0 نظر
154 بازدید

۶٠٠ پرونده قضایی بر اساس ماده ۴٧٧ تعیین تکلیف شد

double-quot
تهران – جارپرس – معاون اول قوه قضائیه گفت: با یک اقدام انقلابی و جهادی که در قوه قضائیه انجام شده است، ۶٠٠ پرونده بر اساس اجرای ماده ۴٧٧ آیین دادرسی کیفری تعیین تکلیف شد.
کد خبر : 30067
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 28 خرداد 1398 - 10:05
۶٠٠ پرونده قضایی بر اساس ماده ۴٧٧ تعیین تکلیف شد

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز سه‌شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه افزود: این اقدام در یک برنامه کوتاه مدت تعیین تکلیف قطعی شده و بیش از ٢ هزار پرونده توسط رئیس قوه قضائیه امضا شده است که باید دوباره بررسی شود که این پرونده ها یا به دیوان عالی کشور ارسال شده است یا می شود.
وی تصریح کرد: همچنین بیش از هزار و ٧٠٠ پرونده آماده برای امضای نهایی است؛ یعنی حدود چهار هزار و ٣٠٠ مورد یا تعیین تکلیف شده یا در حال تعیین تکلیف یا در جاده آماده سازی برای امضا است.
محسنی اژه ای ادامه داد: یکی از مشکلات در قوه قضاییه همین اجرای ماده ۴٧٧ بود که منظور اصلی آن فرجام خواهی فوق العاده است که اگر پرونده ای حکم قطعی آن صادر شده باشد و طرفین دعوا تشخیص دهند که حکمی خلاف شرع است، رئیس قوه قضائیه نسبت به این موضوع می تواند نظرخواهی کند و پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال کند و حتی نقض رای را نیز به دنبال دارد.

وی همچنین درباره استیذان برای قصاص افزود: بر اساس تفویض اختیاری که از سوی مقام معظم رهبری داده شده است، اذن اجرای قصاص باید از سوی رئیس قوه قضائیه باشد. پس از تعطیلات فروردین امسال تاکنون بیش از ۳۵۰ مورد اذن توسط رئیس قوه قضائیه صادر شد و نزدیک به ۲۵۰ مورد هم آماده ارائه به رئیس قوه قضائیه است. البته با توجه به حجم کار رئیس قوه قضائیه، رئیس دستگاه قضا برای فرد دیگری هم از رهبری اذن گرفته است.
محسنی اژه ای ادامه داد: اینها پرونده هایی است که معطل مانده بود و اکنون به نتیجه رسیده است.
وی با اشاره به تشدید مبارزه با مفاسد اقتصادی نیز اظهار داشت: در دوره قبل آیت الله آملی لاریجانی رئیس وقت قوه قضائیه به دلیل شرایط اقتصادی کشور و جنگ اقتصادی که دشمن با ما دارد، اجازه‌ای گرفته شد که بر اساس آن شاهد رسیدگی به برخی از پرونده‌ها در تهران و برخی در شهرستان‌ها هستیم که به همین منظور هم شعبه‌ای ویژه در شیراز، بندرعباس، گلستان و قم تشکیل شده است.
محسنی اژه ای افزود: از اواخر مرداد ماه سال قبل کار دادگاه‌های ویژه شروع شد و تا آخر اردیبهشت ماه ۸۲۵ نفر پرونده‌هایشان تشکیل و به دادگاه ارسال شده است البته تعدادی از آنها دلالان ارزی بودند. از این ۸۲۵ مورد که به دادگاه رفته تا آخر اردیبهشت ماه ۲۴۱ نفر حکم قطعی‌شان صادر شده است و ۷ نفر تبرئه و بقیه در حال محاکمه هستند زیرا برخی از پرونده ها ۳۰ تا ۴۰ متهم دارد.

