نبرد بی سابقه یک رئیس جمهوری آمریکا و رسانه های مهم

double-quot
تهران – جارپرس – دونالد ترامپ که در جریان کارزار انتخاباتی خود بارها به رسانه های آمریکا تاخت و آنها را به دروغ پردازی متهم کرد، نه تنها پس از انتخاب خود به ریاست جمهوری، از این انتقادها و حملات کم نکرد، بلکه بر شدت آنها افزود و وارد یک نبرد رسانه ای تمام عیار با جریان غالب رسانه ای کشورش شد.
کد خبر : 19610
تاریخ انتشار : یکشنبه 8 اسفند 1395 - 11:32
نبرد بی سابقه یک رئیس جمهوری آمریکا و رسانه های مهم

حملات پی در پی رئیس جمهوری آمریکا به رسانه ها تا آنجا پیش رفته است، که در نشست های خبری رسمی خود بارها تعدادی از ابررسانه های آمریکایی را جعلی نامیده و در توییت های مختلف به آنها حمله کرده است و آنها را دروغین می خواند.
این روند همچنان ادامه داد و طی روزهای گذشته تعدادی از رسانه های آمریکا به نشست ویژه کاخ سفید دعوت نشدند و برخی نیز آن را ترک کردند. ترامپ نیز اعلام کرد که در مراسم شام خبرنگاران کاخ سفید شرکت نخواهد کرد.
این رفتارها و برخوردها بین رسانه های آمریکا و رئیس جمهوری که کم سابقه است، هر روز ابعاد جدیدی به خود گرفته ونیویورک تایمز از رسانه های مخالف و سرسخت آمریکا که به حزب دمکرات تعلق دارد، می خواهد در مراسم اسکار با هزینه ای بسیارسنگین یک آگهی علیه ترامپ منتشر کند و در این مراسم قرائت شود.
این اوضاع تنش آلود، که هر روز نیز بر دامنه آن افزوده می شود، واکنش رسانه های بزرگ آمریکا را نز در اعتراض به نوع برخورد ترامپ در پی داشته است.
نمونه هایی از این کنش ها و واکنش ها یعنی حملات دونالد ترامپ به رسانه های آمریکایی، که وی آنها را به دروغگویی و انتشار اخبار جعلی متهم می کند، پس از پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا و نیز واکنش برخی از اصحاب رسانه های به آنها در زیر آورده می شود:
**۲۱ نوامبر (اول آذر)، نخستین حمله رسمی به رسانه ها به عنوان رئیس جمهوری منتخب پس از پیروزی در انتخابات:
ترامپ رسانه های آمریکایی را به برج خود واقع در منهتن نیویورک فراخواند.
نمایندگان رسانه های آمریکایی که بر این تصور بودن که در این نشست غیر رسمی قرار است نحوه دسترسی به اخبار با دولت ترامپ موضوع بحث باشد، در کمال ناباوری با حملات شدید وی مواجه شدند.
ترامپ در این جلسه با نام بردن از اشخاص، حمله مستقیم به رسانه ها را در پیش گرفت و با خطاب قرار دادن ‘جفری ای. زاکر’ (Jeffrey A. Zucker) رئیس سی ان ان گفت: از شبکه شما متنفرم، همه افرادی که در سی ان ان هستند دروغگو بوده و شما باید خجالت بکشید.

** دوم بهمن، حمله رسمی این بار در جامه رئیس جمهوری رسمی آمریکا:
دونالد ترامپ در نخستین روز پس از آغاز ریاست جمهوری خود، به سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) رفت و به گزارش سی ان ان در آنجا ۱۵دقیقه سخنرانی کرد که ۹ دقیقه از آن را به حمله به رسانه های آمریکایی اختصاص داد.
ترامپ در این ملاقات به صراحت گفت ‘می دانید من جنگی علیه رسانه ها به راه انداخته ام، آنها در میان بی اعتمادترین افراد بشر بر روی زمین قرار دارند.’

