لجبازی کودکان اخلاقی رفع شدنی

لجبازی کودکان: اگر انتظارات والدین از کودکان منطقی باشد و و وظایف ساده آسان برای آنها تعریف کنند آنها نیز همکاری می کنند رفتاری مطلوب نشان می دهند .کودکان برای کنار آمدن با دیگران به قوانین ساده و روشن نیازمند هستند نباید از کودکان بخواهیم که هر آنچه که ما می گوییم انجام دهند .
کد خبر : 4675
تاریخ انتشار :
پنجشنبه 16 مرداد 1393 - 6:54


چرا کودکان لجباز می شوند؟ وقتی کودکان درخواستی دارند ویا والدین آنها را مجبور به انجام عملی بر خلاف میلشان می کنند لجباز می شوند گاهی توجه زیاد والدین به رفتارهای نا مناسب کودکان سبب می شود که رفتارهای نادرست آنان تقویت شود طوری که کودکان به دلیل آوردن ،جروبحث کردن ، مجادله کردن درخواستهای مکررو مکرر متوسل می شوند گاهی نیز علت لجبازی کودکان آن است که والدین در برابر لجبازیها ی آنها رفتار ثابتی ندارند مثلا یک روز هیچ عکس العملی در برابر لجبازی نشان نمی دهند و روز دیگر از آنها می خواهند مطابق با خواسته آنها رفتار کنند اگر همیشه با کودکان رفتار ثابتی داشته باشیم کمتر لجبازی می کنند. نحوه دستور دادن والدین نیز بسیار موثر است اگر والدین زیاد دستور بدهند کودکان خسته می شوند واز انجام دستورات خودداری می کنندگاه کودکان برای آن دستور اجرا نمی کنند چون کسی به آنها یاد نداده است چگونه آن کار را انجام دهند مثلا کودک طرز استفاده از قاشق وچنگال را نیاموخته است اما والدین توقع دارند آداب صحیح غذا خوردن را رعایت کند در مورد دستوراتی که به کودک می دهید فکر کنید فکر کنید قوانین را مستقیم و واضح بیان کنید و به آنها در زمینه رعایت این قوانین کمک کنید با کودک صمیمی شوید و به او توجه کنید در کنار او بنشینید و به چشمهایش نگاه کنید نام او را به زبان آورید و او را به انجام کار تشویقش کنید .
کارهایی را که از کودک انتظار دارید به او بگویید :در خواستهای خود را به طور واضح و روشن بیان کنید مثلا لیلا موقع خواب است برو لباس خوابت را بپوش ،اگر می خواهید کودکتان از انجام کار خاصی خودداری کند باید قبلا یکبار مساله را به او گفته باشید مثلا علی روی مبل نپر روی صندلی بنشین و تلویزیون نگاه کن به کودک خود برای همکاری فرصت کافی بدهید در صورت انجام دستور از او تشکر کنید اگر می خواهید کار جدیدی مثل آماده شدن برای خواب را به کودکانتان یاد دهید یکبار توضیح دهید پنج دقیقه صبر کنید سپس خواسته خود را یکبار دیگر تکرار کنید اگر می خواهید کودک از انجام کار خاصی خودداری کند باید از تکرار مرتب آن اجتناب کنید
دلایل منطقی بیاورید: اگر کودک ظرف پنج دقیقه کار مورد نظر را انجام نداد از دلایل متناسب با موقعیت استفاده کنید در صورتی که کودک باز هم دستور شما را انجام نداد در همان موقع مشغول فعالیت خاصی مانند تماشای تلویزیون و یا بازی بود فعالیت او را قطع کنید تلویزیون را خاموش کنید ویا اسباب بازی را بردارید وبه کودک در مورد دلیل انجام این کار توضیح دهید برای مثال کاری را که از تو خواستم انجام ندادی به همین دلیل تلویزیون تا ده دقیقه خاموش خواهد بردباری حذف یک فعالیت (ندیدن تلویزیون) پنج تا ده دقیقه کافی است از شکایت و اعتراض و بحث با کودک خودداری کنید .
کودک را به فعالیت قبلی باز گردانید: در صورتی که زمان مورد نظر برای اصلاح رفتار کودک مورد نظر به اتمام رسید اجازه فعالیت دوباره را داده و یا اسباب بازی را به کودک بدهید . اگر بعد از شروع دوباره فعالیت یا برگرداندن اسباب بازی لجبازی ادامه داشت دلایل منطقی خود را تکرار کنید وبه او فرصت طولانی تری بدهید (مثلا بقیه روز )ویا (از روش ساکت کردن کودک ) استفاده کنید.
در صورت لزوم از (روش ساکت کردن ) ویا (محروم کردن ) استفاده کنید.
گاهی اوقات می خواهید کودک کار جدیدی را شروع کند در حالی که او به راحتی آن را نمی پذیرد مثلا می خواهید کودک در ساعت معینی بخوابد در حالی که دیگر افراد خانواده بیدار هستند در صورت ادامه مشکل رفتاری کودک به او توجه نکنید او را روی صندلی دور از دیگر افراد خانواده بنشانید و به او بگویید برای (دو دقیقه باید ساکت بنشینید) و دیگر به او توجه نکنید اگر کودک ساکت ننشست از محروم کردن استفاده کنید و به او بگویید چون دو دقیقه ساکت ننشستی به همین دلیل تو را از …. محروم می کنم . محروم کردن یعنی حذف کردن فعالیت خاصی که در آن کودک انجام می دهد مثلا بازی کردن با اسباب بازی ویا تماشای تلویزیون او را به یک اتاق دیگر غیر از اتاق خودش بفرستید وبا در نظر گرفتن سن کودک بین سه الی هشت دقیقه اجازه ندهید از اتاق خارج شود . اگر دراین مدت کودک ناراحت یا عصبانی شد به او توجهی نکنید ودر صورتی که از اتاق خارج شد او را به اتاق برگردانید.
