سال ۹۵ و پویایی در تعاملات خارجی

double-quot
تهران – جارپرس – توافق هسته ای ایران یا به بیانی «برجام » در سالی که گذشت یخ روابط ایران با جهان را آب کرد به طوری که دراین سال به عنوان نخستین سال اجرای برجام ، در روابط تهران و کشورهای مختلف جهان تعاملات پویایی را نظاره گر بودیم.

کد خبر : 20140
تاریخ انتشار : دوشنبه 14 فروردین 1396 - 5:32
سال ۹۵ و پویایی در تعاملات خارجی

به گزارش جارپرس به نقل از ایرنا، سال ۱۳۹۵ هجری خورشیدی درست زمانی فرا رسید که حدود دو ماه از اعلام رسمی اجرای برجام می گذشت. از این رو در سال گذشته سفرهای دیپلماتیک زیادی به ایران و برعکس را شاهد بودیم.
بندرت می توان طی یک سال گذشته سفری دیپلماتیک را مشاهده کرد که با دستاوردهای اقتصادی چشمگیر و امضای سندهای همکاری چند میلیارد دلاری همراه نباشد.
در این گزارش چند نمونه از مهمترین سفرهای صورت گرفته در سال گذشته مورد ارزیابی قرار می گیرد.

** آسیای جنوب شرقی؛ هدفگذاری دولت در پسابرجام
مهرماه پارسال رییس جمهوری کشورمان با هدف گفت وگو با مقام ها و مسوولان چند کشور جنوب شرقی آسیا ابتدا روانه «هانوی » پایتخت ویتنام شد تا سفر منطقه ای خود را از آنجا آغاز کند. روحانی سپس ویتنام را به مقصد «کوالالامپور » ترک کرد و در ساعات بعد از ظهر به وقت محلی، «نجیب تون رزاق» نخست وزیر مالزی در شهر «پوتراجایا» از وی استقبالی رسمی به عمل آورد.
رییس جمهوری پس از گفت وگو با مقام های مالزی برای شرکت در دومین اجلاس سران «مجمع گفت وگوی همکاری های آسیا ACD) ‎ ) به تایلند سفر کرد.
در این روزهای سفر به آسیای جنوب شرقی، رییس جمهوری ایران در گفت وگو با همتای ویتنامی از ضرورت چند برابر شدن مبادلات تجاری بین دو کشور و رسیدن آن به سطح ۲ میلیارد دلار سخن گفت و در نشست مشترک خبری با نخست وزیر مالزی نیز حضور این کشور در بخش های مختلف اقتصادی ایران را خواستار شد .
همچنین در مذاکرات مقام های دو کشور برنامه ریزی هایی برای پنج برابر شدن سطح کنونی مبادلات نیم میلیارد دلاری ایران و مالزی صورت گرفت.

** کشورهای آسیایی؛ هدف گذاری وزارت امور خارجه
آذرماه سال گذشته «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه در صدر هیاتی سیاسی و اقتصادی به چین و هند سفر کرد تا زمینه را برای گسترش همکاری ها در پسابرجام فراهم کند.
وی سپس وارد توکیو پایتخت ژاپن شد و با مقام های این کشور درباره مسائل گوناگون رایزنی کرد. توسعه همکاری و تعاملات دوجانبه تهران- توکیو در حوزه‌ های بازرگانی، سیاسی، فناوری و بانکی در اولویت هدف های این سفر قرار داشت.
ظریف علاوه بر دیدار و گفت وگو با «فومیو کیشیدا»، همتای ژاپنی خود، ملاقاتی هم با «شینزو آبه» نخست ‌وزیر این کشور داشت و پیش از گفت وگو با مقام های ژاپنی در گردهمایی بزرگ اقتصادی که به همت سازمان تجارت، اقتصاد و صنعت ژاپن (متی) و جترو (سازمان تجارت خارجی ژاپن) برگزار شد شرکت و در آن سخنرانی کرد.

