0 نظر
164 بازدید

راه اندازی کمیته پدافند در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

double-quot

تهران – جارس -معاون سازمان پدافند غیرعامل گفت: در پی توافق این سازمان با سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور، ظرف ۲ ماه اخیر کمیته پدافند سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور راه اندازی شد.

کد خبر : 23351
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 25 مهر 1396 - 13:20
راه اندازی کمیته پدافند در سازمان شهرداری ها و دهیاری های کشور

به گزارش جارپرس از ایرنا، اسدالله کریمی روز سه شنبه در سومین همایش ملی پدافند غیرعامل در عمران، معماری و توسعه شهری پایدار در شیراز افزود: این کمیته با هدف اداره امور مطلوب تر امور شهرهای کشور در شرایط بحران تشکیل شده است.
وی ادامه داد: کشور ما در طول تاریخ به دلیل وجود ویژگی های خاص جغرافیایی، طبیعی، اقلیمی و داشتن منابع و ذخایر خدادادی قرار داشتن در یک نقطه استراتژیک همواره با تهدیدهای طبیعی و غیرطبیعی مواجه بوده و به تناسب این تهدیدها خسارت های مالی و جانی قابل توجهی هم به کشور وارد شده است.
او اظهار کرد: امروز افزون بر چهار میلیارد نفر از جمعیت هفت میلیارد نفری جهان در شهرها ساکن هستند و بیش از ۲۵ شهر بالای ۱۰ میلیون نفر در جهان وجود دارد.
وی گفت: در ایران نیز از بعد از پیروزی انقلاب با رشد جمعیت شهرنشینی مواجه هستیم به گونه ای که امروز ۷۲ درصد جمعیت کشور در یک هزار و ۲۶۰ شهر ساکن هستند و ۷۰ درصد از همین جمعیت شهرنشین هم در کلانشهرها سکونت دارند.
کریمی افزود: همین تمرکز جمعیت، دارایی ها و امکانات در شهرهاست که دشمنان را ترغیب می کند که به شهرها حمله کنند.
او ادامه داد: یکی از راهبردهای دشمن در جنگ های شهری، انهدام زیرساخت هایی مانند آب و برق است که نبود آنها زندگی مردم را دچار مشکل می کند و باعث نارضایتی هایی در مردم می شود که با گسترش آنها این نارضایتی ها تبدیل به شورش و مقابله با دولت های محلی می شود.
معاون امور شهری و تهران سازمان پدافند غیرعامل بیان کرد: در حقیقت می توان گفت که هدف دشمن از تهدیدهای شهری، تضعیف دولت ها و انهدام قدرت آنها در اداره امور مردم شهرهاست.
کریمی افزود: آمادگی و هماهنگی ها، آموزش و ارتقای برنامه ها، مشارکت عمومی و شناسایی آسیب ها همه با هدف تقویت این مدیریت بسیار حائز اهمیت است و به همین دلیل تمام کشورها برای مقابله با تهدیدها و کاهش آسیب ها اقدام به تنظیم قوانین و مقرراتی می کنند.
او ادامه داد: بر این اساس ما نیز در سیاست ها و برنامه چشم انداز ۲۰ ساله نظام و برنامه های توسعه ای کشور موارد مختلف قانونی را گنجانده ایم و سازمان سازمان پدافند غیرعامل کشور هم از اواخر سال ۹۵ در ساختار سازمانی خود تغییراتی ایجاد و اقدام به ایجاد معاونت امور شهری کرد.
کریمی گفت: ما در سه حوزه در معاونت امور شهری فعالیت های خود را پیگیری می کنیم که شامل حوزه زیرساخت های شهری، حوزه مدیریت شهری و حوزه برنامه ریزی و شهرسازی است.
وی ادامه داد: موضوع هایی مانند طرح های جامع و تفصیلی شهرها از گذشته مطرح بوده اما همزمان با طرح جامع و تفصلی شهرها باید پیوست های پدافند غیرعامل نیز در این طرح ها حتما دیده شود.
کریمی بیان کرد: امیدواریم که برگزاری چنین همایش هایی و همچنین ارتباط نزدیک سازمان پدافند غیرعامل با دانشگاه ها سبب شود که در آینده نزدیک شاهد آمادگی کامل و پایدار شهرها برای مقابله با بحران ها باشیم.
سومین همایش ملی پدافند غیرعامل در عمران، معماری و توسعه شهری روز سه شنبه در دانشگاه شیراز گشایش یافت.
مهندسی سازه های امن و فناوری های نوین ساختمانی از منظر پدافند غیرعامل و تجربیات جهانی و بازنگری مبحث ۲۱ مقررات ملی ساختمان، فناوری و الگوهای معماری با رویکرد دفاعی و اصول ایمنی ساختمان، مکان یابی و برآورد خطر پذیری زیرساخت های شهری از محورهای برپایی این همایش ملی ۲ روزه است.
این همایش روز چهارشنبه ۲۶ مهرماه جاری به کار خود پایان می دهد.
پدافند غیرعامل به معنای کاهش آسیب پذیری در هنگام بحران، بدون استفاده از اقدام نظامی و صرفا با بهره گیری از فعالیت های غیرنظامی، فنی و مدیریتی است.
در پدافند غیرعامل تمام نهادها، نیروها، سازمان ها، صنایع و حتی مردم عادی می توانند نقش موثری ایفا کنند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.