همکاری نفتی‌ها برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده

double-quot
تهران – جارپرس – «همکاری نفتی‌ها برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده»، «اشک شهرتو را بدرود گفت»، «انحصار شرکت‌های ارتباطی می‌شکند»، «احتمال انتخاب سیاسی میان ایران و امریکا از سوی روسیه وجود دارد» و «طرح زنانه اصولگرایان» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه اعتماد در شماره سه شنبه ۱۲ بهمن است.
کد خبر : 18949
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 بهمن 1395 - 6:52
همکاری نفتی‌ها برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده

** همکاری نفتی‌ها برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده
زمانی که قرار شد وزارت نفت با استفاده از منابع بند «ق» به کمک نوسازی ناوگان فرسوده کشور آید به نظر نمی‌رسید که این وعده اجرایی شود. برخی از منتقدین حتی معتقد بودند که برنامه‌های این بند نیز ره به جایی نبرد و در نهایت باز هم پرونده خودروهای فرسوده آن هم از نوع تاکسی به سرنوشتی دچار شوند که ناوگان حمل و نقل جاده‌ای محکوم به آن شد. دو سال پیش بود که وزیر نفت در گفت‌وگویی با «اعتماد» از جزییات بیشتر اجرای بند «ق» صحبت و عنوان کرده بود که با اجرای این بند می‌توان ناوگان حمل و نقلی کشور را نوسازی کرد؛ نوسازی‌ای که تا پیش از این‌بارها وعده آن از سوی مسوولان کشور داده شده اما به جهت نبود اعتبارات و تسهیلات لازم این طرح همچنان با اما و اگر رو به رو بود. به هر رو با گذشت دو سال از روزی که وزارت نفت بحث بند «ق» را به‌طور جدی آغاز کرد، روز گذشته قرارداد همکاری جدید امضا شد که طی آن با همکاری وزارت نفت ١۴٠ هزار تاکسی فرسوده با نو جایگزین می‌شوند که از این تعداد ١٠ هزار تاکسی فرسوده با خودروهای هیبریدی جایگزین خواهند شد. در فاز اول این قرارداد ١٠ هزار تاکسی فرسوده با تاکسی‌های هیبریدی جایگزین خواهد شد که از محل صرفه‌جویی ‌آنان یارانه به رانندگان پرداخت خواهد شد. این دستگاه‌ها توسط شرکت‌های داخلی تهیه و تامین خواهد شد و رانندگان نیز از تسهیلات ارزان قیمت مورد نیاز استفاده خواهند کرد.

** اشک شهرتو را بدرود گفت
خیره شده به تابوت که پیچیده شده در پرچم سه رنگ ایران. زیر لب خطاب به تابوت چیزی می‌گوید و سرش را تکان می‌دهد. بغض امانش نمی‌دهد. شانه‌هایش تکان می‌خورد. اشکش را با دست‌هایش پنهان می‌کند و روی تابوتی که تصویر دوستش بر آن نقش بسته خم می‌شود، حالا حرف‌هایش را بلندتر می‌گوید، حرف‌هایی که بین ‌الله‌اکبرهای مردم گم می‌شود. آخرین لحظاتی است که با دوستان‌شان هستند. لباس عملیات پوشیده‌اند، همان لباسی که این روزها از آنها تصویری آشنا برای مردم ساخته است. حلقه زده‌اند دور دوستان‌شان. دور آنهایی که سال‌ها کنار هم بر خطرات رنگارنگ غلبه کردند. اما کمر پلاسکو که شکست، آنها هم داغ بر دل‌شان نشست. روزهای بی‌خبری، شب‌های تلاش. بالاخره آوار تسلیم شد. یک به یک پیکرهای دوستان‌شان را از چنگ سمج آوار پلاسکو بیرون کشیدند. با اشک و اندوه و احترام. حالا فرصت دارند تا آتش دل‌شان را با باران اشک بر پیکر دوستان‌شان مهار کنند. ۱۲ روز پیش بود. یاغیگری آتش، شهر را به هم ریخت. دود. تلاش. آوار. آوار. آوار. ۹ روز آوار حرف اول را زد. اما عشق و تلاش بالاخره تسلیمش کرد. بالاخره انتظارها تمام شد. انتظارها به اشک گره خورد و هنوز هم دامنه دارد اشک. هنوز هم شهر می‌گرید. مادران و پدران، عزادار بهترین فرزندان این دیارند. هشت صبح است. ۱۲ روز بعد از حادثه. در فاصله‌ای نسبتا دور از چهارراه استانبول. محدوده عباس‌آباد میعادگاه مردم شهر شده. محوطه مصلی پر از مردمی است که آمده‌اند تا از قهرمانان‌شان تقدیر کنند. همان مردمی که در شب مبهم و بی‌خبر ۳۰ دی ایستگاه‌های آتش‌نشانی را گلباران کردند. همان مردمی که پا به‌پای خانواده‌های داغدار آتش‌نشان‌ها اشک ریختند. حالا در روز میانی هفته آمده‌اند.