معاون اول قوه قضائیه در ادامه به گام دوم انقلاب اشاره کرد و گفت: گام اول انقلاب که ۴۰ سال بود گذشت و اکنون در ۴۰ سال دیگر انقلاب که گام دوم را پیش رو داریم، باید در همه بخش‌های نظام اقدامات تحولی برداشته شود و قوه قضائیه هم از این امر مستثنی نیست. در این دوره جدید که ورود ریاست جدید قوه قضائیه همزمان با گام دوم انقلاب شده است، برنامه هایی در دستگاه قضا دارند. قرار است برنامه ها در سه بخش کوتاه مدت، میان مدت و درازمدت انجام شود.
وی افزود: یکی از مواردی که در سند تحول قوه قضائیه پیش بینی شده، استفاده از ظرفیت های موجود در قوه قضائیه است، برای این کار با همه صاحبنظران قوه قضائیه صحبت و سیاست‌های کلی هم ملاحظه شد که می‌توان با روحیه انقلابی از این ظرفیت‌ها استفاده کرد.
رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه گفت: استفاده از ظرفیت‌های دو قوه دیگر مجلس و دولت باید انجام شود و هیأت رئیسه و تعداد قابل توجهی از نمایندگان مجلس با ریاست قوه جلساتی داشتند و متعاقب آن برنامه‌ریزی شد که چگونه می‌شود از ظرفیت بیشتر مجلس در گام دوم انقلاب استفاده کرد و بر همین اساس در حال برنامه‌ریزی هستیم که جلسات مشترکی با دولت و کل هیات دولت داشته باشیم تا در آنجا هم بتوانیم از همه ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
محسنی اژه‌ای افزود: در این مدت کوتاه رئیس قوه قضائیه به ۶ استان سفر کرد و با مجموعه دستگاه قضایی آن استان ها، حقوقدانان، وکلا، دانشجویان، اصحاب رسانه، حوزه علمیه و بعضی از افراد در بخش خصوصی و بخش‌های دیگر جامعه ظرف همین مدت جلسه داشتند. در این جلسات در خصوص مسائلی مانند زنان در جامعه نقطه نظراتی گرفته شده و برنامه‌های کوتاه مدت و میان مدت طرح شده و در حال اجرا هستیم.

وی درباره حوزه بانوان نیز گفت: چون بانوان نیمی از جمعیت کشور هستند، تلاش می کنیم که نقطه نظرات نخبگان و صاحبنظران در این زمینه را جمع آوری کنیم که البته معاونتی در قوه قضائیه در حوزه زنان نداریم اما رئیس قوه قضائیه مشاور زن دارد.

اجرای ۱۰ آیین نامه و لایحه در سال جاری

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: در فاصله زمانی اول اردیبهشت تا امروز ۱۰ آیین نامه و لایحه که بخشی از آنها زمان قانونی شان گذشته بود، به سرانجام رسیده است، همچنین هشت آیین نامه کار کارشناسی، تدوین و امضای آنها به پایان رسیده و در حال پیگیری است، برای ۲ لایحه دیگر نیز برنامه هایی انجام شده و تنظیم و به دولت ارائه شده است.

وی تصریح کرد: همچنین ۶ تا ۷ مورد دیگر آیین نامه و لایحه ظرف دو تا سه هفته آینده فعالیت های آنها تمام می شود که امیدواریم به سرعت کار آنها اجرایی شود و معتقدیم اگر مجموعه این لوایح و آیین نامه ها به سرعت انجام شود، قدم بزرگی برای برخی از امور در قوه قضائیه برداشته می شود.

۶۰ قاضی انفصال از خدمت شدند
رئیس ستاد بزرگداشت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: همچنین تاکنون ۶۰ قاضی در رده های مختلف انفصال از خدمت شدند و حکم انفصال این قضات از قوه قضائیه صادر شده است البته اینها دو دسته هستند؛ افرادی که یا حکم انفصال دائم از مشاغل قضایی یا دولتی دارند و گروه دیگر عده ای هستند که فقط از مشاغل قضایی انفصال دارند و معتقدیم این موضوع هم یکی از اقدامات مهم قوه قضائیه در این مدت بوده است.

وی تصریح کرد: البته پرونده عده ای هم علاوه بر انفصال از خدمت و سلب صلاحیت قضایی، به دستگاه قضایی رفته است و اکنون به اتهامات آنها رسیدگی می شود و بحث کیفری آنها هم اجرا می شود البته همه این موارد برای صیانت از قوه قضائیه است.

معاون اول قوه قضاییه همچنین با اشاره به این موضوع که قوه قضائیه علاوه بر رسیدگی به پرونده قضات در بخش انفصال از خدمت به تشویق آنها نیز می پردازد، تاکید کرد: در سال ۹۶ و ۹۷ نیز بیش از چهار هزار قاضی تشویق شدند. این موضوع نیز با یک اقدام جهادی صورت گرفته است.

محسنی اژه ای درباره پرونده هایی که در دادگاه ها و محاکم طولانی شده است نیز گفت: در ابتدا تلاش کردیم میزان پرونده ها در این زمینه و علت طولانی شدن این پرونده ها در دادگاه ها را استخراج کنیم و اینکه چرا به رای نهایی نرسیده است که متوجه شدیم در برخی از آنها قاضی تعللی در رسیدگی به این پرونده ها نداشته است بلکه مشکل کارشناسی یا نظر پزشک را داشته اند و یک بخش هم به خاطر حجم کار زیاد قاضی بوده است.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور و برای تسریع در رسیدگی به این پرونده ها برخی از قضات را به دیگر استان ها یا شعب مامور کردیم و اکنون تعداد قابل توجهی از این پرونده ها به روز شده یا می شود و یک دستورالعمل برای این موضوع نیز نوشته ایم.

