چرا زنان باردار باید واکسن کرونا دریافت کنند؟

double-quot تهران - جارپرس - پژوهشگران کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران با بررسی مستندات و شواهد عنوان کردند: در حال حاضر هیچ خطری برای دریافت واکسن کووید-۱۹ برای افرادی که باردار بوده و یا قصد بارداری دارند، وجود ندارد. زنان باردار در صورت ابتلا، بیشتر در معرض فرم شدید بیماری کووید ۱۹ ناشی از نوع دلتا هستند. به همین دلیل در موقع افزایش نوع دلتا، همه زنان باردار باید واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند.
کد خبر : 72302
تاریخ انتشار : یکشنبه 9 آبان 1400 - 7:48
چرا زنان باردار باید واکسن کرونا دریافت کنند؟

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، بارداری دوران بسیار خاصی در زندگی یک زن و خانواده اوست و سپری کردن آن در همه‌گیری کووید-۱۹می‌تواند بسیار استرس‌زا باشد. مهم است بدانیم که بارداری خطر اضافی برای ابتلا به کووید-۱۹ نیست، اما شواهد نشان می‌دهد که زنان باردار در معرض خطر بیشتر برای ابتلا به فرم شدید کووید-۱۹ و همچنین زایمان زودرس قرار دارند.

با توجه به اهمیت این موضوع؛ پژوهشگران کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران، با بررسی شواهد موجود، به این پرسش‌ها پاسخ دادند که آیا افرادی که قصد باردار شدن دارند، می‌توانند واکسن کووید-۱۹ بزنند؟ در صورت باردار بودن و ابتلا به کووید-۱۹ چه باید کرد؟

باید توجه داشت که هیچ یک از واکسن‌های تولید شده برای کووید-۱۹، ویروس زنده‌ای ندارند که بتواند در بدن تکثیر شده و مشکلی را ایجاد کند. همچنین در حال حاضر هیچ مدرکی وجود ندارد که نشان دهد هیچ‌یک از واکسن‌های کووید-۱۹، باعث مشکلات در بارداری می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت (WHO) بر ضرورت داشتن بارداری، زایمان و خدمات پس از زایمان ایمن و محترمانه تاکید می کند؛ «همه زنان باردار و نوزادان آن‌ها، از جمله کسانی که مبتلا یا مشکوک به عفونت کووید-۱۹ هستند، حق مراقبت با کیفیت قبل، حین و بعد از زایمان را دارند؛ تجربه زایمان مثبت و ایمن شامل رفتار محترمانه و در شأن، داشتن همراه منتخب هنگام زایمان، ارتباط مناسب با کارکنان بخش زایمان، راهکارهای مناسب تسکین درد و داشتن پوزیشن انتخابی هنگام تولد است. همچنین پس از تولد، زنان و نوزادان باید بتوانند در کنار هم بمانند و برای شروع و ادامه شیردهی مورد حمایت قرار گیرند».

گسترش سریع نوع بسیار مسری دلتا کووید-۱۹ باعث شده است که مقامات بهداشتی در انگلستان درباره تاثیر آن بر زنان باردار هشدار دهند. بر اساس شواهد موجود، زنان باردار بیشتر در معرض فرم شدید بیماری کووید-۱۹ ناشی از نوع دلتا هستند.

نتایج مطالعه‌ای که توسط سیستم نظارت مامایی انگلستان (UKOSS) بر روی سه هزار و ۳۷۱ زن باردار بستری در بیمارستان با علامت کووید-۱۹ انجام شد نشان داد که:

بیش از ۹۹ درصد از زنان بارداری که با عفونت علامت دار کووید در بیمارستان بستری شده اند، واکسن دریافت نکرده بودند.

به نظر می‌رسد بیماری کووید-۱۹ زنان باردار با نوع دلتا فرم شدیدتری دارد. ۲۴ درصد از زنان بارداری که در موج اول بیماری کووید بستری شده بودند، فرم متوسط تا شدید بیماری را داشتند. در حالی که در نوع آلفا و سپس دلتا این میزان به ترتیب به ۳۶ و ۴۵ درصد افزایش یافته است.

در مقایسه با زنان بارداری که در موج اول بستری شده بودند، زنان باردار بستری در موج نوع آلفا، بیشتر مستلزم درمان و حمایت تنفسی و بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه بودند.

زنانی که در جریان موج دلتا بستری شده بودند در مقایسه با زنان بستری شده در موج آلفا بیشتر در معرض ابتلا به ذات الریه بودند. موارد کووید-۱۹ در دوره‌های آلفا و دلتا با عفونت شدیدتر و پیامدهای بدتر حاملگی همراه بود.

همچنین شواهد نشان می‌دهد که زنان باردار می‌توانند واکسن کووید-۱۹ را در هر مرحله از بارداری خود دریافت کنند و نیازی نیست که از تزریق سایر واکسن‌ها مانند آنفلوانزا فاصله داشته باشد. بنابراین، افزایش سرایت نوع دلتا کووید-۱۹، تزریق کم واکسن در زنان باردار و افزایش خطر فرم شدید بیماری و عوارض حاملگی مربوط به عفونت کووید-۱۹ در زنان باردار، واکسیناسیون را برای این جمعیت بیشتر از همیشه ضروری می‌کند.

همچنین زنان باردار مانند سایر افراد، بایستی اقدامات احتیاطی مانند شستن مکرر دست‌ها، حفظ فاصله بین خود و دیگران و اجتناب از فضاهای شلوغ، استفاده از ماسک، خودداری از لمس چشم‌ها، بینی و دهان، رعایت بهداشت تنفسی و مراجعه به پزشک در صورت بروز علائم (تب، سرفه یا مشکل تنفسی) را برای جلوگیری از کووید-۱۹ انجام دهند.

بر اساس این شواهد کمیته اطلاع‌رسانی و آموزش همگانی کرونا در دانشگاه علوم پزشکی تهران اعلام می‌کند: در حال حاضر هیچ خطری برای دریافت واکسن کووید-۱۹ برای افرادی که باردار بوده و یا قصد بارداری دارند وجود ندارد. زنان باردار در صورت ابتلا، بیشتر در معرض فرم شدید بیماری کووید ۱۹ ناشی از نوع دلتا هستند. به همین دلیل در موقع افزایش نوع دلتا، همه زنان باردار باید واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند. علاوه بر این کارشناسان بهداشتی می‌گویند با یا بدون واکسن، زنان باردار باید در مورد کووید-۱۹ همچنان پروتکل های ایمنی، از جمله پوشیدن ماسک، فاصله گذاری اجتماعی و شستن دست ها را رعایت کنند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.