رفع موانع حضور مهاجران تاجیک در روسیه، مطالبه دوشنبه از مسکو

double-quot
تهران – جارپرس – دوشنبه از مسکو خواست که حکم اخراج و منع ورود شهروندان تاجیکستان در قلمرو روسیه که جرایم سبکی دارند، بازبینی شده و این عده شهروندان مورد عفو قرار بگیرند. مقامات تاجیک می‌گویند که در حال حاضر ۲۷۰ هزار مهاجر کاری این کشور از حق ورود به روسیه محرومند.

کد خبر : 19685
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 10 اسفند 1395 - 10:53
رفع موانع حضور مهاجران تاجیک در روسیه، مطالبه دوشنبه از مسکو

به گزارش جارپرس ، به نقل از خبرگزاری های محلی این پیشنهاد در ملاقات مقامات عالی تاجیکستان و روسیه ، روز ۲۷ فوریه ( نهم اسفند) در حضور امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین در شهر دوشنبه، بیان شد. مقامات روسیه نیز در آخر ماه ژانویه سال جاری میلادی رسما قول وعده داده بودند که مسئله عفو مهاجران اخراج شده تاجیک را در دست بررسی دارند.
روسیه برای بیش از یک میلیون ساکنان تاجیکستان به مکان اصلی کار و درآمد تبدیل شده است.
به گزارش خبرگزاری خاور تاجیکستان «اگار شولاو»، معاون اول نخست‌وزیر روسیه در حاشیه‌ این سفر به خبرنگاران گفت، که کشورش قصد دارد مشکل ایجاد شده برای مهاجران تاجیکستان را رفع کند.
وی همچنین اظهار داشت: قصد داریم در تاجیکستان ۲۰ مدرسه با زبان روسی، احداث کنیم

**تاکید دو کشور بر توسعه روابط و همکاری ها
در اظهارات مشترک رؤسای جمهور تاجیکستان و روسیه به توسعه همکاری ها در بخش امنیت و هماهنگی در مقابله با تهدیدها از جنوب، تاکید شد. امامعلی رحمان و ولادیمیر پوتین تلاش های مشترک نیروهای مسلح تاجیکستان و پایگاه ۲۰۱ نظامی روسیه در قلمرو تاجیکستان را عامل مهم امنیت منطقه عنوان کردند. تاجیکستان و روسیه همچنان اعلام کردند، که همکاریهای خود را در بخش نظامی و نظامی – فنی عمیقتر می‌کنند.
این دو کشور همزمان از عزم خود به تحکیم همکاری ها در مبارزه با تروریسم، افراط گرایی، قاچاق مواد مخدر، اسلحه و دیگر چالشهایی، که امنیت منطقه را تهدید می‌کنند، خبر دادند. آنها بارها نگرانی خود را از حضور تروریستها در شمال افغانستان اظهار نموده و مرزهای جنوبی خود را آسیب‌پذیر می‌دانند.

**امضای شش سند همکاری میان روسیه و تاجیکستان
پس از انجام مذاکرات بین دولتی و اظهارات مشترک دو رئیس جمهوری میان دو کشور شش سند در بخش های کار و مهاجرت، حفظ محیط زیست، استفاده از دانش اتمی، برنامه همکاری های وزارت خانه های خارجه این دو کشور در سال ۲۰۱۷ و یادداشت تفاهم بین اداری در مورد همکاری در حوزه فرهنگ و ورزش، امضا شدند.

**مدال پوتین به امامعلی رحمان​
به گزارش بخش تاجیک تارنمای آزادی نیز مراسم استقبال رسمی از رئیس جمهوری روسیه در «قصر ملت» برگزار شد و پس از ملاقات دو رئیس جمهوری ، ولادیمیر پوتین به امامعلی رحمان برای آنچه که «سهم بزرگ و تلاشهای سازنده و اقدام های پیوسته در راه توسعه بی‌سابقه روابط متنوع بین دولتی و دوستی ملت های تاجیکستان و روسیه» عنوان شد ، نشان عالی آن کشور موسوم به «الکساندر نیوسکی » را اعطا کرد.

**​سفر کوتاه پوتین به تاجیکستان
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه عصر روز دوشنبه ۲۷ فوریه ( ۹ اسفند) در رأس یک هیئت بلندپایه جهت انجام یک سفر رسمی، وارد تاجیکستان شد. ولادیمیر پوتین را در فرودگاه بین‌المللی دوشنبه قاهر رسول زاده نخست وزیر تاجیکستان و دیگر افراد رسمی استقبال کردند.
ولادیمیر پوتین را در این سفر «ولادیمیر کالاکالتسیف»، وزیر امور داخلی روسیه، «سرگی دانسکای»، وزیر منابع طبیعی و محیط زیست، «مکسیم تاپلین»، وزیر کار و امور اجتماعی، الکساندر فامین، معاون وزیر دفاع و دیگر مقامات رسمی روس، همراهی کردند.

**پوتین به قرقیزستان می رود
رئیس جمهور روسیه در جریان دیدارش از دوشنبه از پایگاه نظامی این کشور، که به گفته مقامات روسیه «عامل مهم ثبات و امنیت در آسیای مرکزی محسوب می‌شود»، دیدن کرد و سپس صبح سه‌شنبه‌ ۲۸ فوریه، از دوشنبه عازم بیشکک، پایتخت قرقیزستان می شود.

**نگاهی به روابط اقتصادی کشور
روسیه خود را شریک مهم سیاسی و اقتصادی تاجیکستان معرفی می‌کند. عظیم ترین پایگاه نظامی خارجی این کشور با هفت هزار سربازش در فرغان ‌تپه و رزمایشگاه لاهور در ناحیه رودکی تاجیکستان واقع شده است .
حجم سرمایه‌گذاری های این کشور در اقتصاد تاجیکستان یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار اعلام شده است.
به گزارش وزارت توسعه اقتصاد تاجیکستان، طی دو سال گذشته گردش تجاری میان دو کشور کاهش یافته و در سال گذشته حجم عمومی آن اندکی بیشتر از یک میلیارد دلار را تشکیل داده است که این رقم در مقایسه با ۲۰۱۵ حدود ۳٫۶ درصد کمتر بوده است. این منبع گفته است، با این وجود روسیه از شریکان اصلی اقتصادی تاجیکستان به شمار رفته و سهم این کشور در تجارت خارجی تاجیکان ۴٫۲۶ درصد است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.