** ۱۴ بهمن ماه، توصیه رویترز در پوشش اخبار کاخ سفید ترامپ:
حملات پی درپی رئیس جمهوری جدید آمریکا علیه رسانه های آمریکایی بدانجا رسید که در ۱۴ بهمن ماه ‘استیو ادلر’ سردبیر ارشد رویترز، از خبرنگاران خود خواست تا در کنفرانس های خبری ترامپ با احتیاط عمل کنند.
سردبیر ارشد رویترز در نامه ای سرگشاده به خبرنگاران خود توصیه کرد که از هرگونه ابراز نارضایتی درباره پوشش خبری دولت ترامپ اجتناب ورزند و خشم، احساسات و ابراز گلایه خود درباره ترامپ را بطور علنی بروز ندهند.

**۲۸ بهمن، نبرد ۷۷ دقیقه با رسانه های آمریکایی:
دونالد ترامپ در نخستین کنفرانس خبری رسمی که بتنهایی خود در آن به عنوان رئیس جمهوری آمریکا حضور داشت و ۷۷ دقیقه به درازا کشید، بار دیگر به رسانه های آمریکایی تاخت و سی ان ان را به دروغ پردازی متهم کرد.

**۳۰ بهمن ماه، ترامپ: رسانه های آمریکایی دشمن مردم آمریکا هستند
رئیس جمهوری آمریکا اندکی پس از نبرد ۷۷ دقیقه ای خود با رسانه های آمریکایی، در توییتی رسانه های آمریکایی را دشمن مردم آمریکا خواند.
وی در حساب توییت خود با نام بردن مشخص از برخی از رسانه های آمریکایی نوشت ‘اخبار جعلی رسانه هایی چون ان بی سی نیوز، ای بی سی، سی بی اس، سی ان ان و نیویورک تایمز دشمن من نیستند، بلکه با مردم آمریکا دشمنی دارند’.

** ششم اسفند، حمله به رسانه ها در کنفرانس CPAC:
دونالد ترامپ که نشان داده در هر نشست و سخنرانی فرصتی برای حمله به رسانه های آمریکایی استفاده می کند، در نشست محافظه کاران CPAC در ‘مریلند’ بار دیگر علیه رسانه این کشور تاخت.
رئیس جمهوری آمریکا در این کنفرانس گفت که دشمن رسانه ها نیست، ‘خیلی از رسانه ها هرگز ما رو جدی نگرفتند اما شما ثابت کردید که نباید مردم را دست کم گرفت’.
وی با اشاره به سخنان هفته پیش خود، گفت از قول من نوشتند که گفته ام مطبوعات دشمن هستند. من گفته بودم خبر دروغ دشمن ماست. اما حرف من را تحریف کردند.
او از سی ان ان به عنوان شبکه کلینتون یاد کرد.
ترامپ افزود: وقتی به رسانه ها برای اخبار کاذب شکایت می کنیم، می گویند این حق آزادی بیان در آمریکاست. نه. رسانه ها نباید بدون منبع خبر منتشر کنند.

** کاخ سفید رسانه های مهم را به جلسه ویژه خبری راه نداد
ساعاتی پس از حملات ترامپ به رسانه های آمریکایی در کنفرانس CPAC، کاخ سفید از حضور رسانه های خبری چون سی ان ان، بی بی سی، نیویورک تایمز، باز فید، لس آنجلس تایمز، پلتیکو و گاردین در یک نشست خبری ویژه جلوگیری کرد.

** بیانیه سی ان ان:رفتار دولت ترامپ پذیرفتنی نیست
سی ان ان در بیانیه ای این اقدام کاخ سفید را بی سابقه خواند و در بیانیه ای نوشت، رفتار ‘کاخِ سفید ترامپ’ غیر قابل قبول است.
سی ان ان افزود: ظاهرا زمانی که شما حقایقی را منتشر می کنند که دوست ندارید، این گونه دست به انتقامجویی می زنند، اما با این وجود ما به گزارش های خود ادامه خواهیم داد.
دونالد ترامپ نیز در پی این رخداد در حساب کاربری توییتر خود نوشت: رسانه هایی که خبر دروغین می دهند می دانند که حقیقت را نمی گویند که این یک خطر بزرگ برای کشور است. ‘نیویورک تایمز’ ناکام به یک ‘جوک’ می ماند، سی ان ان هم ناراحت است.

