0 نظر
183 بازدید

تشکیل شورای عالی توسعه روستایی و عشایر نقطه عطفی در توجه به روستاهاست

double-quot

تهران-جارپرس-معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با تاکید بر این که تشکیل شورا عالی توسعه روستایی و عشایر نقطه عطفی در توجه به روستاهای کشور است، گفت: امکانات خوبی را دولت به روستاها اختصاص داده است که در قالب این شورا این امکانات منسجم، هم افزا، هم سو، اثرگذار و قابل کنترل خواهد بود.

کد خبر : 32011
تاریخ انتشار : دوشنبه 1 اردیبهشت 1399 - 7:46
تشکیل شورای عالی توسعه روستایی و عشایر نقطه عطفی در توجه به روستاهاست

محمد امید روز دوشنبه درخصوص تشکیل شورای عالی توسعه روستایی و عشایر افزود: یکی از مباحث اصلی که می تواند برای عشایر و روستاییان دستاوردی تلقی شود مصوب شدن شورای عالی توسعه روستایی و عشایر است که در جلسه اسفند ماه سال ۹۸ در شورای عالی اداری کشور تصویب شد که در هفته گذشته توسط رییس جمهوری ابلاغ شد.

وی ادامه داد: هدف از این مصوبه و تشکیل شورای عالی بحث انسجام بخشی و سیاست گذاری و هماهنگ کردن فعالیت هایی است که در عرصه روستایی اتفاق می‌افتد. با بررسی که در طی سالیان گذشته داشتیم احساس شد که یکی از کارهایی که ضرورت دارد در مجموعه این معاونت تصمیم گیری شود بحث شورا عالی بود.

امید گفت: علیرغم توجه ویژه ای که نظام به روستاها دارد و خیلی کارهای بزرگی در سال های گذشته و بعد از انقلاب اسلامی و به خصوص در چند سال اخیر در روستاها اتفاق افتاد یک نوع گسیختگی در انجام خدمات وجود دارد و انسجامی لازم است در تصمیم گیری و سیاستگذاری و اجرای خدمات و فعالیت های مختلف در روستا داشته باشیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: با جدیتی که معاون اول رییس جمهور به این مساله داشت این طرح آماده شد و با همکاری معاونت امور اداری استخدامی کشور طرح تصویب شد و در شورای عالی هم تصویب شد و به ابلاغ ریییس جمهور رسید که اکنون اجرایی شده است.

امید گفت: تمامی فعالیت‌هایی که در حوزه روستاها و عشایر کشور از قبیل زیرساخت روستاها، آب و برق، آموزش، بهداشت، اینترنت، راه و فعالیت‌های عمرانی است در قالب شورای عالی توسعه روستا و عشایر پیگیری کنیم. حتی در زمینه مسایل اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و اشتغال آنها انسجام و هماهنگی از طریق همین شورا خواهد بود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: تمامی دستگاه‌هایی که در روستاها کار خواهند کرد زیرمجموعه این شورا فعال هستند، همین که در واقع موسساتی که در روستا فعال هستند آنها هم در چارچوب این مساله قرار می گیرند. در واقع هدف این مجموعه این است که تمام کارهای روستایی و عشایر را با هماهنگی انجام شود.

امید گفت: رییس این شورا معاون اول رییس جمهور است، دبیری شورا معاونت توسعه و روستایی و یازده نفر از وزیران و نماینده سازمان برنامه و بودجه در این شورا حضور دارند، ۵ مجموعه از ارگان‌ها و سازمان های حاکمیتی حضور دارند و ۴ نفر افرادی که از ثمن ها و گروهای مختلف مردم نهاد است که مجموعه این شورا ۲۱ نفر است که می تواند در تصمیم گیری در عرصه روستاها و عشایر موثر باشد.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود: تشکیل این شورا نقطه عطفی در توجه به روستاهای کشور است. امکانات خوبی را دولت به روستاها اختصاص داده است که می تواند در قالب این شورا این کمک ها منسجم و هم افزا و هم سو و اثرگذار و قابل کنترل و در چارچوب خاصی باشد.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در این دولت اتفاق افتاد با موافقت رهبری در سال ۹۶ در خصوص اختصاص ۱۸ هزار میلیاردتومان از منابع اشتغال کشور و منابع بانکی و از صندوق توسعه ملی کشور بود که در سال ۹۷ عملیاتی شد در خصوص بحث اشتغال روستایی بود که تا امروز نزدیک به ۱۲ هزارمیلیاردتومان از این ۱۸ هزار میلیاردتومان جذب شده است.

