نشست مونیخ؛ عرصه تازه ترین رایزنی های ظریف

double-quot
تهران – جارپرس – حضور وزیر امور خارجه ایران در اجلاس امنیتی مونیخ آلمان و دیدار و گفت وگوهای وی با مقام های دیگر کشورها در حاشیه این اجلاس، مهمترین محور مورد توجه روزنامه های چاپ امروز بود.
کد خبر : 19465
تاریخ انتشار : یکشنبه 1 اسفند 1395 - 8:47
نشست مونیخ؛ عرصه تازه ترین رایزنی های ظریف

گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، به سرخط اصلی خبرها و همچنین نوشته های سرمقاله نویسان و نویسندگانِ روزنامه های امروز یکشنبه یکم اسفند ماه سال جاری در حوزه های سیاسی و اقتصادی نگاهی انداخته و مهم ترین موضوع های مورد توجه این روزنامه ها را بررسی کرده است.

** رایزنی های ظریف در مونیخ
«محمدجواد ظریف» وزیرامور خارجه که برای شرکت در پنجاه و سومین اجلاس امنیتی مونیخ به آلمان سفر کرده است، در حاشیه این اجلاس با همتایان خارجی و سایر مقام های سیاسی کشورها دیدار و گفت و گو کرد. برخی از روزنامه ها دیدارهای ظریف و سخنان وی را موضوع گزارش های نخست امروز خود قرار دادند.
روزنامه «ابتکار» زیر عنوان «نظم جهانی و امنیت انسانی اولویت مونیخی ها» نوشت: رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان در حاشیه این اجلاس به صورت جداگانه با برخی از همتایان خود از جمله بوریس جانسون- همتای انگلستانی‌اش، سرگئی لاوروف- وزیر امور خارجه روسیه، مولود چاووش اوغلو -وزیر خارجه ترکیه، و همتایان فرانسه و اوکراینی خود نیز دیدار و درباره توسعه مناسبات دوجانبه و مسائل و تحولات بین‌المللی گفت و گو کرد. ظریف در این اجلاس ضمن گفت‌وگویی دو جانبه با آلفونسو داستیس، وزیر خارجه اسپانیا ضمن یادآوری روابط خوب تهران – مادرید بر این امر تاکید کرد که زمینه برای گسترش روابط میان ایران و اسپانیا وجود دارد. ظریف و داستیس با اشاره به اینکه توافق هسته‌ای یک توافقنامه بین‌المللی و بر اساس قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل است، بر حفظ و اجرای آن تاکید کردند.
روزنامه «اعتماد» در گزارش نخست خود به سخنان ظریف در گفت‌ وگوی تفصیلی با شبکه «سی‌ان‌ان» اشاره کرد و چنین نگاشت: اگر تا یک سال پیش این فرجام مذاکرات هسته‌ای و پس از آن اما و اگرها در اجرا بود که نگاه‌ها را به سمت مرد شماره یک دستگاه دیپلماسی ایران می‌چرخاند این‌بار حضور نامزد جمهوریخواهان در کاخ سفید است که توجه سیاستمداران بین‌المللی و خبرنگاران رسانه‌ها را به هیات ایرانی حاضر جلب کرده است.
ظریف در بخش نخست از گفت وگوی خود بیان کرد: اول باید بگویم که بسیاری در سی‌وهشت سال گذشته ایران را آزمایش کردند و همه آنها می‌دانند که ایران به سختی تحت تاثیر تهدیدات قرار می‌گیرد. ما در مقابل تهدید پاسخ خوبی نشان نمی‌دهیم اما پاسخ بسیار خوبی به احترام، احترام متقابل و منافع متقابل داریم. من معتقدم رییس‌جمهور اوباما و دولت او سایر گزینه‌های دیگر را امتحان کردند، آنها نخستین کسانی بودند که تحریم‌های (به اصطلاح) فلج‌کننده را امتحان کردند. آنها از تمام مکانیزم‌های بین‌المللی از جمله شورای امنیت برای تحمیل تحریم بر ایران استفاده کردند.
«دیپلماسی امنیتی ظریف» عنوان گزارش «قانون» بود که در آن می خوانیم: کنفرانس مونیخ با حضور وزرای خارجه، دفاع و سران بسیاری از کشورها در دومین روز خود دنبال شد؛ میتینگی امنیتی که مجالی شد تا در حاشیه آن، دیپلماسی وزیر خارجه ایران در سرزمین ژرمن ها، حسابی فعال شود و ظریف با چندین مقام از کشورهای مختلف، بحث های دیپلماتیک داشته باشد.
قانون افزود: از میان اخبار مربوط به کنفرانس مونیخ ، خبری به بیرون درز کرد که بلافاصله تکذیب شد. برخی از رسانه‌ها گفتند که وزرای خارجه ایران و آمریکا در حاشیه کنفرانس مونیخ، دیداری محرمانه و خصوصی برگزار کرده‌اند تا درباره برجام، آخرین تحولات را چک کنند. البته حتی گفته شد که موضوع سوریه نیز در دستور این جلسه بود. دست آخر اما برگزاری این جلسه، از بیخ و بن، تکذیب شد.
روزنامه «مردم سالاری» نیز کنفرانس مونیخ را موضوع گزارش نخست خود قرار داد. در این گزارش آمده است: در حاشیه اجلاس امنیتی مونیخ، محمد جواد ظریف، به ادعاهای واهی مقامات رژیم صهیونیستی علیه ایران و تلاش آن‌ها برای ایجاد فضای ایران هراسی در عرصه بین‌المللی، پاسخ داد. وزیر امور خارجه کشورمان در صفحه توییتر خود نوشت: تنها رژیم دارای سلاح هسته‌ای و موشک‌های بالستیک قاره‌پیما در خاورمیانه با تاریخی مملو از تجاوزگری، ابزارهای دفاع مشروع ایران از خود را با اخبارجعلی، دستمایه ایران هراسی کرده است.
روزنامه «شروع» نیز از اینکه ظریف با همتای آمریکایی خود در حاشیه این اجلاس دیدار نخواهد کرد، خبر داد و به نقل از سخنگوی وزارت امور خارجه عنوان کرد: چنین دیداری انجام نخواهد شد و قویا این موضوع و شایعه را تکذیب می کنیم.

