چقدر خرج می‌کنی تا انتخاب شوی

double-quot
تهران – جارپرس – «چقدر خرج می‌کنی تا انتخاب شوی»، «رویای شکستن رای روحانی»، «دور زدن تحریم انتخاباتی»، «ادامه واکنش ‌ها به طرح دوفوریتی بازداشت سؤال‌ کنندگان»، «چشم انداز و اقدامات سیاسی دولت روحانی» و «انتخابات شورای شهر فرصتی برای تغییر روندها» محورهای اصلی تحولات انتخاباتی در روزنامه های امروز یکشنبه یکم اسفند محسوب می شود.

کد خبر : 19466
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1395 - 8:50
چقدر خرج می‌کنی تا انتخاب شوی

** چقدر خرج می‌کنی تا انتخاب شوی
روزنامه «شرق» در گزارشی با عنوان «چقدر خرج می ‌کنی تا انتخاب شوی» به شفاف ‌سازی هزینه‌ های انتخابات ریاست ‌جمهوری و شورای شهر اشاره کرد و نوشت: مجلس دهم با وجود انتظاری که می ‌رفت، هنوز نتوانسته برای شفاف ‌سازی هزینه‌ های انتخابات ریاست ‌جمهوری و شورای شهر تمهیدی بیندیشد. نمایندگان فراکسیون امید اگرچه دلایلی را برای واردنشدن مجلس دهمی‌ ها به موضوع شفاف ‌سازی هزینه انتخاباتی عنوان می ‌کنند؛ بااین‌حال فرصت نزدیک به یک‌ ساله آنها گذشته و حالا در ‌آستانه برگزاری دو انتخابات مهم، کماکان سازوکار نظارتی منسجمی درباره نحوه هزینه‌ کرد منابع مالی نامزدهای انتخاباتی وجود ندارد. با وجود آنکه درحال‌حاضر نظارت ‌هایی بر درآمدها و هزینه انتخاباتی کاندیداها وجود دارد؛ اما این نظارت اصولی نیست و کماکان اما و اگرها بسیار است. عبدالرضا رحمانی‌فضلی وزیر کشور ۲۵ آبان سال گذشته گفته بود: «با توجه به ورود پول ‌های کثیف در حوزه‌های مختلف از جمله سیاست»، مجمع تشخیص مصلحت نظام لزوم شفافیت منابع مالی کاندیداها را در انتخابات تصویب کرده؛ اما به نظر وزارت کشور آن مصوبه کافی نبود و دولت نیز در این ‌باره لایحه ‌ای را با قید دو فوریت تقدیم مجلس کرد.

** رویای شکستن رای روحانی
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم محمدصادق جوادی حصار با عنوان «رویای شکستن رای روحانی» با اشاره به اعلام حضور حمید بقایی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، نوشت: انتخابات ریاست ‌جمهوری عرصه پیچیده ‌ای است و بر همین اساس درباره اینکه حضور کاندیداهای مختلف به چه اندازه می ‌تواند صحت و بقا داشته باشد و چه اندازه این کاندیداها ظرفیت همراهی یا مقابله با یک جریان فکری را داشته باشند، نمی ‌توان به اختصار به آن پرداخت. حمید بقایی دیروز برای حضور در انتخابات ۹۶ اعلام آمادگی کرد. اگر فرض بر آن باشد که نزدیکان آقای احمدی ‌نژاد تصمیم به کاندیداتوری در انتخابات اردیبهشت ۹۶ داشته باشند، یا آقای بقایی به نمایندگی از آن طیف، میداندار باشد، باید به این نکته توجه داشت که رئیس دولت دهم اعلام کرد حمایتی از اعضای دولت خود نمی‌ کند. اگر قرار بر آن باشد افرادی درصدد شکستن آرای آقای روحانی باشند، باید توانایی نفوذ در هردو جریان اصلاح‌ طلب و اصولگرا را داشته باشند تا آرای ایشان را تحت تاثیر قرار دهند و به مرحله دوم بروند. اگر اصلاح ‌طلبان و اعتدالیون کاندیدای واحد داشته باشند، پیروزی آنها در مقابل آقای روحانی غیرممکن و دور از ذهن است.