** تهران مقصد سران جاکارتا
آذرماه سال ۹۵ «جوکو ویدودو» رییس جمهوری اندونزی در صدر هیاتی بلندپایه وارد تهران شد و در خصوص بررسی ظرفیت های همکاری و مسائل مشترک و منطقه ای با مقام های کشورمان دیدار و گفت وگو کرد.
سفر رییس جمهوری اندونزی به ایران به همراه وزیر ارشد هماهنگی امور اقتصادی، دبیر دولت، رییس شورای هماهنگی سرمایه گذاری اندونزی (بی.کی.پی.ام) و چند وزیر و مقام بلندپایه دیگر حاکی از اهمیت زمینه سازی توسعه روابط با ایران برای جارکارتا بود.
در جریان این سفر بود که ایران و اندونزی چهار یادداشت تفاهم و موافقتنامه همکاری امضاء کردند. همزمان هشت سند همکاری نیز بین بخش های خصوصی ایران و اندونزی امضا شد. افزون بر آن، در ماه پایانی سال گذشته نیز چند وزیر این کشور در صدر هیاتی بلندپایه وارد تهران شدند و بستر را برای توسعه بیشتر همکاری ها هموار کردند.

** پویایی مناسبات ایران و اروپا در سایه اجرای برجام
در فضایی که توافق هسته ای بین ایران و گروه ۱+۵ به طور رسمی وارد فاز عملیاتی شد، ایتالیا و فرانسه پیشگام کشورهای قاره سبز در بهبود مناسبات با کشورمان بودند و آلمان نیز تلاش کرد تا از این قافله عقب نماند.
فروردین ماه پارسال نمایندگانی از بخش خصوصی ایتالیا و بخش دولتی و تعدادی از اعضای اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با حضور نخست وزیر ایتالیا و وزیر صنعت، معدن و تجارت کشورمان، ۱۲ موافقتنامه همکاری را در بخش های مختلف انرژی، فولاد، مخابرات و هوانوردی، فرودگاهی و پزشکی امضا کردند.
«زیگمار گابریل» معاون صدراعظم و وزیر اقتصاد آلمان نیز مهرماه سال گذشته در صدر هیاتی سیاسی- اقتصادی برای سفری دوروزه به ایران آمد و در نشست تجاری ایران و آلمان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران شرکت کرد.
وی با اشاره به اهمیت روابط تجاری و اقتصادی دو کشور و حضور ۲ هزار شرکت در اتاق ایران و آلمان، از پافشاری شرکت های آلمانی بر همکاری با ایران با وجود موانع تحریمی در سال های گذشته سخن گفت. گابریل در گفت وگو با «رویترز»، ایران را شریک تجاری قابل اعتمادی خواند که آلمان را برای اصلاحات اقتصادی در کنار خود خواهد داشت. پس از توافق هسته ای میان ایران و ۱+۵، این دومین باری بود که وزیر اقتصاد آلمان عازم ایران می شد.

** دستگاه دیپلماسی در راه شرق اروپا
همچنین آبان ماه پارسال وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان سفر دوروزه اش به لبنان، وارد بخارست پایتخت رومانی شد. پس از رومانی، مقام های اسلواکی و جمهوری چک میزبان ظریف و هیات همراه وی بودند.
در جریان این سفر، ۳۰ تن از فعالان اقتصادی در زمینه‌ های بانکی، انرژی، حمل‌ ونقل، پزشکی و دارویی، معدن، قطعات خودرو و ماشین‌ آلات کشاورزی ظریف را همراهی کردند. این رخداد دیپلماتیک در کنار رایزنی های پرشمار ظریف در کشورهای مختلف جهان از اهمیت توسعه روابط ایران و جهان در فضای پسابرجام حکایت داشت.

