پیشکسوت وزنه برداری: منتقدین با رعایت انصاف منافع ملی را در نظر بگیرند

double-quot
تهران – جارپرس – یک پیشکسوت وزنه برداری ایران روز دوشنبه عملکرد برخی عوامل پشت پرده این رشته در ایران را واکاوی کرد و از منتقدین خواست در انتقادات، انصاف را رعایت کنند و منافع وزنه برداری ایران را بر منافع شخصی ترجیح دهند.
کد خبر : 19650
تاریخ انتشار : دوشنبه 9 اسفند 1395 - 8:08
پیشکسوت وزنه برداری: منتقدین با رعایت انصاف منافع ملی را در نظر بگیرند

این سخنان از زبان مردی مطرح شد که به گفته خودش ۷۵ سال در رشته وزنه برداری فعالیت دارد. سخن از «محمد ذهتاب» است. مردی که از قدیمی ترین ورزشکاران حال حاضر ایران است. او ۶۰ سال پیش به درجه داوری بین المللی نائل آمد و همه بزرگان وزنه برداری دنیا به احترام او، تمام قد می ایستند و کلاه از سر بر می دارند.
ذهتاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به مخالفان فدراسیون وزنه برداری نصیحت کرد «همه تلاش و وقت خود را برای رشد و توسعه وزنه برداری ایران بکار گیرند».
وی در این گفت و گو پشت پرده رای نیاوردن «علی مرادی» در انتخابات سال ۲۰۱۴ کنفدراسیون وزنه برداری آسیا را واکاوی کرد و علت آن را «کوتاهی رئیس فدراسیون وقت» دانست. رئیس شورای عالی فنی فدراسیون وزنه برداری و کارشناس خبره وزارت ورزش و جوانان، «کیانوش رستمی» را ورزشکاری با اخلاق معرفی کرد، اما گفت: برخی رفتارها، با اخلاق و شخصیت او هم خوانی ندارد.
ذهتاب همچنین ابراز امیدواری کرد: ایران یک بار دیگر بتواند در وزنه برداری صاحب کرسی در مجامع بین المللی شود و از همه خواست به «علی مرادی» در این راه کمک کنند. او گفت: کمک به علی مرادی در این مسیر، کمک به فرد نیست، بلکه کمک به وزنه برداری ایران و اعتلای نام ایران است.
وی در گفت و گوی بی پرده خود با خبرنگار ایرنا با انتقاد از انتشار برخی اخبار در مورد هزینه ۲۰ میلیارد ریالی برگزاری نخستین دوره جام بین المللی فجر گفت: بر اساس اسناد و مدارک موجود، همه هزینه های این دوره از رقابت ها، پنج میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال بوده است.
نخستین دوره رقابت های وزنه برداری جام بین المللی فجر خرداد ماه گذشته در تهران برگزار شد.
«ذهتاب» با طرح این پرسش که «وزنه برداری ایران، چند رئیس، دبیر، سرمربی و کادر فنی نیاز دارد»؟ گفت: رئیس فدراسیون در مجمع انتخاباتی برگزیده می شود، اما کسانی که انتخاب نشده اند خود را رئیس فدراسیون می دانند. حتی برخی از دوستان ما اعتقاد دارند که علی مرادی با تلاش آنان رئیس فدراسیون شده است و حالا سهم می خواهند و اگر پست، حقوق و مسافرت به آنها داده نشود، به منتقد فدراسیون تبدیل می شوند.
وی به تلاش های فدراسیون وزنه برداری برای رایزنی جهت انتخابات فدراسیون بین المللی وزنه برداری اشاره کرد و گفت: وزارت ورزش و جوانان و کمیته ملی المپیک نظارت عالیه ای بر عملکرد فدراسیون ها دارد و فدراسیون ها نیز پاسخگوی عملکرد خود هستند. نمی دانم چرا برخی با سخنان ناصحیح، دوست دارند وزنه برداری ایران را به حاشیه ببرند.
پیشکسوت وزنه برداری ایران گفت: حضور ۴۵ وزنه بردار در اردوهای تیم های نوجوانان، جوانان و بزرگسالان هزینه های زیادی را می طلبد و فدراسیون برای پشتوانه سازی باید به استعدادیابی توجه داشته باشد. انجام این کار نیز مستلزم صرف هزینه های زیادی است.
