فرصت سازی از تهدید شبکه های اجتماعی

double-quot
تهران – جارپرس – شبکه های اجتماعی در کنار خلق فرصت های تازه، تهدیدهایی را نیز ایجاد می کند. از این رو به نظر می رسد باید از راهکارهایی برای تبدیل تهدیدها به فرصت بهره جست.
کد خبر : 19643
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 اسفند 1395 - 7:52
فرصت سازی از تهدید شبکه های اجتماعی

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا ، «سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در یکی از اظهارات اخیر خود گفته است: در فضای گذشته فقر اطلاعاتی وجود داشت اما امروز در اطلاعات غرق شده‌ایم به گونه‌ای که در فضای مجازی ۴۰ میلیون نفر می‌توانند سه میلیارد اطلاعات را با یکدیگر تبادل کنند.
وی تاکید کرد: فضای مجازی به فضای حقیقی تبدیل شده است و به دنبال انسداد نیست و تقابل نتیجه نمی‌دهد. شبکه‌های اجتماعی را به رسمیت می‌شناسیم اما باید یک هنجار و قانون‌مندی در کنار صیانت شکل بگیرد.
نظر به نقش و اهمیت فضای مجازی و شبکه های اجتماعی به بیان نکته هایی در این زمینه می پردازیم:
۱- پیوند بشر با جامعه و زمانه اش از دیرباز تاکنون در مسیر دگرگونی بوده است. همانطور که بشر با بهره گیری از صنعت چاپ از دوران شفاهی گذر کرد و به سمت دوره مدرن (نوگرایی) پیش رفت، اکنون نیز با برداشته شدن فاصله ها و گسترش ارتباطات، رسانه های کاغذی رفته رفته جای خود را به رسانه های مجازی می دهند.
با گسترش ابزارهای پیشرفته ارتباطی به ویژه در فضای دیجیتال و دنیای مجازی، عرصه های تازه ای رو به زندگی بشر گشوده شده است. «شهروندِ» دنیای سنتی تبدیل به «شبکه وندِ» دنیای مدرن و بشر وارد فصل تازه ای از ارتباط ها شده است.
در این میان می توان به نقش شبکه های موسوم به رسانه های اجتماعی پرداخت که یک گام جلوتر از رسانه های جمعی نظیر تلویزیون سبب ژرفتر شدن شکاف ها بین نسل های نو و سنتی رسانه شده اند.
۲- شبکه های اجتماعی فرصت های تازه ای را فراهم کرده اند. ارزان بودن، سبک ارتباط، تولید محتوا، حس مالکیت محتوا و تعامل رو در رو در کنار پاسخ آنی و قابلیت ویرایش در آن از نقاط برجسته و ویژه این شبکه ها به شمار می رود.
به باور برخی ناظران، شبکه های مجازی فرصت های عادلانه ای را پیش روی کاربران قرار می دهند. از این منظر، نتیجه کلی استفاده از شبکه های اجتماعی، گسترش و جریان آزاد اطلاعات در میان قشرهای مختلف جامعه است.با این حال نمی توان از تهدیدهای آن صرف نظر کرد و آسیب ها و چالش های ناشی از آن را نادیده گرفت. به عنوان مثال در جریانِ آزاد اطلاعات احتمال انتشار گزاره های تایید نشده، دروغین و انواع شایعه افزایش می یابد.
بنابر این به نظر می رسد شبکه های اجتماعی را باید به مثابه انبانی از فرصت و تهدید نگاه کرد. به باور بیشتر صاحبنظران نمی توان نگاهی تکسویه و یکجانبه به شبکه های اجتماعی داشت. از این رو سخنان وزیر ارشاد که تقابل نتیجه نمی دهد را می توان تحلیل و ارزیابی کرد.
۳- به نظر می رسد شبکه های اجتماعی به علت باز بودن فضای مجازی نیازمند سازکاری برای کنترل و نظارت هستند تا تهدیدها به فرصت تبدیل شوند. تجربه نشان داده که این مساله با توجه به گسترش روزافزون فناوری های تازه چندان آسان نیست اما شدنی است. بنابر این با سیاستگذاری و رسیدن به سازوکاری مناسب می توان به بهره وری بهتر از فضاهای مجازی دست یافت. از این رو همان سان که وزیر ارشاد عنوان کرده: «باید یک هنجار و قانون‌مندی در کنار صیانت شکل بگیرد.»

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.