امید با بیان این که این شورا می تواند در زمینه خدمات به روستاها و عشایر هم تسهیلگر باشد گفت: از محل اشتغال روستایی که اتفاق افتاده، سهم اشتغال روستاییان در سبد اشتغال کشور در سال ۹۸ از ۵ درصد به حدود ۲۵ درصد افزایش پیدا کرده است که آمار قابل توجهی است که نشان دهنده توجه به روستاییان و اشتغال آنها است کاهش نرخ بیکاری است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور افزود:حدود تقریبا با عدد بیمه کسانی که بیمه آنها قطعی شده است حدود ۱۵۶ هزار نفر اشتغال است ولی با طرح هایی که خودشان انجام دادند حدود ۲۵۰ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

وی در ادامه به کارهای عمرانی روستاها در دولت یازدهم و دوازدهم اشاره کرد و گفت: بالای ۸۵ درصد روستاهای کشور گازرسانی شده است که قبل از این دولت حدود ۴۰ درصد بود. یعنی بیش از دو برابر افزایش پیدا کرده است و رشد واقعی آن ۱۲۲ درصد است.

امید با بیان این که مطالبه جدی خیلی از روستاها اینترنت است افزود:در بحث اینترنت روستایی از قبل از این دولت که ۲۸ درصد بود امروز به ۸۰ درصد افزایش پیدا کرده است و هر هفته یکصد روستا به شبکه اینترنت کشور متصل می شوند که عدد بسیار خوبی است. امروز در بحث اینترنت از ۱۰ هزار روستا به ۳۱ روستا افزایش پیدا کرده است.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ادامه داد: در آبرسانی به روستاها از محل منابع توسعه ملی با اجازه رهبر معظم انقلاب فعالیت خیلی خوبی در جهت تامین آب شرب آنها صورت گرفت. در این راستا هر هفته در سطح روستا، ۳۰ روستا به شبکه آب کشور متصل می شود و در کنار آن ۱۰ هزار روستا که شبکه آبرسانی قدیمی داشته اند ترمیم شده است. ۷۵ درصد از روستاهای کشور به شبکه آبرسانی مطمئن برخوردار هستند.

وی گفت: در بحث برق به روستاها نیز هر هفته ۲۵ روستای کشور به شبکه برق متصل می شوند. در بحث روستاها برای برق اکنون داریم جمعیت زیر ۲۰ خانوار را برق رسانی می کنیم. بالای ۲۰ خانوار را قبلا برق رسانی کردیم.

امید افزود: ۳۹ هزار روستا در کشور داریم که جمعیت آنها بالای ۲۰ خانوار است که آنها را از نظر برق رسانی کاملا پوشش دادیم و الان رسیدیم به ۶۱ هزار روستا در کشور یعنی روستاهای با ۵ خانوار را هم برق رسانی کردیم که اگر بخواهیم کل روستاها را حساب کنیم ۹۵ درصد برق رسانی شده اند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور با بیان این که۲۶درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند گفت: این ۲۶ درصد معادل ۲۱ میلیون نفر روستایی و عشایری را تشکیل می‌دهند که از این میان یک میلیون نفر جمعیت عشایری کشور است.

وی افزود:از ۲۱ میلیون نفر جمعیت روستایی و عشایری ۹۷.۵ درصد در روستاهای بالای ۲۰ خانوار و ۲٫۵  درصد در روستاهای با جمیعت زیر ۲۰ خانوار زندگی می‌کنند.

امید در ادامه با اشاره به این که پوشش خانه بهداشت روستایی تکمیل شده است گفت: ۱۸ هزار واحد بهداشت و مرکز جامعه سلامت در روستاها راه اندازی شده است. ۶۰ هزار واحد آموزشی در روستاها فعال است در واقع مدارس روستایی تقریبا پوشش کامل است. و در بحث مدارس روستایی بیشتر نیازمند نوسازی و باسازی هستیم به خصوص در سیستان و بلوچستان که سیل اخیر اتفاق افتاد.

وی افزود: در طرح مقاوم سازی روستاها که از ۱۲ سال پیش در کشور شروع شده تاکنون ۴۵ درصد خانه های روستاهای کشور نوسازی شدند و بافت روستایی کشور تغییر کرده است که سیاست خوبی که اتفاق افتاده است. سطح تسهیلات برای باسازی یک واحد روستایی به ۴۵ میلیون افزایش پیدا کرده است که قرض الحسنه است که در طولانی مدت بازپرداخت می کنند. انتظار داریم که با کمک وزارت راه و بنیاد مسکن در سال ۹۹ این آمار را رشد قابل توجهی بدهیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور گفت: در حوادث غیر مترقبه‌ای که در کشور پیش می آید بخش قابل توجهی از تلفات مربوط به واحدهای مسکونی غیر استاندارد بوده که با اجرای این طرح مقاوم سازی می‌توان شاهد کاهش این تلفات در حوادث غیر مترقبه بود.

وی به طرح هادی روستاها اشاره کرد و گفت: ۴۵ درصد از روستاها تاکنون این طرح اجرا شده است که جزو برنامه هایی است که در سال ۹۹ آن را توسعه دهیم.