محسنی اژه ای به موضوع پیگیری امور که در این زمینه قانون نوشته شده است، اشاره کرده و گفت: کسی برای اجرای این قانون اقدام نمی کند. این موضوع یکی از مشکلات کشور است و یک ساز و کار برای این موضوع داریم. همچنین برای اجرای احکام یک بخشنامه به همه دادگستری ها داده ایم که تمامی احکام که در اجرای مدنی و کیفری مانده به ما اعلام کنند که اکثریت استان ها به ما اعلام کرده اند.

۵۰۰ هزار چک برگشتی در فروردین سال ۹۸

محسنی اژه ای درخصوص چک های برگشتی نیز گفت: در سال ۹۶ حدود ۱۷ میلیون و ۳۰۰ هزار چک برگشتی داشتیم که در سال ۹۷ این رقم به ۱۳ میلیون فقره رسیده است. همچنین در فروردین سال ۹۷ میزان چک های برگشتی ۹۵۰ هزار فقره و در فروردین امسال این میزان به ۵۰۰ هزار فقره چک برگشتی رسید.

وی همچنین به فساد در فضای مجازی و غیر آن‬ نیز اشاره کرد و افزود: رویکرد قوه قضائیه در این زمینه تغییری نکرده است و با هرگونه فساد مبارزه می کند. همچنین برای کوتاه کردن فرآیند دادرسی و کوتاه کردن زمان رسیدگی به پرونده های قضایی مردم می توانند نظرات خود را اعلام کنند.

معاون اول قوه قضائیه همچنین در پاسخ به سوالی که چرا هنوز تکلیف هفت هزار کادر قضایی برای استخدام در قوه قضائیه مشخص نشده است، گفت: چون هنوز بودجه آن تامین نشده است و اگر تامین شود بخشی از این تعداد بکار گرفته می شوند.

وی درباره حمایت از آمران به معروف و ناهین از منکر و گزارشگران فساد نیز گفت: برای حمایت از این افراد نیز قوه قضائیه برنامه هایی دارد و به صورت جدی از آنها حمایت می کند و همچنین با کسانی که امنیت مردم را به خطر می اندازند یا فساد می کنند به شدت برخورد می شود. البته اگر بسترهای فسادزا وجود داشته باشد حتماً باید دولت، مجلس شورای اسلامی، مردم و قوه قضائیه با هم کمک کنند اگرچه برنامه هایی داریم که جلوی مجاری که از آنها فساد تولید می شود، بگیریم.

محسنی اژه ای به این موضوع که تاکنون سه شورای مهم در دوره های قبلی برگزار نشده است، نیز اشاره کرد و اظهار داشت: شورای عالی الکترونیک، شورای عالی پیشگیری و شورای حقوق شهروندی تاکنون تشکیل نشده است که در دوره جدید تاکنون تنها شورای عالی پیشگیری تشکیل نشده که قرار است فردا چهارشنبه برگزار شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره اعلام زمان رسیدگی به پرونده نجفی گفت: پرونده تعیین وقت شده ولی از زمان رسیدگی اطلاع ندارم.

چهار هزار قاضی جوان در برنامه ششم جذب می شوند

معاون اول قوه قضائیه در ادامه با اشاره به اینکه بر اساس برنامه پنجم توسعه چهار هزار قاضی جوان در دستگاه قضا جذب شد، در برنامه ششم توسعه نیز چهار هزار قاضی دیگر باید جذب شود که البته به همین میزان کارمند هم باید در دستگاه قضایی بکارگیری شود که تعدادی جذب شده و تعدادی بخاطر مسائل مالی جذب نشده است.

برنامه های هفته قوه قضائیه

محسنی اژه ای درباره برنامه های هفته قوه قضائیه نیز گفت: یک همایش کاربردی و سراسری با توجه به شرایط کشور و جنگ اقتصادی با کمترین هزینه مالی برگزار خواهیم کرد. دیدار با مقام معظم رهبری بر اساس ظرفیت حسینیه، نشست رئیس قوه قضائیه با خانواده های شهدا و ایثارگران، تجدید میثاق با امام خمینی (ره) و جلسه با سفرا، کاردانان و نمایندگان سازمان های بین المللی در تهران با حضور رئیس دستگاه قضا و یک نشست با حضور نخبگان و حقوقدانان آشنا با حوزه زنان برای صیانت از حقوق زنان از دیگر برنامه های این هفته است.

یکم تا هفتم تیرماه هفته قوه قضائیه نام گذاری شده است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.