به اوکراین زندگی می‌کرده‌اند و در مجموع رقم پناهجویان اوکراینی در خارج از این کشور و اوکراینی‌های آواره شده در داخل معادل تقریبا یک سوم این رقم است.

بخشی از اوکراینی‌هایی که در داخل کشورشان آواره شده‌اند ممکن است هنوز بتوانند در اقتصاد این کشور مشارکت کنند اما پناهجویان اوکراینی ساکن خارج  حالا در جای دیگری کار پیدا کرده و مالیات پرداخت کرده و به بازدهی اقتصادی کشور دیگری کمک می‌کنند.

ممکن است بسیاری از پناهجویان اوکراینی هم به مرور زمان به کشورشان برگردند. اما تضمینی درباره تعداد آنها وجود نداشته و قانع کردن پناهجویان برای بازگشت با طولانی‌تر شدن جنگ هر چه دشوارتر می‌شود.

آخرین جنگ اروپا، جنگ دهه ۱۹۹۰ بوسنی است. این جنگ دو میلیون پناهجو و آواره داخلی را در پی داشت اما طبق اعلام کمیسیونر پناهندگان سازمان ملل، تقریبا یک دهه از پایان آن گذشت تا نصف این دو میلیون نفر به خانه‌هایشان برگردند.

طبق محاسبه ایساکوف، بازگشت نیمی از همه پناهجویان به اوکراین ۱۰ میلیارد دلار در سال برای اقتصاد این کشور هزینه در پی خواهد داشت.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.