کودک را به جای قبلی برگردانید: در صورتی که بعد از اتمام زمان مورد نظر کودک دستورات شما را انجام داد او را تشویق کنید در صورت سر پیچی اواز (روش ساکت کردن ویا محروم کردن ) استفاده کنید دوتا زمانی که کودک شما به رفتار جدید عمل نکرده است روشهای قبلی را مرتبا تکرار کنید .
برای آن که کودک مستقل شود به او حق انتخاب بدهید.
لازم نیست تمام قوانین و دستورات را برای کودک توضیح دهید زیرا منجر به بحث کردن کودک با شما خواهد بود.
با کودک صمیمیزباشید به او توجه کنید و به طور مستقیم آشکار از او در خواست کنید کودک را به دلیل رفتار خوب تشویق کنید زمانی که کودک جانبازی می کند سریع عکس العمل نشان دهید از راهکارهای مختلف مانند ارائهدلایل منطقی وروش (ساکت کردن محروم کردن )استفاده کنید.
کارهایی را که از کودک انتظار دارید به او بگویید :در خواستهای خود را به طور واضح و روشن بیان کنید مثلا لیلا موقع خواب است برو لباس خوابت را بپوش ،اگر می خواهید کودکتان از انجام کار خاصی خودداری کند باید قبلا یکبار مساله را به او گفته باشید مثلا علی روی مبل نپر روی صندلی بنشین و تلویزیون نگاه کن به کودک خود برای همکاری فرصت کافی بدهید در صورت انجام دستور از او تشکر کنید اگر می خواهید کار جدیدی مثل آماده شدن برای خواب را به کودکانتان یاد دهید یکبار توضیح دهید پنج دقیقه صبر کنید سپس خواسته خود را یکبار دیگر تکرار کنید اگر می خواهید کودک از انجام کار خاصی خودداری کند باید از تکرار مرتب آن اجتناب کنید
دلایل منطقی بیاورید: اگر کودک ظرف پنج دقیقه کار مورد نظر را انجام نداد از دلایل متناسب با موقعیت استفاده کنید در صورتی که کودک باز هم دستور شما را انجام نداد در همان موقع مشغول فعالیت خاصی مانند تماشای تلویزیون و یا بازی بود فعالیت او را قطع کنید تلویزیون را خاموش کنید ویا اسباب بازی را بردارید وبه کودک در مورد دلیل انجام این کار توضیح دهید برای مثال کاری را که از تو خواستم انجام ندادی به همین دلیل تلویزیون تا ده دقیقه خاموش خواهد بردباری حذف یک فعالیت (ندیدن تلویزیون) پنج تا ده دقیقه کافی است از شکایت و اعتراض و بحث با کودک خودداری کنید .
کودک را به فعالیت قبلی باز گردانید: در صورتی که زمان مورد نظر برای اصلاح رفتار کودک مورد نظر به اتمام رسید اجازه فعالیت دوباره را داده و یا اسباب بازی را به کودک بدهید . اگر بعد از شروع دوباره فعالیت یا برگرداندن اسباب بازی لجبازی ادامه داشت دلایل منطقی خود را تکرار کنید وبه او فرصت طولانی تری بدهید (مثلا بقیه روز )ویا (از روش ساکت کردن کودک ) استفاده کنید.
در صورت لزوم از (روش ساکت کردن ) ویا (محروم کردن ) استفاده کنید.
گاهی اوقات می خواهید کودک کار جدیدی را شروع کند در حالی که او به راحتی آن را نمی پذیرد مثلا می خواهید کودک در ساعت معینی بخوابد در حالی که دیگر افراد خانواده بیدار هستند در صورت ادامه مشکل رفتاری کودک به او توجه نکنید او را روی صندلی دور از دیگر افراد خانواده بنشانید و به او بگویید برای (دو دقیقه باید ساکت بنشینید) و دیگر به او توجه نکنید اگر کودک ساکت ننشست از محروم کردن استفاده کنید و به او بگویید چون دو دقیقه ساکت ننشستی به همین دلیل تو را از …. محروم می کنم . محروم کردن یعنی حذف کردن فعالیت خاصی که در آن کودک انجام می دهد مثلا بازی کردن با اسباب بازی ویا تماشای تلویزیون او را به یک اتاق دیگر غیر از اتاق خودش بفرستید وبا در نظر گرفتن سن کودک بین سه الی هشت دقیقه اجازه ندهید از اتاق خارج شود . اگر دراین مدت کودک ناراحت یا عصبانی شد به او توجهی نکنید ودر صورتی که از اتاق خارج شد او را به اتاق برگردانید.
کودک را به جای قبلی برگردانید: در صورتی که بعد از اتمام زمان مورد نظر کودک دستورات شما را انجام داد او را تشویق کنید در صورت سر پیچی اواز (روش ساکت کردن ویا محروم کردن ) استفاده کنید دوتا زمانی که کودک شما به رفتار جدید عمل نکرده است روشهای قبلی را مرتبا تکرار کنید .
برای آن که کودک مستقل شود به او حق انتخاب بدهید.
لازم نیست تمام قوانین و دستورات را برای کودک توضیح دهید زیرا منجر به بحث کردن کودک با شما خواهد بود.
با کودک صمیمیزباشید به او توجه کنید و به طور مستقیم آشکار از او در خواست کنید کودک را به دلیل رفتار خوب تشویق کنید زمانی که کودک جانبازی می کند سریع عکس العمل نشان دهید از راهکارهای مختلف مانند ارائهدلایل منطقی وروش (ساکت کردن محروم کردن )استفاده کنید.
نگار قدیمی
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