افزایش ۱۸۶ درصدی صادرات کالا ازطریق راه آهن زاهدان به کویته پاکستان

تهران – جارپرس -اداره کل راه آهن جنوب شرق کشور مستقر در زاهدان گفت: صادرات کالا از طریق خط ریلی زاهدان به کویته پاکستان در ۶ ماهه نخست امسال در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۱۸۶ درصد رشد داشته است.

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا مجید ارجونی اظهار داشت: میزان ترانزیت کالا از ۲ هزار و ۱۰۹ تن سال ۹۴ با رشد ۱۸۶ درصدی به ۶ هزار و ۲۶ تن در ۶ ماهه نخست سال جاری رسید.
وی افزود: همچنین میزان واردات کالا از پاکستان به ایران از طریق این خط ریلی از پنج هزار و ۹۹۷ تن سال ۹۵ با رشد پنج درصدی به ۶ هزار و ۲۷۸ تن در ۶ ماهه نخست امسال رسیده است.
وی ادامه داد: ۱۴ هزار و ۷۳۳ تن کالا در ۶ ماهه نخست امسال از طریق این خط ریلی به پاکستان صادر شد که نسبت به ۶ هزار و ۷۸۱ تن پارسال رشد ۱۱۷ درصدی را نشان می دهد.
وی تصریح کرد: سیمان، قیر، گوگرد، گل سرخ و فوتس اویل عمده کالاهای صادراتی این خط ریلی به پاکستان بوده است.
فوتس اویل به عنوان محصول جانبی فرآیند تولید پارافین جامد است که در این محصول مقدار زیادی روغن و اسیدهای چرب وجود دارد.
مدیرکل راه آهن جنوب شرق گفت: همچنین عمده کالاهای وارداتی از مسیر ریلی کویته پاکستان به زاهدان کنجد، برنج خوراکی و عمده کالاهای ترانزیتی گوگرد خام بوده است.
ارجونی اظهار داشت: ۶۰ رام قطار در مسیر ریلی زاهدان – کویته پاکستان در ۶ ماهه نخست امسال تردد داشته که در همسنجی با پارسال رشد ۷۱ درصدی را نشان می دهد.
راه آهن سیستان و بلوچستان را می توان ادامه راه آهن هندوستان محسوب کرد که در سالهای ۱۲۹۷ و ۱۲۹۸ (۱۹۱۸-۱۹۱۹ میلادی ) در قاره آسیا و شبه قاره هند به طول ۶۰۰ کیلومتر از کویته به سمت زاهدان در مدت کمتر از ۲ سال ساخته شد.
اکنون راه آهن جنوب شرق با داشتن ۲ نوع خط عریض و استاندارد، اتصال ریلی به کشور پاکستان و قرار گرفتن در مسیر کریدور بین المللی شرق به غرب که سبب اتصال کشورهای پاکستان و شبه قاره هند به ترکیه، اروپا و آسیای مرکزی شده از اهمیت بین المللی ویژه ای برخوردار است به گونه ای که مورد تایید سازمان اکو و اسکاپ نیز است.
موقعیت راهبردی ایران به عنوان پل ارتباطی میان شرق و غرب موجب شده که از سالیان دور کالاها از طریق جاده های معروفی مثل جاده ابریشم، جاده مروارید و جاده هندوستان از ایران عبور کنند و در همین راستا با ساخت خطوط ریلی مشهد – بافق – بندرعباس و زاهدان – بم – کرمان و در آینده نزدیک مشهد – زاهدان – چابهار زمینه ایجاد کریدورهای بین المللی ترانزیت از طریق راه آهن و اتصال کشورهای آسیای مرکزی، دریای سیاه، قفقاز و اتحادیه اروپا با شبه قاره هند، خاور دور و کشورهای جنوب شرقی آسیا فراهم شده است.
در این میان شهر زاهدان و راه آهن جنوب شرق کشور به دلیل قرارگرفتن در مسیر کریدورهای ترانزیتی شرق به غرب و شمال به جنوب از اهمیت بین المللی برخوردار است به همین دلیل دولت برای شکوفایی اقتصادی منطقه ساخت راه آهن چابهار – زاهدان – مشهد به طول هزار و ۳۳۰ کیلومتر را آغاز کرده است.
سیستان و بلوچستان با ۱۹ شهرستان زاهدان، زابل، زهک، هامون، هیرمند، نیمروز، خاش، ایرانشهر، سراوان، نیکشهر، میرجاوه، قصرقند، فنوج، مهرستان، سیب و سوران، دلگان، سرباز، کنارک و چابهار و ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار و ۱۴ نفر جمعیت پهناورترین استان کشور محسوب می شود که با کشور افغانستان و پاکستان هم مرز است.
برچسب ها :
ناموجود- نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
- نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
- نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