پشت پای ترامپ به جهان

double-quot
تهران – جارپرس – نخستین سخنرانی روسای جمهور امریکا همیشه زمانی برای تعادل بخشیدن بین میراث رییس جمهور پیشین و مژده آغاز عصری جدید برای این کشور است. بسیار مرسوم است که رییس جمهور جدید تلاش کند تا خود را متمایز از گذشتگان نشان دهد.

کد خبر : 19168
تاریخ انتشار : چهارشنبه 20 بهمن 1395 - 7:27
پشت پای ترامپ به جهان

نخستین سخنرانی روسای جمهور امریکا همیشه زمانی برای تعادل بخشیدن بین میراث رییس جمهور پیشین و مژده آغاز عصری جدید برای این کشور است. بسیار مرسوم است که رییس جمهور جدید تلاش کند تا خود را متمایز از گذشتگان نشان دهد.

اما زمانی که ترامپ ۱۶ دقیقه نطق آتشین خود را شروع کرد، به واقع تفاوت بسیاری با پیشینیان خود داشت. او سخنانی را بر زبان آورد که شاید در ۱۰۰ سال گذشته از زبان کشورداران امریکایی شنیده نمیشد و تنها تا حدودی دوران تئودور روزولت را برای جهانیان ترسیم نمود.

اگر مفهوم این سخنرانی ترامپ بعنوان رییس جمهور جدید امریکا، همان چیزی باشد که گفته شد، واشنگتن حتی بیش از پیش روحیه تخاصمی خواهد گرفت. ترامپ گفت که کشورش در چند دهه گذشته همواره از منافع جهانی حمایت کرده و توجه کافی به مسایل و مشکلات خود نداشته است.

او جهان کنونی را بسیار متفاوت با جهان گذشته و شرایط آن دانست و ادعا کرد که در شرایط جدید، مجموع بازیها صفر خواهد شد. شما یا برنده میشوید یا بازنده.

هیچ همکاری برد – بردی امکان پذیر نیست و به همین دلیل خواهد بود که امریکای جدید باید تنها بر منافع خود تمرکز کند.

با سخنان او ملی گرایی وارد مرحله جدیدی شد و همکاریهای بین المللی این کشور (چه از نظر اقتصادی و چه از نظر سیاسی) به شدت محدود گشت. اکنون تنها زمان رسیدن به اهداف تعیین شده و کوتاه نیامدن از منافع ملی است.

ترامپ همچنین نیروهای بسیاری برای محافظت امریکا از حملات تروریستی و اعتراض های داخلی بسیج کرده است. با این شرایط، او بیشتر از هر چیز، نقش تخریبگر شالوده های کشورش را بازی خواهد کرد تا آن که شرایط کنونی حافظ آن باشد.

ادامه یافتن این وضعیت باعث خواهد شد تا دولت جدید ایالات متحده تنها در سخنرانی آغازین آن متفاوت با دولتهای پیشین نباشد و راهی را برود که دست کم هیچ دولتی در دهه های گذشته آن را با این افراطی گری طی نکرده است.

 

از: تایم TIME

منبع: هفته نامه صدا شماره ۱۰۳ تاریخ نهم بهمن ماه ۱۳۹۵

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.