این قصه سرِ دراز دارد

double-quot
تهران – جارپرس – ‘درس های پلاسکو’، ‘درس های پلاسکو’، و ‘پیامد ناسیونالیسم افراطی ترامپ’، از جمله عناوین مقالات و مطالب برگزیده ای است که روز یکشنبه در صفحه ‘ایرنا مقاله’ منتشر شد.
کد خبر : 18884
تاریخ انتشار : یکشنبه 10 بهمن 1395 - 12:50
این قصه سرِ دراز دارد

** این قصه سرِ دراز دارد
این یادداشت به موضوع گرد و غبار حاصل از وزش بادهای موسمی در صحرای عربستان و عراق و نبود مدیریت و عزم کافی در مقابله با این پدیده در استان های جنوبی کشور، پرداخته است.
گرد و غباری که در اهواز شاهد بودیم، تکرار حادثه سال ۹۳ بود؛ گرد و غباری با منشا داخلی که با عبور از روی کانون‌‌ های گرد و غبار در جنوب استان، ‌به شهر هجوم آورد. یکی از معضلات این توفان‌ ها، رطوبت ایجاد شده و باعث فشار بر سیستم‌ های برق و قطع شدن آن می شود.
مقابله با گرد و غبار در حیطه وظایف سازمان جنگل‌ها می‌ گنجد؛ کشت نهال، مدیریت آب و مالچ‌ پاشی از راهکارهای مقابله با این پدیده است که آنها هم منتظر تخصیص اعتبارند. مسلما با فاصله‌ ای که میان اعتبار تخصیص داده‌ شده به گرد و غبار و اعتبار ایده‌آل‌مان هست، ‌باید دنبال راهکارهایی باشیم که با استفاده از مدیریت منابع آب و توان مردم این کار را به سرانجام برسانیم.
با بهبود شرایط تالاب‌ها و آبگیری وسیع، بلند شدن گرد و غبار کاهش می‌ یابد. یک سوم اراضی تالابی خشک شده‌اند و تنها با تخصیص آب می‌توان آنها را از کانون تولید گرد و غبار بودن نجات داد.

** درس های پلاسکو
آواربرداری ساختمان پلاسکو به پایان رسید. طولی نخواهد کشید که به جای ساختمان پلاسکو، بنایی به احتمال زیاد با کاربری مشابه ولی قطعا در ابعادی به مراتب مرتفع‌ تر سربرخواهد آورد. یادمان‌ ها و نمادهایی برای یادآوری این حادثه ناگوار و از جان‌ گذشتگی آتش‌ نشانان در بنای جدید به پا خواهد شد.
چگونه می‌ توان از بروز چنین فجایعی جلوگیری کرد؟ باید بدانیم در همین شهر تهران و بسیاری شهرهای دیگر کشور ساختمان‌ های زیادی با مختصاتی شبیه به پلاسکو و ای بسا نگران‌ کننده‌ تر از آن قرار دارند.
در پاسخ به پرسش فوق؛ بررسی علل و عوامل وقوع آتش‌ سوزی و فروریختن ساختمان، نحوه مدیریت محیطی حادثه، کیفیت هماهنگی میدانی دستگاه‌ های مسئول در مدیریت بحران، راه‌ های پیشگیری از تکرار آن و شناسایی اصلاحات ساختاری و مدیریتی لازم است.
با درس گرفتن از این حادثه، بازسازی پلاسکو را نه فقط به بازسازی فیزیکی بنا بلکه به بازسازی تفکر مدیریت امنیت و ایمنی شهروندان و فضاهای شهری تبدیل خواهد کرد.

** فرهنگ کیفیت و اقتصاد مقاومتی
در اکثر سازمان های تولیدی و خدماتی، کیفیت یک مقوله کلیدی و حیاتی می‌ باشد. مصرف کنندگان به راحتی اطلاعات مرتبط با یک کالا یا خدمت را از منابعی چون گزارشها و بازخوردهای ثبت شده در اینترنت به دست می‌ آورند.
مصرف کنندگان زیادی از رسانه های اجتماعی به عنوان ابزاری برای رضایت یا نبود رضایت از محصول تولید شده توسط یک سازمان، استفاده می کنند. در این بین سازمان ها باید از ابزارهای سنتی فاصله گرفته و برای ارائه محصولات با کیفیت از ابزارهای نوین استفاده نمایند.
پرسشی که مطرح می شود این است، چه شاخص هایی برای بهبود کیفیت یک محصول باید به کار برد؟
عوامل موثر بر بهبود کیفیت عبارتند از:‌ تاکید زیاد و تمرکز مدیریت و رهبر سازمان بر کیفیت، گسترش بیانیه‌ ها و پیام‌ های معتبر و قابل استناد در ارتباط با کیفیت، دخالت موثر و مشهود همکاران و همتایان در مقوله کیفیت و در نهایت ایجاد حس مالکیت و مسئولیت و توانمندسازی در کارکنان.
در بازار رقابتی امروز مشتریان به دنبال محصول و خدمت باکیفیت هستند و حضور نیروی کاری که به کیفیت در قالب یک ارزش محوری سازمان نگاه می‌ کند، یک مزیت رقابتی محسوب می‌گردد.

** پیامد ناسیونالیسم افراطی ترامپ
در این یادداشت به بازتاب سیاست های التهاب آفرین دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا اشاره داشته است.
ترامپ به عنوان یک پدیده در کسوت رئیس جمهوری آمریکا نمایان شد. این پدیده در هنگامه تبلیغات ریاست جمهوری، به قدری دست به کارهای غیرمتعارف زد که او را خاص ترین کاندیدای ریاست جمهوری آمریکا نامیدند.
او چهره شفافی در سیاست ندارد. بسیار صریح اللهجه است. او نه مانند محافظه کاران کهنه کار رفتار می کند و نه همچون دموکراتها سیاست می ورزد. لذا او را باید به احتمال در مقوله خاص خود دنبال کرد و به انتظار نشست تا وجوه مختلف شخصیت غیر متعارفش آشکار شود.
ناسیونالیسم افراطی و نژادپرستی آمریکایی از عناصر رویای آمریکای نخستین است. تحولات جهان البته به سمتی رفته است که تاریخ مصرف این رویا تمام شده است و این سیاست های قراضه سال هاست که به انقضای خود رسیده است.
دستور اخیر ترامپ در لغو ویزای مسلمانان و ایرانیان، نشان می دهد که او مواضع نژادپرستانه دارد. از وجود مسلمانان و ایرانی ها ناراضی است. وجود هیچ غیر سفید پوست آمریکایی را نیز بر نمی تابد. نفرت او از ملت ها البته صادقانه است. این نفرت تجلی واقعی خوی استکبار است.
او می خواهد دیواری به دور کشور خود و حصاری بر فکر خود بکشد. او به طور ایدئولوژیک، ناسیونالیست است و این خط و نشان کشیدن ها نیز خبر از خطوط و دیوارهای ایدئولوژیک ذهن او می دهد پر واضح است که فاشیسم فرزند ناسیونالیسم افراطی است و این روش به تشدید نفرت جهانی نسبت به آمریکائیها منجر خواهد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.