انتقال محوریت ائتلاف اصولگرایان از جامعتین به جمنا

double-quot
تهران – جارپرس – کاهش نقش و اثرگذاری جامعتین در ائتلاف اصول گرایان در دو انتخابات اخیر، به تلاش آنان برای ایجاد تشکل جمعی جایگزین و شکل گیری جبهه مردمی نیروهای انقلاب (جمنا) انجامید؛ جبهه ای که به نظر می رسد نتواند ائتلاف مورد نظر جناح راست بر سر راهبردها و نامزدها و در نتیجه پیروزی در انتخابات را برای آنان به ارمغان آورد.
کد خبر : 19760
تاریخ انتشار : دوشنبه 16 اسفند 1395 - 5:34
انتقال محوریت ائتلاف اصولگرایان از جامعتین به جمنا

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا ، تضعیف ائتلاف سنتی جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم موسوم به جامعتین در انتخابات های اخیر، اصولگرایان را بر آن داشت تا برای دستیابی به سازوکار واحد در تعیین راهبردها و مصادیق انتخاباتی، تشکلی جمعی ایجاد کنند.
«جبهه مردمی نیروهای انقلاب» حاصل تلاش جمعی از چهره های سیاسی جناح راست است که می کوشند با ترمیم پاشنه آشیل اصولگرایان، وحدت از دست رفته آنان را احیا و مسیر راه یابی آنان به هرم بالای قدرت سیاسی را هموار کنند.
به رغم تلاش گسترده تشکل ها و چهره های اصولگرایی برای ایجاد وحدت، بررسی تحولات در اردوگاه اصولگرایان اما چشم انداز امیدوار کننده ای از اجماع آنان را به دست نمی دهد.
نخستین مجمع عمومی جبهه مردمی در روزهای نخست آخرین ماه سال ۹۵، بیش از آنکه نمایش دهنده وحدت میان اصولگرایان باشد، افتراق میان آنان را به تصویر کشید.

**بروز اختلاف میان جامعتین
جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به عنوان دو تشکل همسو و هم نظر، به دلیل گرایش فکری نزدیک به جناح راست سیاسی ایران برای سال ها به عنوان تشکل محوری اصولگرایان در انتخابات های متفاوت نقش آفرینی کرده اند.به طور سنتی ائتلاف این دو تشکل موسوم به جامعتین در بزنگاه های انتخاباتی که در حمایت از نامزدها و لیست های واحد نمود می یافت، نتیجه انتخابات را از خود متاثر می کرد.
ناتوانی دو تشکل جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم برای اجماع کامل در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در سال ۱۳۹۴، به تضعیف و کاهش اعتبار جامعتین به عنوان محور ائتلاف اصولگرایان منجر شد.
رویکرد و نظر متفاوت جامعه روحانیت مبارز با جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر سر حمایت از آیت الله «هاشمی رفسنجانی» رییس فقید مجمع تشخیص مصلحت نظام در انتخابات خبرگان رهبری اختلافات این دو تشکل را آشکار کرد؛ اختلافی که از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۲ و گزینش نامزد اصلح آغاز شده و رفته رفته گسترش یافته بود.
جامعه مدرسین در پنجمین دوره انتخابات خبرگان رهبری، برای اولین بار نام هاشمی را در لیست نامزدهای مورد حمایت خود نگنجاند. جامعه روحانیت اما این حذف را برنتابید و با حمایت از هاشمی، راه خود را از جامعه مدرسین جدا کرد.
وجود ملاحظات و مصلحت هایی در مورد هاشمی عاملی بود که«محمدعلی موحدی کرمانی» دبیرکل جامعه روحانیت، برای ادامه حمایت تشکل متبوعش از رییس مجمع تشخیص مصلحت عنوان کرد؛ ملاحظاتی که جامعه مدرسین در نظر نگرفت و اسباب تضعیف جامعتین را بیش از پیش فراهم کرد. به غیر از هاشمی، جامعتین بر سر نام ۷ نفر از نامزدهای خبرگان در استان های دیگر هم به اجماع نرسیدند و نتوانستند لیست مشترک ارایه کنند.
اختلاف بر سر حمایت از «علی لاریجانی» در حوزه انتخابیه قم در دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، راه جامعه روحانیت و جامعه مدرسین را بیش از پیش از هم جدا کرد. جامعه مدرسین نام لاریجانی را در میان نامزدهای سه نفره مورد حمایت خود در قم قرار داده بود. این در حالی بود که شورای هماهنگی اصولگرایان لیست سه نفره خود را با اعلام نام «محمدرضا آشتیانی»، «مجتبی ذوالنور» و «احمد امیرآبادی فراهانی» بست و از گنجاندن نام یکی از مهمترین و بزرگترین شخصیت های سیاسی اصولگرای کشور در فهرست مورد حمایت خود خودداری کرد.
لاریجانی اما در این انتخابات به طور مستقل شرکت کرد و توانست به مجلس راه یابد.
وجود اختلاف نظر میان جامعه روحانیت و جامعه مدرسین، عدم دست یابی به نتیجه مطلوب درانتخابات، پیروزی هاشمی به عنوان نفر نخست از خبرگان تهران و پیروزی لاریجانی به عنوان دومین نماینده قم در مجلس، برای اصولگرایان پیام های روشنی در برداشت؛ اینکه که جامعتین دیگر نمی تواند به عنوان تشکل محوری برای اصولگرایان ایفای نقش کند و اصولگرایان دیگر مانند گذشته تحت محوریت و تاثیرپذیری جامعتین نیستند. حال اصولگرایان باید برای اجماع میان خود، به سازوکار تازه ای می اندیشیدند.

