چشمان آق گل به حوضه آبریز قره چای خشک شد!

double-quot تهران - جارپرس - تالاب آق گل ملایر با توجه به شرایط خاص و فصلی بودن آن همواره در فصل بهار پر آب می شود اما حال که حدود دو ماه از بهار می گذرد، همچنان خشکی و بی آبی بر زندگی در آق گل سایه افکنده است. تامین حق آبه تالاب از حوضه آبریز رودخانه قره چای در جنوب دشت کمیجان با وزارت نیروست و تلاش ها برای تامین این حق آبه ادامه دارد.
کد خبر : 91057
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 27 اردیبهشت 1401 - 17:20
چشمان آق گل به حوضه آبریز قره چای خشک شد!

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، تالاب‌ها اکوسیستم‌های مهمی هستند که ظرفیت‌های مختلفی دارند همچنین محلی برای تنوع زیستی به ویژه پرندگان یا پرندگان آبزی هستند اما مهمترین اثر آنها در تغییر شرایط آب و هوای محیط یا اقلیمی است که در آن قرار دارند، نکته دوم اثراتی است که می‌توانند در طبیعت‌گردی، ‌گردشگری و اشتغالزایی برای جوامع محلی داشته باشند.

تالاب فصلی آق گل با وسعتی بیش از ۸۳۰ هکتار در جنوب شرقی روستای اسلام آباد از توابع شهرستان ملایر و روستای توتل در کنار کوه کت در مرز استان‌های همدان و مرکزی قرار گرفته است.

این تالاب طی سال‌های ۸۸ تا ۹۵ کاملا خشک بود. از سال ۹۶ شروع به آبگیری کرد و با توجه به بارندگی‌های مناسب سال ۹۷ در این سال احیا شد و تا سال گذشته آب داشت.

خرداد ماه سال گذشته بود که سرانجام کاهش بارندگی ها و مشکلات موجود در مدیریت منابع آبی سطحی و زیرزمینی این تالاب را از پای درآورد و عاقبت در اوایل تیر ماه به خوابی عمیق و برهوت فرو رفت و تا به امروز احیا نشده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست ملایر در مصاحبه‌ای با ایسنا در سال گذشته، کاهش بارش‌های جوی، عدم تامین حق آبه زیست محیطی تالاب به طور کامل، حفر چاه های عمیق در حاشیه آن و برداشت بی‌رویه از آب‌های زیر زمینی را از مهم ترین دلایل خشکی تالاب برشمرد.

نابودی حیات وحش منطقه و مهاجرت پرندگان ساکن در آنجا و نیز ایجاد کانونی برای تولید ریزگردها (گرد و غبار) در سطح شهرستان و استان دو نتیجه عمده مرگ تدریجی تالاب آق گل است. البته معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان همدان در همزمان با خشک شدن تالاب گفته بود که تالاب آق گل ملایر با توجه به شرایط خاص و فصلی بودن همواره در فصل بهار پر آب می شود اما حال که حدود دو ماه از بهار می گذرد، همچنان خشکی و بی آبی بر زندگی در آق گل سایه افکنده است.

برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب تصویب شده است

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با بیان اینکه در حال حاضر تالاب کاملا خشک است، اظهار کرد: این تالاب فصلی است و از اوایل تیر ماه سال گذشته بدلیل شرایط جوی و عدم بارندگی مطلوب، خشک شد و هنوز آبگیری نشده است.

عباس نجاری در گفت‌وگو با ایسنا از تصویب برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب در شورای برنامه ریزی بین دو استان مرکزی و همدان خبر داد و مطرح کرد: تامین حق آبه تالاب از حوضه آبریز رودخانه قره‌چای در جنوب دشت کمیجان با وزارت نیرو است.

نجاری با تاکید بر ضرورت وجود راهکارهایی برای هدایت آب از رودخانه قره چای به سمت تالاب در فصل های غیر زراعی، گفت: با اینکار به کشاورز خسارتی وارد نمی شود و تالاب نیز آبگیری خواهد شد.

تامین حق آبه باعث می شود زنده بودن تالاب به شرایط جوی وابسته نباشد

وی ادامه داد: تامین حق آبه تالاب سبب می شود که زنده بودن آن تنها به شرایط جوی وابسته نباشد و طی سال بطور کامل خشک نشود.