** دور زدن تحریم انتخاباتی
روزنامه «قانون» با اشاره به عنوان «دور زدن تحریم انتخاباتی» به اعلام نامزدی حمید بقایی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶، پرداخت و آورد: حمید بقایی زمانی اعلام کاندیداتوری کرد که یک هفته قبل از آن احمدی‌ نژاد بیانیه نوشته و گفته بود از کسی حمایت نمی ‌کند. همان زمان نوشتیم که رییس دولت نهم و دهم این بیانیه را به عمد منتشر کرد. هدفش از آن بیانیه علاوه بر «رجعت دوباره» و «شکستن نهی»، تقابل با جمنا بود. او نمی ‌خواست که سبد رایش توسط جمنا مصادره شود. می‌ توان گفت اعلام کاندیداتوری بقایی در مرتبه ای بالا برای این است که احمدی ‌نژادی ‌ها همچنان یکپارچه بمانند تا در صورت شکستن «نهی» به صحنه بیایند و در مرتبه ای دیگر دو هدف را دنبال می ‌کند. اول اینکه اجازه ندهند احمدی ‌نژاد توسط جمنا مصادره شود و دوم، بتوانند سبد رای را برای روزهای انتخابات مدیریت کنند. اما اعلام کاندیداتوری بقایی در میان هواداران احمدی‌نژاد با استقبال روبه‌رو شد. سایت‌ها و رسانه‌هایشان خبر را با وسعت و شور بسیاری پوشش دادند. واکنش اعتدالگرایان دولت در مورد این کاندیداتوری خوشحالی همراه با سکوت خواهد بود زیرا این حضور می ‌تواند سبد رای دولت را تقویت کند. اصلاح طلبان سکوت را ترجیح می‌ دهند، چراکه اهداف او از این کاندیداتوری را می‌ شناسند.

** گزینه اجماعی جبهه مردمی نیروهای انقلاب باشم، حتما کاندیدا می‌ شوم
** روزنامه «رسالت» در مطلبی با عنوان «گزینه اجماعی جبهه مردمی نیروهای انقلاب باشم، حتما کاندیدا می‌ شوم» سخنان حجت ‌الاسلام سیدرضا تقوی قائم ‌مقام شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز را بررسی کرد و نوشت: مراجعینی داشتم که از بنده برای کاندیداتوری در انتخابات ۹۶ دعوت کرده‌اند، البته شخصاً تمایل به پذیرش این دعوت ندارم، اما اگر جبهه مردمی نیروهای انقلاب روی بنده اجماع کنند، در عرصه انتخابات ریاست‌ جمهوری به عنوان کاندیدا حضور خواهم داشت. البته موضع شخصی و قطعی بنده آن است که باید از گزینه واحد جبهه مردمی نیروهای انقلاب حمایت کرد، لذا گزینه مورد اجماع نیروهای انقلاب مورد حمایت همه خواهد بود و بنده نیز قطعاً از گزینه نهایی و مورد اجماع جبهه مردمی نیروهای انقلاب حمایت خواهم کرد.

** ادامه واکنش‌ها به طرح دوفوریتی بازداشت سؤال ‌کنندگان
** روزنامه «کیهان» در مطلبی با عنوان «ادامه واکنش ‌ها به طرح دوفوریتی بازداشت سؤال ‌کنندگان» به سخنان محمود صادقی عضو فراکسیون امید درباره طرح ۲ فوریتی بازداشت سوال کنندگان اشاره کرد و نوشت: این طرح پیشنهاد یکی از نمایندگان اصولگرای معتدل یعنی آقای یوسفیان ملا نماینده آمل بود و تعدادی از نمایندگان اعم از اصولگرا و اصلاح طلب آن را امضا کردند. هدف طرح این است که از ایجاد اختلال در مراسم ‌ها و سخنرانی‌ ها جلوگیری و با کسانی که ایجاد اختلال می ‌کنند برخورد شود اما جزئیات این طرح خیلی دقیق نیست و نقصان ‌ها و مشکلاتی دارد که باید اصلاح شود؛ فعلا فقط فوریت آن تصویب شده تا جزئیات آن در کمیسیون بررسی شود. مثلا اینکه طرح سؤال بخواهد جلب توجه کند یا نکند یک مقدار دقت نظر لازم دارد و باید با دقت نظر بیشتری بررسی شود. آش طرح ضد آزادی نمایندگان اصلاح طلب مجلس تا آن جا شور شده است که روزنامه‌ های زنجیره‌ای در شماره دیروز نیز برای حفظ آبرو به شدت به این طرح تاختند.