ذهتاب گفت: در المپیک ۱۹۴۸ لندن که وزنه برداری ایران در آن شرکت کرد، فدراسیون وزنه برداری هیچ تشکیلات و بودجه ای نداشت و هیچ کس هم از فدراسیون انتظاری نداشت، اما اکنون انتظارات مردم از وزنه برداری متفاوت است و کار کردن و مدیریت سخت تر شده است.
وی افزود: گروهی که در مجمع انتخابات فدراسیون رای نیاورده اند، از طریق رسانه ها اعلام می کنند که به حضور مرادی در فدراسیون علاقه ای ندارند. آنها اندکی صبوری پیشه نمی کنند که حداقل تا دو سال دیگر در مجمع انتخاباتی جدید وزن خود را بیازمایند.
کارشناس خبره وزارت ورزش و جوانان با اشاره به تفاوت های وزنه برداری با سایر رشته ها گفت: باید به این نکته توجه کرد که کمتر کسی حاضر می شود در راس ورزشی قرار گیرد که تماشاگر، حامی مالی و بودجه کافی ندارد، پس از المپیک ۲۰۱۶ ریو و کسب دو مدال طلا توقع جامعه یک بار دیگر از رشته وزنه برداری بالا رفته و باید برای حفظ مدال های کسب شده، تلاش مضاعفی کرد.
ذهتاب توضیح داد: آیا تضمینی وجود دارد که قهرمانانی کنونی ما در المپیک ۲۰۲۰ توکیو نیز حضور داشته باشند. قطعا حفظ و نگهداری قهرمانان و پرورش جوانان آینده دار، نیازمند برنامه ریزی بلند مدت و حمایت همه جانبه از فدراسیون است.
عضو هیات رئیسه فدراسیون وزنه برداری در رابطه با از دست دادن پس دبیر کلی کنفدراسیون وزنه برداری آسیا گفت: باید به این موضوع توجه داشت که رئیس فدراسیون وقت نامزدی «علی مرادی» را اعلام نکرد در حالی که طبق قوانین باید این کار را انجام می داد.
وی افزود: علی مرادی به دلیل سوابقی خود در آن انتخابات که ابتدای سال ۲۰۱۴ در دوحه قطر برگزار شد، شرکت کرد و متاسفانه اختلافات داخلی در ایران به کنگره وزنه برداری آسیا درز پیدا کرد و این پست مهم از کشورمان گرفته شد.
ذهتاب ادامه داد: در سال ۱۳۳۴ «عبدالمجید بختیار» رئیس وقت فدراسیون بدون بودجه دوران شکوفایی وزنه برداری ایران را رقم زد و با ارتباطات خود به نائب رئیسی فدراسیون بین المللی رسید و کنفدراسیون وزنه برداری آسیا را تاسیس کرد و خود به عنوان رئیس این فدراسیون در قاره آسیا و عبدالله نادری نیز به عنوان دبیر کل انتخاب شد.
پیشکسوت وزنه برداری با اشاره به فعالیت های علی مرادی برای حضور در انتخابات فدراسیون بین المللی وزنه برداری گفت: مگر قرار است هر کسی که نامزد می شود، حتما رای بیاورد. امکان دارد مرادی در این انتخابات رای نیاورد. کسی که قصد چنین کاری را دارد باید چهار سال رابطه نزدیکی با همه فدراسیون های ملی کشورها و قاره ها داشته باشد که این کار نیز با صرف هزینه های هنگفت صورت می گیرد. مرادی این کارها را انجام نداده است و دیر فعالیت های انتخاباتی خود را شروع کرده است.
وی افزود: با این وجود به عنوان یک ایرانی امیدواریم که پس از مدت ها یک بار دیگر بتوانیم یکی از کرسی های مهم فدراسیون بین المللی را بگیریم.
ذهتاب در خصوص علل حضور ۴۰ ساله «تاماش آیان» مجارستانی در راس فدراسیون بین المللی وزنه برداری خاطر نشان کرد: او به واسطه رابطه ای که این سال ها با فدراسیون های ملی ایجاد کرده به چنین قدرتی رسیده است. برای نامزد شدن باید روابط طولانی مدتی داشت. با وجود همه این مشکلات، علت اینکه به عنوان هموطن رئیس فدراسیون که قصد حضور در انتخابات فدراسیون بین المللی را دارد، او را می کوبیم و برایش حاشیه ایجاد می کنیم را نمی دانم.
رئیس شورای عالی فنی فدراسیون وزنه برداری گفت: تاسف بیشتر وقتی است که برخی منتقدین داخلی، اطلاعات جهت دار و اشتباه را به فدراسیون بین المللی منتقل کنند.
