نشست ناتو در مادرید، روسیه و چین،کانون توجهات رهبران ائتلاف نظامی آتلانتیک

double-quot تهران - جارپرس - هفت دهه از تشکیل ائتلاف نظامی ناتو می‌گذرد و این بار رهبران این ائتلاف برای برگزاری نشست خود در مادرید گرد هم می‌آیند؛ نشستی که اوکراین یکی از موضوعات اصلی آن خواهد بود.
کد خبر : 94798
تاریخ انتشار : سه‌شنبه 7 تیر 1401 - 15:18
نشست ناتو در مادرید، روسیه و چین،کانون توجهات رهبران ائتلاف نظامی آتلانتیک

 

به گزارش جارپرس از ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، رهبران این ائتلاف قرار است در تاریخ ۲۹ الی ۳۰ ژوئن (۸ الی ۹ تیرماه) نشستی را با تمرکز بر حمایت اوکراین در برابر حملات روسیه، تقویت نیروها در جناح شرقی ناتو و بررسی قاطعیت روزافزون چین برگزار کنند.

با این حال، برگزاری این نشست با مشکلاتی همراه خواهد بود؛ به عبارتی تمامی ۳۰ کشور عضو از ایسلند و لوکزامبورگ گرفته تا ترکیه و ایالات متحده باید تصمیماتی را اتخاذ کنند تا بتوانند به یک اجماع برسند.

حمله روسیه به اوکراین

روسیه مسئله و مشکل اصلی ناتو است و نشست مادرید بر این موضوع متمرکز خواهد شد که چگونه از اوکراین و جناح شرقی ناتو حمایت کنند؛ جایی که کشورهای مختلفی اعم از رومانی و کشورهای حوزه بالتیک نگرانند که مبادا هدف بعدی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه باشند.

در این نشست قرار است درخصوص انباشتن تسلیحات و تجهیزات در شرق اروپا و افزایش چشمگیر تعداد نیروها در منطقه موافقت کنند. ناتو به اعضایش اجازه می‌دهد تا تسلیحاتی را بدون مواجهه مستقیم میان ناتو و روسیه، به اوکراین ارسال کنند و بدین ترتیب سعی دارد تا تعادلی برقرار شود. بنابراین به همین دلیل است که اوکراین قرار نیست در آینده‌ای نزدیک عضو این ائتلاف شود.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین قرار است به صورت ویدئو کنفرانس در این نشست شرکت کند اما وی اذعان داشت که عضویت در ناتو در چشم‌انداز دوری قرار دارد و به جای آن تمرکزش به دنبال عضویت در اتحادیه اروپا است.

گسترش این ائتلاف قریب‌الوقوع است. فنلاند و سوئد هر دو وضعیت غیرمتعهد بودن خود را اعلام کرده‌اند و صرفا به عنوان محافظت در برابر روسیه، می‌خواهند عضو این ائتلاف شوند.

مخالفت ترکیه

اما ترکیه، به عنوان دومین کشور بزرگ این ائتلاف پس از ایالات متحده با پیوستن این دو کشور (سوئد و فنلاند) به ناتو مخالفت می‌کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه بارها تاکید کرده به دلیل حمایت و موضع این کشورها نسبت به “گروه تروریستی پ‌ک‌ک” با عضویت آنها در ناتو مخالفت می‌کند.

امروز (سه‌شنبه) به درخواست ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو یک نشست چهارجانبه در مادرید با حضور ترکیه، سوئد، فنلاند و ناتو برگزار خواهد شد تا رهبران در این خصوص گفت‌وگو کنند اما هیچ تضمینی برای رسیدن به یک توافق در نشست مادرید وجود ندارد.

مسئله چین

رهبران ناتو طی این نشست در مادرید قرار است بر سر یک “مفهوم استراتژیک جدید” به توافق برسند تا جایگزین مفهومی شود که به طور کلی از سال ۲۰۱۰ این ائتلاف را هدایت کرده است.

در حالیکه روسیه همچنان اصلی‌ترین موضوع در این نشست خواهد بود اما این مفهوم جدید شاهد دست و پنجه نرم کردن ناتو با نفوذ نظامی رو به رشد چین خواهد بود؛ چینی که برنامه‌هایی را برای گسترش پایگاه‌های دریایی در اقیانوس آرام و در آفریقا تنظیم کرده است.

رهبران ژاپن، استرالیا، کره جنوبی و نیوزلند برای اولین بار به عنوان مهمان به این نشست دعوت شده‌اند و همه این چهار کشور از حامیان اوکراین هستند. همچنین ناامنی در منطقه ساحل آفریقا و تهدیدات آن برای جنوب اروپا و  تغییرات اقلیمی نیز می‌توانند از دیگر مسائل این نشست باشند.

انتهای پیام

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.