امید با اشاره به نامگذاری سال ۹۹  به جهش تولید افزود: در رابطه با منابع پایدار روستایی مصوبه‌ای در بودجه سال ۹۹ داریم که از محل بازپرداخت تسهیلات داده شده است که بتوانیم تسهیلات جدیدی را پرداخت کنیم. البته امیدواریم منابع جدیدی را نیز به این حوزه اختصاص دهند تا در سال جهش تولید اقدام موثرتری برای اشتغال روستایی انجام شود.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در ادامه به کمک خیرین به روستاها گفت: در مسیر توسعه روستایی استفاده از ظرفیت خیرین و سازمان‌های مردم نهاد نیز در دستورکار معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور قرار گرفته است. بحث ارتقای شاخص‌های فرهنگی روستایی نیز در دستور کار این معاونت قرار دارد.

وی تاکید کرد: شورای عالی توسعه روستایی و عشایری می‌تواند در کلیه اموری که در روستاها اتفاق می‌افتد دخیل باشد. امیدواریم در قالب این شورا امکان تامین منابع مالی برای مقاوم سازی مسکن روستایی ایجاد شود این قطعا یکی از اقدامات مهم در سال ۹۹ و از نخستین دستور جلسات شورای عالی خواهد بود.

امید در ادامه به فعالیت‌های حوزه ورزشی در روستاها اشاره کرد و گفت: در دولت تدبیر و امید از ۵۶۳ روستایی که در گذشته دارای سالن ورزشی بودند به ۹۷۳ روستا رسیدیم به این ترتیب عمده روستاهای بالای ۵۰ خانوار از فضای ورزشی برخوردار شدند.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در تشریح اولویت‌های معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در سال ۹۹ به تکمیل ساختار مدیریت روستاها اشاره کرد و افزود: امروز همه روستاهای بالای ۲۰ خانوار جمعیت کشور دهیاری مصوب دارند و حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به روستاهای کشور منابع مالی تزریق  شده است و بخش قابل توجهی از عمران و آبادانی روستاها از همین محل به عنوان محل منابع مالی حاصل از عوارض ارزش افزوده تامین شده است.

وی یادآور شد: در بخش زیر ساخت‌ها برای سال جاری توجه ویژه‌ای به توسعه شبکه آب و برق و راه روستایی خواهیم داشت. در بخش عمرانی روستاها همچون سال گذشته کار به پیش می‌رود و در بحث طرح اشتغال پایدار روستایی همچنان اهدای تسهیلات به طرح‌های پایدار ادامه پیدا می‌کند.

امید اضافه کرد: حدود ۱۲۰۰ میلیارد تومان منابع از محل بازپرداخت این تسهیلات در اختیار ما است که می توانیم تسهیلات جدیدی پرداخت کنیم.

معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به تحقق مهاجرت معکوس در کشور با توجه به تسهیلات به روستا اشاره کرد و افزود: در دی ماه سال گذشته حدود ۱۲ استان از جمله فارس، البرز و قزوین و … نرخ مهاجرت معکوس بین ۱.۵ تا ۴ درصد را داشتند که جمعیت از سمت شهرها به سمت روستاها مهاجرت کرده است.

در ادامه این نشست معراجی معاون برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور در تشریح اقدامات انجام شده در حوزه روستایی و عشایری برای مقابله با شیوع کرونا ویروس اشاره کرد و گفت: بیماری کووید ۱۹ تبعاتی در کشور به همراه داشت که روستاها نیز تحت تاثیر آن قرار گرفتند ضمن تقدیر از کادر درمانی پروتکل‌های در حوزه نظام بهداشت تنظیم شد و در حوزه روستایی به همه استان‌ها ابلاغ شد. ما در کشور ۳۷ هزار دهیاری داریم که برای همه آنها پروتکل و وظایفی تنظیم شد.

وی افزود: با هماهنگی وزارت بهداشت ۱۸ هزار خانه بهداشت موجود در روستاها که حدود ۳۷ هزار بهورز در آنها مشغول به کار هستند ظرف ۱۰ روز نخست شیوع این بیماری غربالگری در روستاها توسط این خانه‌های بهداشت انجام شد و ضد عفونی معابرو امکان پیگیری شد.

معراجی با تاکید بر این که باید کنترول روستاها ادامه داشته باشد گفت:  ۲۷۱۶ مرکز جامع سلامت داریم که حدود ۴۱۰۰ پزشک در آنها برای مقابله با کرونا ویروس حضور دارند. داروهای خدمات اولیه و تجهیزاتی همچون تب سنج و دارو به این مراکز ارسال شد.

معاون برنامه ریزی معاونت توسعه روستایی تاکید کرد:  در جامعه روستایی تنها دو خانوار مبتلا به ویروس کرونا داشتیم که یکی از خانوارها بهبود پیدا کرد و دیگری در قرنطینه هستند.

وی گفت: کمیته‌ای به نام کمیته روستایی و عشایری در ستاد ملی مبارزه با کرونا به مسئولیت معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور تشکیل شد تا تصمیمات ستاد درباره روستاها و عشایر به خوبی اجرایی و پیگیری شود؛ البته تسهیلاتی نیز پیش بینی شده تا به واحدهایی که از شیوع این بیماری آسیب دیدند پرداخت شود. پیشنهادات در حوزه روستایی برای مقابله با این بیماری توسط این کمیته به ستاد ملی مبارزه با کرونا ارائه می‌شود.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.