وی گفت: ایران وطن ما و فدراسیون خانه ما است، چرا باید یکدیگر را بکوبیم و در حالی که به جای آن می توان در کنار هم برای پیشرفت این رشته برنامه ریزی کرد و من به عنوان فردی که ۷۵ سال در این رشته فعالیت دارم همواره به این رشته کمک کرده ام و به کمک های خود همواره ادامه خواهم داد.
رئیس شورای عالی فنی فدراسیون وزنه برداری ادامه داد: اگر هیات های ورزشی بعد از مجمع انتخاباتی، توقعاتی دارند، این حق آنها است تا بودجه ای برای رشد و توسعه این رشته برای شهر و استان خود بگیرند و نباید انتقاد آنها را با انتقادات مخالفین فدراسیون مقایسه کرد.
وی در خصوص تصمیمات شورای عالی فنی فدراسیون نیز گفت: همه اعضای این شورا در زمان رای گیری فقط یک رای دارند، اما متاسفانه برخی معتقد هستند که باید به رای آنها بیشتر توجه کرد.
ذهتاب برای نخستین بار به صراحت گفت: من از ابتدا مخالف سرمربیگری «حسین توکلی» بوده ام، اما تصمیم اعضای شورای فنی انتخاب او بود و همین شورای فنی نیز سرمربی سابق تیم ملی را برکنار کرد.
وی افزود: در آن برهه اعتقاد داشتم که حسین توکلی باید دوره های مربیگری را به طور کامل بگذراند و در صورتی که او دوره های مورد نظر را با موفقیت پشت سر بگذارد با سرمربیگری او موافقت شود.
رئیس شورای عالی فنی فدراسیون وزنه برداری در خصوص تمرینات شخصی کیانوش رستمی با ذکر خاطره ای گفت: زمانی که به همراه ملی پوشانی چون محمود نامجو، جعفر سلماسی و سایر ملی پوشان در اردوهای آمادگی برای حضور در المپیک ۱۹۴۸ لندن بودیم، بدون مربی تمرین می کردیم. وقتی که اردو به دانشگاه افسری منتقل شد، مرحوم داود نصیری که هیچ سررشته ای از وزنه برداری نداشت، ولی در همه رشته ها داوری کرده بود، به عنوان مربی تیم ملی معرفی شد و همه بزرگان وزنه برداری آن روز با وجود آنکه نصیری با وزنه برداری آشنا نبود، در اردو ماندند و تمرین کردند.
وی افزود: حال که کیانوش رستمی نیز قصد دارد تنها تمرین کند، این کار را انجام دهد، ولی با مقررات و قوانین فدراسیون چه مشکلی دارد؟ آیا فدراسیون مخالف تمرین کردن او است؟ او باید مسئولیت همه چیز را بپذیرد.
ذهتاب ادامه داد: متاسفانه با وضعیتی که دنیای وزنه برداری از نظر دوپینگ پیدا کرده، آیا می توان مسئولیت او که تمرینات را شخصی و بدون نظارت فدراسیون انجام دهد، پذیرفت؟ اگر خدای ناکرده آزمایش دوپینگ او مثبت شود، رسانه ها و نهادهای بین المللی می پذیرند که فدراسیون مسئولیتی نداشته است؟
وی بیان داشت: رستمی یکی از با اخلاق ترین وزنه برداران ایران است، اما این رفتار با اخلاق و شخصیت او هم خوانی ندارد. او باید به قوانین و مقررات فدراسیون تا زمانی که در تیم ملی است، احترام بگذارد.
این داور بین المللی وزنه برداری ایران ادامه داد: مسایلی که در رابطه با کیانوش رستمی به وجود آمده برای زمانی است که او و فدراسیون با یکدیگر مشکل داشتند، در حالی که اکنون چنین موضوعی نیست. اگر رئیس فدراسیون بودم در جلسه ای با حضور وزیر ورزش و جوانان و رئیس کمیته ملی المپیک از آنها می خواستم که از رستمی سئوال کنند که دقیقا چه می خواهد؟
وی تصریح کرد: قهرمانان و ورزشکاران برای حضور در رقابت های جهانی و بین المللی از سوی فدراسیون های ملی به فدراسیون بین المللی معرفی می شوند و بر همین اساس در صورت مثبت بودن آزمایش دوپینگ، مسئولیت آن متوجه فدراسیون های ملی است.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.