** دستور ویژه هیات دولت برای رسیدگی به وضعیت خوزستان
بحرانی شدن وضعیت گرد وغبار در استان خوزستان از هفته گذشته زندگی را برای مردم این استان دشوار و طاقت فرسا ساخته است. از همین رو، «حسن روحانی» رییس جمهوری در جلسه هیات دولت دستور ویژه را برای رسیدگی فوری به وضعیت مردم خوزستان و گرد وغبار در این منطقه صادر کرد.
روزنامه «ایران» گزارش داد: به دنبال برگزاری جلسه فوق‌العاده مدیریت بحران درباره استان خوزستان معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و استاندار خوزستان گزارشی در این زمینه به رئیس جمهوری ارائه دادند. حسن روحانی در این رابطه با اشاره به اینکه صبر و مقاومت بی‌بدیل مردم خوزستان، زبانزد تاریخ ملت ما است و دولت همدل و همراه آنها تا رفع کامل مشکلات است، دستورات ویژه‌ای در این راستا خطاب به جهانگیری معاون اول رئیس جمهوری، وزیر کشور و همچنین استاندار خوزستان صادر و تاکید کرد که در هفته‌های اخیر، ‌خوزستان عزیز ما شرایط مناسبی نداشته است و مردم عزیزمان در پی تشدید پدیده ریزگردها از قطع برق و نارسایی‌ در شبکه آب و ارتباطات تلفنی، بویژه در شهر مقاوم اهواز رنج برده‌اند. در عین حال، ‌رئیس جمهوری و همه همکاران دولت نیز همدل و همراه شما برای حل این مشکلات بوده و هستند.
روزنامه «تعادل» از تشکیل «بسیج عمومی برای خوزستان» خبر داد و عنوان کرد: «کل امکانات کشور باید برای حل مسائل استان خوزستان بسیج شود.» این بخشی از صحبت‌هایی است که معاون اول رییس‌جمهور در واکنش به مشکلات اخیر خوزستان مطرح می‌کند. مشکلاتی که طی روزهای اخیر خوزستان را به کانون اخبار کشور بدل کرده و معضلات فراوانی را برای مردم ایجاد کرده است. در پاسخ به مطالبات مردم خوزستان جلسه مدیریت بحران به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری برای بررسی مسائل پیش آمده در خوزستان برگزار شد. جلسه‌یی که در قالب آن تلاش شد تا از طریق هماهنگی میان قوایی و با گردآوری ظرفیت‌های اجرایی و خدماتی کشور از تبعات خسارات این نوع حوادث کاسته شود. معاون اول رییس‌جمهور در این جلسه با اشاره به مشکل ریزگردها به‌عنوان مهم‌ترین ریشه بحران در خوزستان از سازمان برنامه و بودجه خواست ردیف‌های بودجه‌یی لازم برای مقابله با ریزگردها را برنامه‌ریزی کنند.
روزنامه «اطلاعات» با اشاره به آن بخش از اظهارات رییس جمهوری مبنی بر اینکه «دولت تا رفع کامل مشکلات همراه مردم خوزستان است» نوشت: رئیس جمهوری با ارائه دستوراتی برای حل آنی بحران اخیر هوا در خوزستان، گفت که دولت همدل و همراه مردم خوزستان تا رفع کامل مشکلات است. شایسته نیست که این مردم صبور، در هرگونه حوادث از جمله حوادث طبیعی و غیرمترقبه، چنین دچار رنج و مشکلات شوند؛ اینگونه اتفاقات باید با پیش‌بینی های فنی و تدارکات مدیریتی کمترین آسیب را وارد کند و در کمترین زمان ممکن نیز ساماندهی شود.
روحانی همچنین اعلام کرد: در جریان حوادث اخیر اقداماتی ضربتی و خارج از روال معمول کارها انجام گرفت تا هرچه سریعتر مشکلات مردم استان رفع شود‎.