** چشم انداز و اقدامات سیاسی دولت روحانی
روزنامه «آرمان» در یادداشتی به قلم غلامعلی توسلی فعال سیاسی اصلاح طلب و با عنوان «چشم انداز و اقدامات سیاسی دولت روحانی» به واکاوی اقدام های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی دولت یازدهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ پرداخت و نوشت: روشن است دولت زمان زیادی تا پایان راه و از سویی آغاز فرایند انتخابات ۹۶ ندارد، به همین دلیل در ۳ماه پایانی اگرچه فرصت، اندک است اما اقدامی موثر می ‌تواند بازی را بدون هیچ شک و تردیدی به نفع حسن روحانی رقم بزند. بنابراین ایشان باید از این زمان محدود برای به پایان رساندن اقدامات و وعده ‌های خود در حوزه‌های مختلف و ارائه کارنامه‌ای اثرگذار و قابل توجه بهره ببرد، چرا که بدون تردید یک کارنامه اثرگذار و قابل توجه می ‌تواند آرای بیشتری به سوی خود جلب کند. البته باز هم نمی‌توان کارشکنی جریان رقیب و مخالف روحانی و تشدید این مانع ‌تراشی ‌ها را تا ۲۹ اردیبهشت ماه انتخابات ریاست ‌جمهوری ۹۶ انکار کرد. نمونه بارز آن زمزمه استیضاح برخی از وزیران روحانی از جمله وزیر راه است. اگرچه مردم حقایق را می ‌بینند و به قضاوت می‌ نشینند اما روحانی با این همه چاره‌ای ندارد جز آنکه برای ارائه کارنامه بهتر تلاش کند. اگرچه دولت در حوزه سلامت با طرح بیمه سلامت توانست اقدامات مطلوبی برای شهروندان ایرانی به عمل آورد و چشم‌ انداز امیدوارکننده‌ ای پدیدار سازد، اما لازم است در حوزه اجتماعی به مسائلی مانند طلاق، اعتیاد و اشتغال و ازدواج جوانان بیشتر پرداخته شود و گام ‌های لازم را برای تبدیل حقوق شهروندی به عنوان اقدامی مطلوب در شش ماه دوم سال به یک قانون کارآمد در مجلس شورای اسلامی بردارد.

** دریافت مجوز برای جبهه مردمی نیروهای انقلاب موضوعیت ندارد
روزنامه «رسالت» با انتخاب عنوان «دریافت مجوز برای جبهه مردمی نیروهای انقلاب موضوعیت ندارد» سخنان محمدعلی پورمختار عضو جبهه مردمی نیروهای انقلاب را از نظر گذراند و آورده است: جبهه مردمی نیروهای انقلاب، جبهه مردمی و یک تشکل غیر رسمی و غیر حزبی است که تعداد زیادی از مردم با دیدگاه های متفاوت دور هم جمع شده اند و آن را به راه انداختند، اما نباید تعبیر حقوقی از اصطلاح جبهه صورت گیرد که این افراد ملزم به دریافت مجوز شوند، چرا که این امر فعلا موضوعیت ندارد. احزاب تعریف شده ای مثل حزب موتلفه یا احزاب و جناح های دیگر هستند که می توانند در آینده به این جبهه بپیوندند، اما اصل بر این است که این نهادها در راستای فعال کردن عرصه انتخابات و در جهت اهداف نظام حرکت کنند و طبیعتا کاندیدایی که معرفی می کنند نیز باید در این جهت حرکت کنند.

