گذر از هیجان به اعتدال

double-quot
تهران – جارپرس – «گذر از هیجان به اعتدال»، «وداع با شهیدان آتش»، «انقلاب، ۳۸ سال بعد»، «غم نان زیر بار و بهمن» و «یک جشنواره آرام» از مهم ترین موضوع های اختصاصی روزنامه ابتکار در شماره سه شنبه ۱۲ بهمن است.
کد خبر : 18933
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 12 بهمن 1395 - 5:20
گذر از هیجان به اعتدال

** گذر از هیجان به اعتدال
«معمولا چهل سالگی به معنای بلوغ و پختگی یک فرد و یک نظام و به معنای گذر از دوران حرکت‌های هیجانی به سمت عقل، تدبیر و اعتدال است.» این بخشی از سخنان حسن روحانی، رییس دولت تدبیر وامید است که روز گذشته به همراه هیات وزیران خود و ضمن همراهی سید حسن خمینی، یادگارامام(ره) در حرم ملکوتی امام خمینی(ره) با آرمان‌های امام راحل در آستانه سی و هشتمین سالگرد انقلاب اسلامی تجدید میثاق کرد؛ تجدید میثاق با گفتمان و راه امام راحل که به گفته روحانی پیروی، پیگیری و پیشبرد آرمان‌های بزرگ انقلاب همچون آزادی و استقلال است که از متن جمهوری اسلامی ایران برآمده و نباید به گفتمان امام به صورت گزینشی مراجعه کنیم. به گفته رییس دولت یازدهم، اگر با صداقت و درستی به کلام، راه و مسیر امام(ره) نگاه کنیم به یقین امروز هدایتگر ماست؛ گفتمان امام را به گونه‌ای تفسیر کنیم که موجب استحکام بیشتر نظام اسلامی و مایه کارآمدی بیشتر دولت جمهوری اسلامی ایران شود. حسن روحانی براین باور است که راه امام(ره)، راه آزادی و مهمترین تجلی آزادی در ایام انتخابات است که مردم در پای صندوق آرا، افراد مورد نظرشان را برمی‌گزینند.

**وداع با شهیدان آتش
۱۲ روز پس از حادثه آتش سوزی و آوار ساختمان پلاسکو پیکر ۱۶ آتش نشان جان باخته و شهید این حادثه با حضور مسئولان و اقشار مختلف مردم صبح روز دوشنبه در مصلی تهران تشییع شد.در این مراسم که ساعت ۸:۳۰ صبح روز دوشنبه ۱۱ بهمن ماه برگزار شد؛علی لاریجانی رییس قوه مقننه، آیت‌الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه، حجت الاسلام و المسلمین محمدی گلپایگانی رییس دفتر مقام معظم رهبری، حسین فریدون برادر و دستیار ویژه رئیس جمهور ایران، اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهور، محمدباقر قالیباف شهردار تهران، سید حسن هاشمی وزیر بهداشت، سید محمود علوی وزیر اطلاعات، رحمانی فضلی وزیر کشور، حجت الاسلام پورمحمدی وزیر دادگستری، جعفری دولت آبادی دادستان تهران، پرویز فتاح رییس کمیته امداد، سرلشگر رحیم صفوی مشاور عالی و دستیار نظامی مقام معظم رهبری، هاشمی استاندار تهران، حجت الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی نایب رئیس اول مجلس نهم، محمدرضا عارف نماینده مردم تهران، محسن و یاسر هاشمی فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، مهدی چمران رییس و اعضای شورای شهر تهران و جمعی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی، تعدادی از هنرمندان، اقشار مختلف مردم، آتش نشانان و خانواده شهدای آتش نشان حضور داشتند.

**انقلاب، ۳۸ سال بعد
سال ۱۳۵۷ در چنین روزی امام خمینی(ره) بعد از تبعید طولانی از کشور وارد فرودگاه مهرآباد شد و ۱۰ روز بعد سقوط نظام شاهنشاهی را رقم زد. امام خمینی(ره) در آن روز ابتدا به بهشت زهرا رفتند و در سخنرانی خود اولین مانیفست انقلاب اسلامی را ارائه کردند. هر چند دلایل انقلاب پیشتر بارها از سوی ایشان و یارانشان مطرح شده بود، اما این بار برنامه‌هایی برای پس از انقلاب نیز ارائه شد. حال سوال این است که ۳۸ سال پس از ورود امام خمینی به ایران، نظام جمهوری اسلامی چقدر توانسته است در تحقق اهداف نخستین انقلاب موفق ظاهر شود.بنیانگذار انقلاب اسلامی بعد از ورود به تهران در سخنرانی خود به نکاتی به عنوان ضعف‌های موجود در عملکرد رژیم شاهنشاهی اشاره کرده بودند. مشکلات اقتصادی، وابستگی به واردات محصولات استراتژیک مثل گندم، بی‌توجهی به کشاورزی، گسترش فساد، مشکلات فرهنگی، ضعف علمی دانشگاهی، نقش نفت در اقتصاد ایران، وابسته نبودن نیروی نظامی و …. مواردی بود که در اولین نطق امام خمینی(ره) در بازگشت از تبعید مطرح شد. برخی کارشناسان سیاسی در بیان میزان تحقق مانیفست امام خمینی(ره) تاکنون که ۳۸ سال از پیروزی انقلاب اسلامی گذشته است معتقدند ایران در شرایط کنونی در برخی حوزه‌ها در سطح جهانی و در بخش‌هایی نیز در سطح منطقه حرف‌هایی برای گفتن دارد. آنچه که امروز، کشور را به قطب پیشرفت و اقتدار در منطقه بدل کرده است نتیجه تلاش انقلابیون و حمایت آحاد جامعه از آنها بوده که در سال ۵۷ پیروزی انقلاب اسلامی را رقم زد.

