0 نظر
95 بازدید

خرید کالای داخلی؛ اشتغال زا و رونق بخش

double-quot
تهران – جارپرس – خرید کالاهای تولید داخلی، اقتصاد ملی را در مسیر پیشرفت همه جانبه قرار می دهد. از این رو با خرید کالای ایرانی حرکت چرخه های اقتصادی شتاب بیشتری به خود می گیرد.

کد خبر : 19784
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1395 - 8:39
خرید کالای داخلی؛ اشتغال زا و رونق بخش

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، در آستانه سال نو بار دیگر خریدهای نوروزی رونق گرفته اند. فرصتی که می تواند با خرید کالاهای ایرانی و حمایت از تولید داخلی به اشتغالزایی و کاهش وابستگی بیانجامد.
نظر به اهمیت گسترش و ارتقای فرهنگِ مصرف کالای داخلی به عنوان بسترساز پیشرفت همه جانبه کشور و تحقق اقتصاد مقاومتی به بیان نکته هایی در این زمینه می پردازیم:

۱- نگاه درون زا به اقتصاد ملی زمانی می تواند جامه عمل بپوشد که خرید کالاهای تولید داخلی در اولویت قرار گیرد. به نظر می رسد تحقق این مساله امری دوسویه است؛ بخشی به ساختار و بخشی دیگر به کارگزار باز می گردد. در بخش ساختاری، کشورها با سیاستگذاری و برنامه ریزی های اقتصادی سعی می کنند، اقتصاد ملی خود را تقویت کرده و رشد و پیشرفت را محقق سازند. از این رو کشورهای مختلف دنیا با تعرفه هایی که برای واردات کالا در نظر می گیرند برآنند تا ورود کالاهای خارجی را تا حدودی کنترل کنند. این رویکردله به نوعی تشویق تولید داخلی و حمایت از آن است.
از طرفی دیگر مردم می توانند نقشی بسیار مهم را عهده دار شوند که مهمترین آن ها خرید کالاهای تولید داخلی است. گامی که از جانب مردم برداشته می شود مکملی برای ریل گذاری هایی است که دولت ها برای پیشرفت کشور انجام می دهند. بنابر این حرکت قطار توسعه با همیاری ساختار و کارگزار امری شدنی است.
۲- به نظر می رسد توانمندسازی اقتصاد و اصلاح الگوی مصرف کالاهای تولید داخلی با ارتقای فرهنگ مصرف داخلی محقق می شود. از این رو یکی از راه های رسیدن به اهداف پیشرفت کشور، فرهنگ سازی در زمینه مصرفِ تولید داخلی است. جامعه ایرانی ثابت کرده که در هر جایی که به خودباوری رسیده بزرگترین موانع را به کناری نهاده و گام های بلندی را در جهت پیشرفت کشور برداشته است. پس خرید کالای داخلی می تواند به مثابه پادزهری در برابر آسیب ها و آفت های مختلف اقتصادی باشد.
۳- خرید کالاهای داخلی مزایای بسیاری برای اقتصاد کشورها به همراه می آورد. یکی از مزیت های مهمی که در راستای حمایت از تولید داخلی می توان به آن اشاره کرد، جلوگیری از خروج ارز به منظور واردات کالاهای غیر ضروری است. در واقع زمانی که کالاهای تولید داخلی به علت فروش نرفتن و رکود از مدار بازار خارج شوند، کالاهای خارجی جولان می دهند و ارز فراوانی از کشور خارج می شود.
از دیگر مزیت های حمایت از تولید داخلی رونق چرخه های اقتصادی و صنعت کشور است. با خرید هر کالای ایرانی جلوی بیکاری و بسته شدن کارخانه ها گرفته می شود. به عبارتی دیگر هر ایرانی با خرید کالای خارجی، نیروی کار خود را بیکار کرده و رشد تولید داخلی را متوقف می سازد. از این رو خرید کالاهای تولید داخلی ثروت ملی را افزایش داده و همزمان کاهش تورم را به ارمغان می آورد.
۴- به نظر می رسد برای رونق بخشی به تولید داخلی، نیازمند برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت هستیم. در این میان اولویت دادن به خرید کالاهای تولید داخلی می تواند به عنوان هدف و برنامه ای کوتاه مدت مدنظر قرار گیرد. همچنین فرهنگ سازی را می توان به مثابه برنامه ای میان مدت در دستور کار قرار داد. اهداف بلند مدت نیز نیازمند توجه به تولید داخلی در برنامه های کلان اقتصادی است.
با این حال در این برنامه ها ارتقای کیفیت تولید داخلی که ضامنی برای رونق ساخته های داخلی است، باید مدنظر قرار گیرد. از طرفی دیگر فرهنگ سازی و به ویژه تقویت سبک زندگی و هویت بخشی، افزایش پس انداز ملی را به همراه می آورد.
بنابر این زمانی که خانوار ایرانی درآمد و قدرت خرید خود را به سمت کالاهای ایرانی جهت می دهد، این درآمد منجر به فراهم سازی سرمایه گذاری دوباره در اقتصاد کشور می شود.
پس با تداوم و قوام بخشی به این گونه رفتارهای اقتصادی، مازاد درآمدی که خلق می شود به رونق اشتغال و کاهش بیکاری می انجامد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.