** گزارش «جوان» از طرح دو فوریتی فراکسیون امید
روزنامه «جوان» در مطلبی با عنوان «گزارش «جوان» از طرح دو فوریتی فراکسیون امید»، نوشت: یک طرح دوفوریتی که فراکسیون امیدی ‌ها به مجلس برده‌ اند، این روزها سر و صدای زیادی بر پا کرده است. این طرح قرار است با بر هم ‌زنندگان جلسات و سخنرانی ‌ها برخورد کند و برای آنان مجازات حبس در نظر می‌ گیرد. در نگاه اول، نمی ‌شود که با طرح موافق نبود؛ بر هم زدن جلسات سخنرانی حتماً کار درستی نیست و رهبر معظم انقلاب نیز بارها تأکید کرده‌اند که با چنین اقداماتی موافق نیست. اما اعتراضات به این طرح از کجا نشئت می ‌گیرد؟ از آنجایی که برای طرح سؤال در وسط جلسه هم مجازات در نظر گرفته شده است! یعنی چنانچه کسی در میانه جلسات سخنرانی برخیزد و به اعتراض طرح سؤال کند، بازداشت خواهد شد!

** رای روحانی افزایش خواهد داشت
روزنامه «آرمان» در مطلبی با عنوان «رای روحانی افزایش خواهد داشت» سخنان صادق زیباکلام استاد دانشگاه درباره حضور حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را بررسی کرد و نوشت: روز تشییع و تدفین آیت ‌الله هاشمی رفسنجانی متوجه شدم که حاصل عمر ایشان را در پرو بال دادن به نهال اعتدال باید دید. زمانی که دهه شصتی را و هفتادی‌ ها را دیدم فهمیدم که هاشمی اعتدال را از یک گفتمان سیاسی به یک جریان پایدار تبدیل کرده است. همان‌طور که با رد صلاحیت شدن هاشمی رای دو میلیونی روحانی به ۱۹میلیون تبدیل شد با فوت او رای روحانی در انتخابات آینده افزایش پیدا خواهد کرد.

** زمان قطعی ثبت ‌نام شوراهای اسلامی؛ ۳۰ اسفند
روزنامه «مردم سالاری» در مطلبی با عنوان زمان قطعی ثبت ‌نام شوراهای اسلامی؛ ۳۰ اسفند» سخنان محمد جواد کولیوند رییس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس را از نظر گذراند و آورد: با توجه به اینکه شورای نگهبان طرح مذکور را به مجلس بازگردانده امکان تغییر زمان ثبت ‌نام کاندیداهای انتخابات شوراها وجود ندارد و کمیسیون باید مجدداً ایرادات شورای نگهبان را اصلاح و برای تأیید نهایی به صحن مجلس ارائه کند و پس از آنکه در جلسات علنی بررسی و تصویب شد مجدداً شورای نگهبان در خصوص آن اعلام نظر خواهد کرد. با توجه به طولانی شدن این پروسه همچنین اینکه بودجه در دستور کار مجلس قرار می‌گیرد، بعید است که طرح اصلاح قانون انتخابات شوراها و تغییر زمان ثبت‌ نام از کاندیداها به این دوره از شوراها برسد، بر این اساس ثبت ‌نام از کاندیداهای شرکت در انتخابات شوراها همان تاریخ قبلی یعنی ۳۰ اسفندماه آغاز و بر اساس زمان ‌بندی قبلی انتخابات برگزار خواهد شد. ۲۵ اسفند هیات ‌های اجرائی انتخابات شوراهای اسلامی ‌شهر و روستا تشکیل می ‌شوند و ۳۰ اسفند تا ۶ فروردین زمان ثبت‌ نام کاندیداها انجام می ‌شود.