به گفته نجاری مدیریت کشاورزی و کشت و کار در اطراف تالاب، تعیین تکلیف چاه های غیرمجاز اطراف تالاب و مجهز کردن چاه های مجاز به کنتور هوشمند، استفاده از شیوه های نوین آبیاری و کشت محصولات پاییزی و کم آب بر از جمله راهکارهایی است که می تواند به احیاء تالاب کمک کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ملایر با اشاره به ضرورت بیمه معیشت جوامع محلی و بومی منطقه و رونق حوزه گردشگری تالاب به منظور ایجاد اشتغال پایدار، افزود: نخستین جلسه کارگروه اجرای طرح مدیریت جامع تالاب آق گل در استان برگزار شده که گردشگری، منابع مالی و اعتباری، حیات وحش و مسائل زیست محیطی و منابع آبی تالاب در قالب چهار کمیته تخصصی در این کارگروه بررسی خواهد شد.

وی بیان کرد: تنوع زیستی، آموزش و مشارکت‌های مردمی توسط اداره حفاظت محیط زیست، منابع مالی و بودجه توسط سازمان مدیریت برنامه و بودجه، مدیریت منابع آب، خاک و کشاورزی توسط امور آب منطقه ای و کمیته اقتصادی، اجتماعی، گردشگری و معیشت پایدار توسط اداره صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری بررسی خواهد شد.

نجاری از تشکیل کارگروه شهرستانی احیاء، حفظ و صیانت از تالاب خبر داد و خاطرنشان کرد: به زودی این کمیته ها در شهرستان نیز تشکیل می شود تا بتوانیم مسائل مربوط به حق آبه تالاب را پیگیری کنیم.

به گفته وی خوشبختانه مدیران دستگاه های ذیربط در شهرستان خنداب نیز برای احیای تالاب و اختصاص حق آبه آن اتفاق نظر داشته و همکاری خوبی دارند.

اولویت اصلی تالاب، احیاء مجدد است نه ایجاد تاسیسات گردشگری

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ملایر نیز تالاب آق گل را یکی از مناطق پنج گانه نمونه گردشگری شهرستان دانست و اظهار کرد: محدوده قابل واگذاری اطراف تالاب به سرمایه گذار سال قبل توسط معاونت گردشگری استان تعیین شده است.

ابراهیم جلیلی در گفت‌وگو با ایسنا به حمایت اداره میراث فرهنگی و گردشگری از هر سرمایه گذاری برای ایجاد تاسیسات گردشگری در حاشیه تالاب تاکید کرد و گفت: البته در حال حاضر اولویت اصلی تالاب مسئله احیاء مجدد و تامین حق آبه آن است.

پلمب ۳۰ چاه غیر مجاز و فاقد پروانه در حریم تالاب

مدیر امور منابع آب منطقه ای شهرستان ملایر نیز از برگزاری کارگروه ویژه ای بین استان مرکزی و استان همدان برای بررسی طرح احیاء و تعادل بخشی و نیز مدیریت آب های زیرزمینی حریم تالاب خبر داد و گفت: با پیگیری های انجام شده، ۳۰ چاه غیر مجاز و فاقد پروانه در حریم تالاب، پلمپ شدند.

محمد مظفری با اشاره به اصلاح و تعدیل پروانه تمام چاه های مجاز در حوزه تالاب، مطرح کرد: از ۸ چاه مجاز در حریم تالاب، ۵ چاه به علت عدم نصب کنتور هوشمند پلمب شده و مابقی نصب کنتور شدند و کاهش میزان آب قابل برداشت از کلیه چاه های حریم تالاب ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، گویا هر دو استان مرکزی و همدان در تامین حق آبه تالاب اتفاق نظر دارند اما نزدیک به یکسال از خشک شدن آق گل می گذرد و این تالاب رنگ آب به خود ندیده است. امیدواریم تصویب برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب و تشکیل جلسات و آمد و شدها بتواند زیست بوم تالاب را مدیریت کرده و زندگی را بر تن زخم خورده و خط خطی آق گل بازگرداند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.