چرا وزیر سعودی در این مرحله به لبنان سفر کرده است؟

double-quot
بیروت – جارپرس – روزنامه لبنانی الاخبار تاکید کرد: هیات سعودی به ریاست « ثامر السبهان» فقط برای اعلام رفع ممنوعیت سفر شهروندان عربستانی به لبنان ، به بیروت نیامده است، او حامل پیامی برای مقامات لبنانی در خصوص مرحله جدید منطقه است که لبنان هرگز از پیامدهای آن دور نخواهد ماند.

کد خبر : 19129
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 19 بهمن 1395 - 7:24
چرا وزیر سعودی در این مرحله به لبنان سفر کرده است؟

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، وزیر مشاور دولت سعودی در امور خلیج فارس یکشنبه شب با استقبال « نهاد المشنوق» وزیر کشور لبنان وارد بیروت شد و دیروز (دوشنبه) براساس آنچه اعلام شده با ژنرال« میشل عون» رئیس جمهوری، « سعد حریری» نخست وزیر ، « تمام سلام» نخست وزیر سابق و « ولید جنبلاط» رئیس حزب دروزی سوسیالیست ترقیخواه لبنان دیدار و گفت وگو کرد اما اخباری از جزئیات مذاکرات آنها منتشر نشده است.
الاخبار روز سه شنبه نوشت:اینکه در خبری کوتاه و با زبان دیپلماتیک اعلام می شود، السبهان برای اعلام تصمیم مقامات سعودی در خصوص تعیین سفیر جدید عربستان در لبنان، از سرگیری تعطیلات سعودی ها در لبنان و افزایش سفر شرکت های هواپیمائی سعودی به لبنان به بیروت آمده است،قطعا همه آنچه نیست که او در کاخ ریاست جمهوری (بعبدا) به ژنرال عون گفته است.
« و یا اینکه السبهان به بیروت آمده تا به مقامات لبنانی فقط بگوید که سعودی آماده است در کنار رئیس جمهوری لبنان بایستد و یا دستور سلمان شاه سعودی این است که نتایج سفر ژنرال عون به تدریج اجرائی شود و یا اینکه از قانون انتخابات لبنان حرف بزند و بگوید که سعودی آنچه را لبنانی ها انتخاب کنند، تایید می کند».
الاخبار خاطرنشان کرد:اینها پیام های ساده ای هستند که هر هیات دیگری می توانست حامل آن باشد اما شخصی مانند السبهان با توجه به نقش او در منطقه حتما باید حامل پیامی بسیار بزرگتر از اینها باشد و اشتباه خواهد بود اگر در این موقعیت زمانی به این سفر به طور سطحی نگریسته شود.
این روزنامه لبنانی خاطرنشان کرد: السبهان در کمتر از چهار ماه این دومین سفرش به لبنان است و قطعا با سبدی سنگین از هشدارها در آستانه چالش هائی که منطقه از زمان انتخاب « دونالد ترامپ» به عنوان رئیس جمهوری آمریکا انتظار آنها را می کشد، به بیروت آمده است.
به نوشته الاخبار، منابع سیاسی نزدیک به دولت جدید آمریکا می گویند که سفر السبهان به بیروت« تنها یک دیدار دوستانه نیست».
براساس آنچه این منابع از زبان مقامات آمریکائی شنیده اند، این سفر یک « اتفاق صددرصد منطقه ای» است.
این وزیر سعودی تنها به ملاقات با ژنرال عون و سعد حریری اکتفا نکرده و با دیگر مقامات لبنانی از جمله تمام سلام و ولید جنبلاط هم دیدار کرده است و معنای آن ، این است که هدف او « انتقال پیامی بسیار مهم به همه لبنانی های مورد نظر سعودی و آمریکا است و لبنانی ها باید خود را برای آن آماده کنند».
منابع الاخبار می افزایند: بیشتر سران کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از سیاست های ترامپ به ویژه مواضع آن در قبال ایران بسیار خرسند هستند به ویژه اینکه دولت اوباما انتظار پادشاهی سعودی برای مشارکت با عرب ها به منظور جلوگیری از نفوذ ایران در عراق ، سوریه و لبنان را برآورده نکرد.
این منابع با بیان اینکه« این کشورها امروز بیشترین استفاده را از مخالفت ترامپ با سیاست های اوباما می برند و امیدوارند نفوذ ایران در این سه کشور کاهش یابد»، می گویند که« لبنان از سیاست های جدید آمریکا دور نخواهد بود به ویژه اینکه سعودی ها شریک این سیاست ها خواهند بود».
در این چارچوب، این منابع از « قانون مالی جدید که « اید رویس» عضو جمهوری خواه کنگره آمریکا علیه حزب الله آماده می کند» پرده برداشتند.
منابع الاخبار تاکید می کنند:اکنون شرایط تغییر کرده است، شاهد گسترش سیاست های خصمانه ترامپ و گام های خصمانه کنگره علیه ایران و حزب الله هستیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.