** رانت ‌گریزی تخصص ‌گرایی رای‌ آوری
روزنامه «اعتماد» با انتشار عنوان «رانت ‌گریزی تخصص‌ گرایی رای‌ آوری» به واکاوی سخنان حمیدرضا جلایی پور عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران پرداخت و نوشت: مهم ‌ترین عامل وحدت ‌بخش، توافق و اجماع بر سر معیار‌ها و شاخص ‌های عام انتخاب افراد برای لیست انتخاباتی است. نخستین معیار و مشخصه این است که نامزد جریان اصلاحات در این انتخابات باید در سابقه و پیشینه ‌اش نشان داده باشد که با رانت خواری سرو کار نداشته است. فرد کاندیدا باید در گذشته‌ اش زندگی شرافتمندانه اقتصادی داشته باشد؛ نه رانتی. مشخصه دوم که بعد از احراز ویژگی اول باید به آن توجه کرد، این است که تخصصی داشته باشد که به «درد امور شهری» بخورد. یعنی تخصص متناسب با مشکلات و معضلات شهری داشته باشد. باید اشاره کرد که کثیری از ورزشکاران تخصصی برای مدیریت امور شهری ندارند. در شهر‌ها ما با مدیریت ناکارآمد شهری روبه ‌رو هستیم؛ با مشکل ترافیک، فاضلاب و آلودگی هوا، با فساد مالی، با شهر فروشی مواجه هستیم؛ با شهر‌سازی‌ های غیرقابل دفاع مواجه هستیم. لذا کسانی باید گزیده شوند که برای امور مختلف فنی، اقتصادی و اجتماعی شهر سر رشته داشته باشند تا بتوانند درست رای بدهند. نکته‌ای که در ادوار انتخاباتی پیشین به طور دقیق مورد توجه قرار نگرفته است. ضمنا فقط داشتن مدرک تحصیلی کافی نیست بلکه فرد باید در زندگی گذشته خود نشان داده باشد که مهارتی در این راستا دارد. فرد باید کارایی و کارآمدی ‌اش را عملا نشان داده باشد. ویژگی و مشخصه سوم داشتن ارتباط مردمی و رای‌آوری کاندیدا است. در آن شهر یا روستایی که فرد کاندیدا می‌ شود در بین مردم شناخته شده و محبوبیت داشته باشد. کارها و خدمت ‌هایش را مردم دیده باشند. بنا براین داشتن پایگاه مردمی هم امری است که باید به آن توجه کرد به زور نمی ‌توان فردی را به مردم تحمیل کرد.

** انتخابات شورای شهر فرصتی برای تغییر روندها
روزنامه «همدلی» در یادداشتی به قلم احسان اقبال سعید ‎و با عنوان «انتخابات شورای شهر فرصتی برای تغییر روندها»، انتخابات پنجمین دوره شورای شهر و روستا را بررسی کرد و نوشت: انتخابات پنجمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری در اردیبهشت سال ۹۶ برگزار خواهد شد. شاید انتخاب سیاستمداران غیر سیاسی شده بهترین انتخاب برای شورا باشد. باید افرادی وارد پارلمان شهری شوند که اولا از نظر سیاسی و صبغه کاری شناخته شده باشند تا با هر نسیم و طوفانی به سمتی خم نشوند و هم در حوزه مدیریت شهری تخصص ‌های لازمه را داشته باشند. حادثه پلاسکو برای گروه‌ های سیاسی و رای ‌دهندگان می ‌تواند یک نقطه عطف باشد تا بدانند شهرها می ‌توانند در معرض چه خطرات ناگواری باشند و باید با رفتار هوشمندانه در انتخابات شورا مدیریت شهری هوشمندی را انتخاب کنند تا در مواقع بحرانی قابلیت ‌های خود را بروز دهند. کسانی ‌که اشتهار و شانیت لازم برای پارلمان شهری را داشته باشند و در عرصه جدید شورا هم به ارائه خدمت در حوزه بهبود خدمات شهری بپردازند. باید منتظر ماند و دید در انتخابات شورا در اردیبهشت۹۶ چه اتفاقی می‌افتد. انتخاباتی که تحت تاثیر انتخابات ریاست جمهوری خواهد بود و احتمالا حداقل در شهرهای بزرگ از نتایج انتخابات ریاست جمهوری تاثیر بسیار خواهد پذیرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.