**جمنا؛ جایگزینی برای جامعتین؟
اختلافات جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین در انتخابات های اخیر، اصولگرایان را با خلاء سازوکار ائتلاف جمعی برای تعیین نامزدهای انتخاباتی و احساس نیاز برای ایجاد نظم تشکیلاتی واحد مواجه کرد. شدت گرفتن این احساس نیاز در آستانه دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، چهره های مطرح اصولگرایی را به تکاپو واداشت.
تلاش برای ایجاد تشکلی جمعی که بتواند همه جریان های اصولگرا را زیر پرچم اصولگرایی گرد آورد و سازوکاری واحد در تعیین راهبردها، مصادیق و نامزدهای انتخاباتی تعریف کند، به شکل گیری «جبهه مردمی نیروهای انقلاب» در دی ماه امسال انجامید.
اگرچه بنیانگذاران این جبهه از ابتدا اعلام کرده اند که این تشکل فرا اصولگرایی است و برای گردهم آوردن جریان های انقلابی ایجاد شده است، اما با توجه به ترکیب هیات موسس و شورای مرکزی آن، به نظر می رسد تعریف آنها از نیروهای انقلابی همان اصولگرایان باشند.
جمنا با برگزاری نخستین مجمع عمومی خود در روزهای نخست اسفند ماه تلاش کرد در روندی از پایین به بالا، ۱۰ نامزد نخست مورد حمایت خود را انتخاب کند. تلاش برای ایجاد سازوکاری دموکراتیک و مردمی برای معرفی نامزدهای مورد حمایت در جمنا، روالی بر خلاف روال جامعتین است که در روندی از بالا به پایین نامزدهای خود را معرفی می کرد.
به رغم تلاش جمنا برای نشان دادن تصویری منسجم، سازمانمند و دموکراتیک از خود، اما نخستین مجمع عمومی آن پر از نشانه هایی بود که واگرایی و ناهمسازی های درونی آن را به تصویر می کشید.
غیبت جریان و چهره های شاخص اصولگرایی در نخستین مجمع عمومی جبهه ای که خود را نماینده اصولگرایان می داند، اعلام برائت برخی جریان های اصولگرا از برخی نامزدهایی که جمنا به عنوان نماینده آنها معرفی کرد، اعلام انصراف برخی نامزدهای جمنا از نامزدی در انتخابات و … از وجود ناهماهنگی ها و حرکت های واگرایانه در اردوگاه اصولگرایان و ناتوانی جمنا در ساماندهی آنها حکایت دارد.
به نظر می رسد در غیاب اثرگذاری محوری جامعتین به عنوان تشکل محوری اصولگرایان در انتخابات ریاست جمهوری، تلاش اصولگرایان برای تقویت سازوکارهای تصمیم سازی جمعی بر سر انتخاب راهبردها و مصادیق انتخاباتی در قالب جمنا به نتیجه دلخواه آنان منجر نشود.
جریان اصولگرایی در سال های اخیر انشعاب های متعددی پیدا کرده است که الزاما رویکردها و شیوه های کنش سیاسی همه آنها با یکدیگر قابل جمع نیست. این مساله اجماع همه طیف های اصولگرایی در انتخابات های پیش رو را دور از ذهن می نماید.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.