**غم نان زیر بار و بهمن
بیکاری، فقر، محرومیت و نبود امکانات اقتصادی را باید با مناطق مرزی عجین بدانیم. کولبری مجاز و در برخی موارد قاچاق، سهم نان آوری این مردم بر سفره هایشان است. طی دو روز گذشته اما سهم تعدادی از این افراد مرگ شد. ریزش بهمن در حوالی روستای «بیوران علیا» در ۱۰ کیلومتری سردشت منجر به جان باختن ۴ تن از کولبران و وارد آمدن جراحات و آسیب‌هایی به شماری دیگر از آنان شد. بر اساس این گزارش شورای هماهنگی مدیریت بحران سردشت، با تلاش نیروهای امدادی و شماری از مردم با کنار زدن آوار بهمن پیکر ۴ کولبر را به دست آوردند. خبری که در بطن خود نشان از سختی معاش در این مناطق دارد. نبرد برای به دست آوردن نان از زیر خروارها سختی و از میان جاده هایی که اگر سنگینی وزن بار نباشد شاید سقوط بهمن پای رفتنشان را بگیرد. حادثه دو روز گذشته اما شاید نهیبی باشد برای هرمسئولی شاید برای این مردم اقدام اساسی انجام دهد. مشکلات این مناطق نبود زیرساخت های اقتصادی لازم است. به طور قطع ناچاری اقتصادی، مردم شهرهای مرزی را وادار به تحمل این سختی ها می کند. ایجاد اشتغال پایدار هر چند سخت و زمان بر است اما شدنی است. شاید باید برایش عزم جدی تری داشت. به طور قطع تبعات اجتماعی بیکاری و نبود زیرساخت های اقتصادی فراوان است. نمی توان از ساکنان این مناطق انتظار داشت دست به قاچاق نزنند در حالی که جایگزینی برای امرار معاش خود ندارند. محسن بیگلری نماینده مردم سقز و بانه در مجلس شورای اسلامی در این خصوص به «ابتکار» می گوید: «آن طور که باید به مردم این مناطق توجه نشده است. هیچ کس به دنبال این نبوده که به صورت زیربنایی موضوع اشتغال در مناطق مرزی را مورد توجه قرار دهد. امروز مردم ما از روی ناچاری به کولبری روی آورده اند. کولبری شغل نیست. چرا باید یک جوان یا پیرمرد از روی ناچاری سه برابر وزن خود را کیلومترها حمل کند تا ماهی یک میلیون تومان درآمد داشته باشد؟»

**یک جشنواره آرام
سی‌وپنجمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم تمام شد و کوله‌باری از تجربه و ارتباط‌های نو برای فضا و گروه‌های تئاتری ایران به همراه داشت. تجربه‌ای جدی برای تئاتر استان‌های دیگر و همراهی شهرهای چون تبریز، مشهد و اصفهان فرصتی برای جان گرفتن این هنر در شهرهای دیگر را به ارمغان آورد. با این حال هر عضوی از دنیای تئاتر ایران، نگاهی متفاوت نسبت به رویارویی خود با این جشنواره دارد. نگاهی که در حوزه‌های متفاوت می‌تواند برای دوره‌های بعد و مدیریت جشنواره راه‌گشا باشد.روح‌الله جعفری، مدرس تئاتر درباره وضعیت اجرای گروه‌های شهرستانی در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به «ابتکار» می‌گوید: مهمترین مساله در آنالیز این است که نقطه قوت گروه‌های شهرستانی که می‌تواند آن‌ها را در بازار تئاتر ایران به حساب بیاورد،‌ نگاه جسارت‌آمیز و ایده‌هایی است که این گروه‌ها در پرداخت کارشان به نمایش می‌گذارند. متاسفانه این نگاه جسورانه در غالب کارها دیده نمی‌شد و مخاطب در برابر این کالاهای فرهنگی طبیعتا درگیر نگاه مخافظه‌کاری گروه اجرایی و مولف اثر می‌شد که نمی‌تواند او را تا پایان کار همراهی کند که متاسفانه این امر در ارزیابی کارهای امسال یکی از نقاط ضعف محسوب می‌شود.با این حال امین عظیمی، مدیر کارگروه نقد جشنواره تئاتر درباره اجراها به «ابتکار» توضیح می‌دهد: آنچه در آثار بخش‌های بین‌الملل و غیرتهرانی در جشنواره امسال ارائه شد، ماحصل واقعیت تئاتر امروز ایران است و اگر کار خوبی نیست به این معناست که وضعیت تئاتر به صورت کلان خوب نیست.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.