** واشنگتن پست: دمکراسی در تاریکی می میرد
واشنگتن پست در پی ممنوعیت رسانه های مهم خبری به نشست خبری ویژه کاخ سفید که بدون حضور دوربین رسانه های خبری برگزار می شود، واکنش نشان داد و بر سر تیتر تارنمای خبری خود این شعار را قرار داد: دمکراسی در تاریکی می میرد.

** هفتم اسفند، واکنش تحلیلگر سی ان ان:
‘ران براین اشتاین’ تحلیلگر ارشد سیاسی سی ان ان در مورد این رفتار دولت ترامپ با رسانه های آمریکایی به این شبکه خبری گفت: آنچه ترامپ و دولت وی انجام می دهند، این است که بطور سیستماتیک تلاش دارند تا مردم را تنها به شنیدن حرف های خود تشویق کنند و نگذارند تا آنها به دیگر عقاید و نظرها گوش فرادهند و با یک فضای دوگانگی رسانه ای مواجه ایم.

** هفتم اسفند، نیویورک تایمز پخش آگهی ضد ترامپ در مراسم اسکار ۲۰۱۷:
شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد: نشریه نیویورک تایمز قصد دارد در اقدامی بی سابقه در هفت سال گذشته و با هزینه ای بالا در جریان مراسم اسکار یک آگهی تلویزیونی درباره آنچه ترامپ در انتقاد از ‘حقیقت’ رسانه های آمریکا پرداخته است، پخش کند.
در آگهی نیویورک تایمز که برای مراسم اسکار در نظر گرفته شده، آمده است: ‘ ‘حقیقت’ این است که اخبار ساختگی دروغ است. ‘حقیقت’ این است که یک زن باید مثل یک زن لباس بپوشد.’حقیقت’ این است که حقوق زنان همان حقوق بشر است. ‘حقیقت این است که ما باید از مرزهایمان محافظت کنیم.’حقیقت’ این است که سیاست پناهجویی او (ترامپ) سرپوشی است بر ممنوعیت مسلمانان.
‘ ‘حقیقت’ این است که باید تحقیقات کاملی درباره ارتباط با روسیه صورت گیرد. ‘حقیقت’ این است که درز اطلاعات محرمانه یک رسوایی واقعی است. ‘حقیقت’ این است که شواهدی درباره رای دهندگان جعلی وجود ندارد’.
آگهی نیویورک تایمز می افزاید: حقیقت ‘دشوار’ است، ‘یافتن’ حقیقت دشوار است، ‘دانستن’ حقیقت دشوار است.
نیویورک تایمز در انتهای با حروفی برجسته می نویسد: حقیقت بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.

** هشتم اسفند: توییت ترامپ ‘به مهمانی شام سالانه خبرنگاران کاخ سفید نخواهم رفت’
دونالد ترامپ اکنون با توجه به اینکه به نبرد علیه رسانه هایی که به گفته او ‘دروغین’ هستند، برخاسته است، در توییتی نوشت وی در مراسم سالانه شام خبرنگاران کاخ سفید شرکت نخواهد کرد.
رئیس جمهوری آمریکا در توییت خود نوشت: در مراسم امسال شام سالانه کاخ سفید خبرنگاران شرکت نخواهم کرد، برای همگی آرزویی خوب و اوقاتی خوش دارم.
خبرگزاری فرانسه و شبکه خبری سی ان ان از این توییت به عنوان فرار ترامپ یاد کردند.
این همان مراسمی است که طی آن دونالد ترامپ یک بار در سال ۲۰۱۱ و دیگری در سال ۲۰۱۶میلادی از سوی باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا مورد تمسخر قرار گرفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.