نخستین ماراتن بین المللی تهران؛ مسابقه ای با کارکردهای متفاوت

double-quot
تهران – جارپرس – برگزاری نخستین مسابقه بین المللی دو ماراتن تهران و دومین در کشور هر چند که یک رویداد مهم ورزشی محسوب می شود اما واکاوی ابعاد گوناگون این مسابقه حکایت از آن دارد تنها مدال آوری کارکرد ورزش نیست بلکه ورزش می تواند در حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز ورود پیدا کند.

کد خبر : 20240
تاریخ انتشار : شنبه 19 فروردین 1396 - 7:26
نخستین ماراتن بین المللی تهران؛ مسابقه ای با کارکردهای متفاوت

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، نخستین مسابقه «دو ماراتن» با حضور دوندگانی از سراسر جهان، روز جمعه ۱۸ فروردین در تهران برگزار می‌شود. تاکنون دوندگانی از ۵۰ کشور جهان برای شرکت در این مسابقه ثبت‌نام کرده‌اند.
ماراتن یکی از انواع دو استقامت است که در مسافت ۴۲ کیلومتر و ۱۹۵ متر و معمولاً برروی جاده برگزار می‌شود. نام این مسابقه برگرفته از نبرد ماراتون در یونان است. این مسابقه یکی از بخش‌های اصلیِ بازی‌های المپیک است که در تمام ادوار آن برگزار شده‌است. البته مسافت استاندارد آن در سال ۱۹۲۱ میلادی تعیین شد.
هر سال حدود ۵۰۰ مسابقه ماراتن در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود و اکثر شرکت‌کنندگان این مسابقات، دوندگان تفننی هستند. به‌همین‌دلیل، گاهی ده‌هاهزار دونده در این مسابقات شرکت می‌کنند. با توجه به این‌که شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی، مثل ارتفاع، دما و رطوبت هوا، وزش باد، و جنس و شیب جاده در این مسابقه اهمیت زیادی دارند، زمان‌های ثبت شده در این مسابقات با یکدیگر قابل مقایسه نیستند. معمولاً بهترین زمان‌ها در مسیرهای نسبتاً مسطح در نزدیکی سطح دریا با شرایط آب‌وهوایی مطلوب و کمک دونده‌های آهو ثبت می‌شوند.
مسابقه تهران که قرار است از مسیر ورزشگاه آزادی به سمت میدان فردوسی و بالعکس برگزار شود ، به ابتکار«سباستین استراتن» هلندی خواهد بود. وی باور دارد با برگزاری این مسابقه می توان ایران را از منظر درونی نه از منظر بیرون به جهانیان معرفی کرد زیرا شمار زیادی از کسانی که برای اولین بار به ایران سفر می کنند، نظرشان با آنچه در بدو ورود داشتند، تفاوت پیدا می کند و این قضیه ما را بسیار خشنود می کند.
برگزاری نخستین مسابقه بین المللی دو ماراتن در تهران می تواند از جنبه های مختلف ورزشی، اجتماعی و سیاسی حائز اهمیت باشد.

۱- دومیدانی به عنوان مادر رشته های ورزشی هر چند که علاقمندان زیادی در کشور دارد اما تاکنون سهم این رشته پرمدال ورزشی از جشنواره مدال های المپیک تنها یک نفره در رشته پرتاب دیسک بوده ، این فقر مدال در دومیدانی موجب شده تا در نگاه برخی کارشناسان جهانی این رشته ورزشی، ایران کشوری باشد که به نوعی با این رشته ورزشی بیگانه است.
استراتن هلندی در توضیح چرایی انتخاب تهران برای میزبانی مسابقات می گوید: زمانی که در تهران بودم دویدن من برای مردم این شهر، یادآور رسیدن به اتوبوس بود اما بعد از کوتاه مدت این کار برای مردم قابل پذیرش شد و در برخی از مواقع نیز مورد تشویق قرار گرفتم.
این نوع نگاه ورزشکار هلندی هر چند که با واقعیت های موجود در ورزش دو میدانی ایران فاصله زیادی دارد اما بازگو کننده این واقعیت است که ملاک اصلی شناخت هر رشته ورزشی در سطح جهان حضور در تورنمنت های بین المللی و المپیک می باشد.
۲- تجربه حضور ستاره های بزرگ ورزشی در کشور و تاثیر آنان بر رشد و تعالی آن رشته ورزشی امری ثابت شده است که روند رو به رشد آن را می توان در توسعه والیبال ایران تجربه کرد. از زمانی که تیم ملی والیبال مردان ایران موفق به حضور در لیگ جهانی شد، این رشته ورزشی در ایران روند رو به رشد در پیش گرفته است.
میزبانی مسابقه دو ماراتن تهران می تواند محرکی برای فراگیر شدن رشته دومیدانی در سطح کشور باشد. الگو قرارگرفتن ستاره های بزرگ این رشته ورزشی برای نسل جوان و نوجوان، کمک شایانی به رشد و تقویت این رشته ورزشی خواهد بود.
۳- میزبانی تورنمنت های بزرگ می تواند به یک فرصت مناسب برای معرفی کامل ایران به جهان شود. تبلیغات گسترده برخی رسانه ها در زمینه ایران هراسی و ناامن جلوه دادن کشورمان موجب شده تا واقعیت های داخلی ایران آنچنان که وجود دارد برای جهانیان نشان داده نشود. حضور ورزشکارانی از ۵۰ کشور مختلف جهان در مسابقه دو ماراتن تهران می تواند به فرصت مناسبی برای خط بطلان کشیدن بر تبلیغات دروغین برخی از رسانه های غربی تبدیل شود.
۴- کارشناسان حوزه های مختلف از ورزش و گردشگری به عنوان دو نیروی مهم و تقویت کننده فرایند جهانی شدن یاد می کنند. این مقوله زمانی که در قالب گردشگری ورزشی مطرح شود، روند جهانی شدن چشم اندازهای مهم کشور را تسریع می بخشد .
برگزاری مسابقه دو ماراتن تهران فرصت مناسبی است تا ورزشکاران و تماشگرانی که از کشورهای دیگر وارد ایران می شوند زمینه را برای معرفی جاذبه های گردشگری کشور به دیگر نقاط جهان فراهم کنند.
۵- از ورزش به عنوان یکی از نمودهای دیپلماسی عمومی یاد می شود زیرا در دنیای امروزی ورزش مدرن تعامل زیادی را با سیاست داخلی و بین‌المللی پیداکرده و این باور ایجاد شده که ورزش می‌تواند نقشی در ارتقای سطح توسعه، ایجاد صلح و حل کشمکش‌ها داشته باشد.
ثبت نام ورزشکارانی از کشورهای آمریکا، انگلیس، آلمان و عربستان در مسابقه دو ماراتن تهران نشان از آن دارد که برخلاف برخی تصمیم گیری های سیاستمداران آمریکایی، ورزش روند صلح آفرین را در پیش گرفته است.
ثبت نام ۲۸ ورزشکار آمریکایی و حضور احتمالی آنها در مسابقه دو ماراتن تهران نشان از آن دارد که هر چند اقدام «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این کشور در زمینه ممنوعیت ورود شهروندان ایرانی به آمریکا یک کار سیاسی است اما ورزشکاران این کشور بدون توجه به این رفتار پوپولیستی آمادگی خود را برای حضور در مسابقه دوماراتن تهران اعلام کردند.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.