** اما و اگرهای نرخ گذاری دلار
برخی روزنامه های امروز به بررسی نوسانات ارزی در بازار پرداختند و اما و اگرهای تثبیت نرخ ارز را بررسی کردند. روزنامه «دنیای اقتصاد» زیر عنوان «طرح عبور از هژمونی دلار» تحلیل کرد: مسوولان بانک مرکزی معتقدند این نامتقارنی، باعث شده که نوسانات دلار از کانال انتظارات اقتصاد کشور را تحت‌تاثیر قرار دهد. درنتیجه درخصوص اثرگذاری دلار بزرگنمایی صورت می‌گیرد. حال آنکه در شکل واقعی، عمده مبادلات با کشورهای حوزه یورو و آسیایی و با ارز غیر دلار انجام می‌پذیرد. این دوگانگی باعث می‌شود عرضه‌کنندگان کالا در داخل کشور با افزایش نرخ دلار، سطح قیمت‌های مصرفی را افزایش ‌دهند؛ اما در زمان کاهش نرخ دلار، با استناد به ثبات ارزهای عملیاتی (غیر از دلار)، از کاهش قیمت‌ها جلوگیری ‌کنند.
دنیای اقتصاد ادامه داد: معاون اقتصادی بانک مرکزی، با مقایسه روند پرنوسان دلار در مقابل سایر ارزهای جهانی، هدف‌گذاری بانک مرکزی را عبور از هژمونی دلار و حذف اثر نامتقارن آن در اقتصاد کشور دانست. به گفته قربانی، در‌حالی‌که نقش دلار در تجارت خارجی کم شده است، اما در حوزه انتظارات این نقش متناسب با جایگاه تجارت خارجی نبوده و در آن اغراق صورت می‌گیرد. این دو رویکرد، عدم تقارن در اقتصاد کشور به‌ وجود آورده و نتیجه آن این است که اثرات افزایش نوسان دلار به سطح عمومی قیمت‌ها در داخل کشور سرایت کند؛ اما در هنگام کاهش ارز دلار، مقایسه با سایر ارزها صورت گرفته و در نتیجه قیمت‌ها کاهش نمی‌یابند.
روزنامه «تجارت» نیز «۴ سناریو برا ی تثبیت بازار ارز» را بررسی کرد. در این گزارش آمده است: معاون اقتصادی بانک مرکزی با بیان عملکرد بانک مرکزی در حوزه سیاست‌های ارزی به کاهش تدریجی شکاف نرخ ارز، هدایت ارز صادرکنندگان به بازار ارز، به روزرسانی مقررات ناظر بر فعالیت صرافی‌ها و طراحی سامانه سنا اشاره کرد و گفت: در حوزه نظام‌های پرداخت درمنطقه جزو کشورهای پیشتاز هستیم.
وی ادامه داد: پیمان قربانی در نشست خبری خود در بانک مرکزی گفت که در سال ۹۵ و تا پایان دی ماه متوسط نرخ دلار ۵٫۱ درصد بالا رفته است؛ حداکثر نرخ ۱۰٫۹ درصد و حداقل ۷٫۴ درصد رشد داشته است. معاون اقتصادی رئیس کل بانک مرکزی از این مهم بعنوان یکی از دستاوردهای دولت یازدهم در بازار ارز نام برد و گفت که اربعین و سال میلادی، انتخابات ریاست جمهوری و تمدید برخی تحریم‌ها از مهمترین عوامل گرانی دلار بود ولی روند هم اکنون در بازار ارز نزولی شده که این روند ادامه خواهد داشت.
تجارت در ادامه به نقل از قربانی افزود: در سطح جامعه هنوز این ذهنیت بین مردم ایجاد نشده است که باید نقش دلار در معاملات کمرنگ باشد. باید نقش دلار در انتظارات متناسب با تجارت خارجی باشد. در تجارت خارجی هم اکنون دلار نقشی ندارد. …عملکرد در بازار ارز مطلوب و شفاف است. تغییرات ایجاد شده در بازار ارز هم مانند سایر کشورهاست. وقتی در تجارت خارجی نقش دلار کم شده باید در انتظارات هم کم شود. می‌توانیم پیمان‌های پولی هم در برخی مقاطع با برخی کشورها داشته باشیم.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.