** انحصار شرکت‌های ارتباطی می‌شکند
وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بالاخره تصمیم گرفت انحصار شکل گرفته توسط برخی شرکت‌ها را بشکند. موضوعی که به صراحت از سوی محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم بهره‌برداری از مرکز داده و شبکه TD-LTE (اینترنت پرسرعت ثابت نسل چهار) اعلام شد. واعظی می‌گوید: « انحصارهایی که دست شرکت‌ها را برای گسترش و پیشرفت متن‌های اینترنتی می‌بست، لغو خواهد شد و در همین راستا نیز بهره‌برداری از مرکز داده و شبکه TD-LTE افتتاح می‌شود.»محمود واعظی روز گذشته در راهی قدم برداشت که سال‌ها شرکت‌ها متقاضی آن بودند و حالا وزیر نیز با آن موافق است. اگرچه او تاکید کرده که دولت باید با دیدن رقیب خوشحال باشد، اما در سال‌های گذشته این اتفاق به دلایلی در مجموعه‌ای که او راهبری می‌کند، نیفتاده بود. حالا این خبر می‌تواند، برای خیلی از شرکت‌های ارتباطی و مخابراتی خبری خوشحال‌کننده باشد. چه آنکه این تجربه در تمام دنیا باعث رشد بنگاه‌ها شده است. واعظی تاکید می‌کند: « اگر کشورها و بنگاه‌ها رشد کردند و شکوفایی اقتصادی در بازار بین‌المللی به دست آوردند به این خاطر است که رقابت را پذیرفتند و با آن برخورد غیرسالم نکردند. بنابراین اگر می‌خواهیم در حوزه‌های مختلف از جمله ICT رشد کنیم، باید در این زمینه رقابت کنیم. ما می‌توانیم در بستر شبکه ملی اطلاعات بازار را بزرگ کنیم. اگر در ابتدای دولت بازار ۱۸ هزار میلیارد تومان بود، امروز به ۴۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. البته با توجه به اینکه ما یک درصد جمعیت جهان را داریم، بازار ما نیز باید به یک درصد برسد که در حال حاضر تنها ۳٫۰درصد است. بنابراین باید برای افزایش آن تلاش کنیم.»

** احتمال انتخاب سیاسی میان ایران و امریکا از سوی روسیه وجود دارد
پروفسور امین صیقل، استاد دانشگاه ملی استرالیا و مدیر مرکز مطالعات عربی و اسلامی خاورمیانه و آسیای مرکزی در گفت و گو با اعتماد گفت: ترامپ از یک سو می‌گوید به دنبال از میان بردن توافق هسته‌ای میان ایران و ١+۵ هستم و از سوی دیگر می‌گوید که دوستی با روسیه را دنبال می‌کند و این در حالی است که مسکو و تهران رابطه بسیار حسنه‌ای با هم دارند. اکنون سوال اینجا است که روسیه چه مسیری را در برابر ایران و امریکا طی خواهد کرد: آیا میان این دو به نوعی میانجیگری خواهد کرد و ترامپ از خشم خود در برابر ایران می‌کاهد یا اینکه روسیه دست به انتخاب سیاسی می‌زند و ایران را رها می‌کند؟ اگر ترامپ به پوتین وعده رفع تحریم‌های اقتصادی و به رسمیت شناختن کریمه به عنوان بخشی از روسیه را بدهد و دست این کشور را در اوکراین و منطقه بالتیک باز بگذارد، احتمالا روسیه جانب ایران را رها خواهد کرد. برای پوتین دستیابی به چنین نفوذ و موفقیت‌هایی در اروپای شرقی بسیار مهم‌تر از ایران است.

** طرح زنانه اصولگرایان
اصولگرایان برای سبد رای زنان برنامه‌های متنوعی درنظر گرفته‌اند. آخرین برنامه اعلام شده از سوی آنان حضور ٣٠ درصدی زنان در مجمع عمومی جبهه مردمی نیروهای انقلاب است. مرضیه وحید‌دستجردی، سخنگوی جبهه نیروهای مردمی انقلاب روز گذشته در گفت‌وگویی با خبرگزاری فارس با بیان اینکه ٣٠ درصد شرکت‌کنندگان در مجمع باید خانم‌ها باشند، گفت: همه اقشار موظف شدند حداقل ٣٠درصد معرفی‌شدگان آنها خانم‌ها باشند، البته به‌جز قشر زنان که ۵٠ نفر را معرفی خواهیم کرد.دستجردی درباره اینکه چه برنامه‌ای برای حضور جدی‌تر زنان در عرصه سیاسی و قدرت دارید، گفت: بالاخره همین‌که سخنگوی جبهه خانم است و همین‌که قرار شده است ٣٠ درصد مجمع عمومی خانم‌ها باشد، ان‌شاءالله در همه برنامه‌های آتی نیز از انتخابات تا سایر برنامه‌ها که قرار است جبهه مردمی شرکت کند، این نسبت رعایت خواهد شد. اهمیت این اقدام زمانی روشن می‌شود که نقش و جایگاه جبهه مردمی نیروهای انقلاب بیشتر واکاوی شود. این جبهه تازه تاسیس طی یکی دو ماه گذشته تلاش بسیاری انجام داده تا محوریت نظری و عملیاتی اصولگرایان برای انتخابات سال آینده را بر دوش گیرد و در این راه موفق شده حمایت طیف‌های متنوعی از اصولگرایان را نسبت به خود جلب کند. فارغ از اینکه در نهایت اصولگرایان چقدر به ساز و کار طراحی شده جبهه نیروهای مردمی انقلاب گردن بنهند و آنها را در فرآیند نهایی انتخاب کاندیدا به بازی بگیرند امروز این جبهه برای خود شانیتی فراتر از یک حزب و نحله سیاسی در نظر گرفته و مدعی گسترانیدن چتر فراگیر بالای سر اصولگرایان است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.