** گام های رو به جلو برای بهبود روابط
رییس جمهوری بهمن ماه سال گذشته برای سفری یک روزه و به دعوت رسمی پادشاه عمان و امیر کویت، به این کشورها سفر کرد. ملاقات خصوصی و مذاکرات هیات‌های عالیرتبه دو کشور از مهمترین برنامه‌‌های سفر رسمی و کوتاه روحانی به عمان بود.
دکتر حسن روحانی در ادامه این سفر به دعوت رسمی امیر کویت، مسقط را به مقصد کویت ترک کرد و جریان این سفر در ارتباط با مسائل گوناگون با مقام های کشورهای میزبان گفت وگو صورت گرفت.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در ارتباط با دستاوردهای این سفر اظهار کرد: در سفر دکتر روحانی به مسقط که پس از دوره بهبودی و نقاهت پادشاه عمان، نخستین سفر یک رییس کشور به عمان در دو سال گذشته بود، علاوه بر اطمینان از سلامتی سلطان قابوس، مذاکرات فشرده و مفیدی درمورد گسترش روابط اقتصادی، تجاری فرهنگی و مردمی دو کشور صورت گرفت و دوطرف دستور فوری را برای برداشتن موانع و تسریع همکاری ها به دستگاه های ذیربط در دو کشور صادر کردند.
همچنین وی افزایش خطوط کشتیرانی بین بنادر دو کشور، تسهیل روادید جهانگردی و تجاری، همکاری های بانکی و اقتصادی، تاکید بر اهمیت تسریع درخط انتقال گاز بین دو کشور را از جمله توافقات رهبران دو کشور ایران و عمان در این سفر اعلام کرد.

** اجلاس اکو؛ پاکستان میزبان روحانی
آغاز به کار سیزدهمین اجلاس اکو در اسلام آباد مناسبتی شد تا «حسن روحانی» رییس جمهوری همزمان با این اجلاس، به دعوت رسمی نخست وزیر پاکستان عازم این کشور دوست و همسایه شود.
رییس جمهوری در این سفر مواضع و ‏دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران را در جمع سران کشورهای عضو این سازمان مهم اقتصادی ‏منطقه، تشریح و تبیین کرد.‏
دکتر روحانی همچنین در حاشیه اجلاس، با تعدادی از روسای دولت‌های شرکت‌کننده دیدار و گفت‌وگو کرد.
افزون بر آن، «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز با شرکت در اجلاس وزیران امور خارجه اکو دهم اسفند، ریاست دور وزیران خارجه اکو را به «سرتاج عزیز» همتای پاکستانی خود واگذار کرد.
هر چند این دومین سفری است که روحانی به پاکستان دارد اما نخستین حضور وی در اجلاس اکو به شمار می رود.
روحانی اوایل فروردین ماه سال گذشته هم میهمان دولت پاکستان بود و در جریان آن سفر با مقام های این کشور در مورد مسائل مختلف به گفت وگو پرداخت.

** استقبال روحانی از همتای آذربایجانی
تهران روز یکشنبه پانزدهم اسفندماه میزبان مقامات یکی دیگر از کشورهای جهان بود. رییس‌جمهوری کشورمان در مجموعه تاریخی – فرهنگی سعدآباد از «الهام علی اف» رییس جمهوری آذربایجان به طور رسمی استقبال کرد.
بررسی و تبادل نظر در ارتباط با راه‌ های تقویت همکاری مشترک در حوزه‌های دوجانبه و منطقه ای و ایجاد تحرک در روابط تهران- باکو از جمله محورهای مذاکرات هیات های عالی رتبه دو کشور بود و گام های موثری در گسترش همکاری های این دو کشور دوست و همسایه برداشته شد. امضای چند سند همکاری از جمله دستاوردهای این سفر بود.
ظهر یکشنبه تنها چند ساعت پس از ورود رییس جمهوری آذربایجان به تهران، روسای جمهوری ایران و آذربایجان برای توسعه همکاری های خود، دو یادداشت تفاهم همکاری امضا کردند.
نخستین یادداشت تفاهم همکاری بین مرکز مبارزه با پولشویی و اطلاعات مالی جمهوری اسلامی ایران با اتاق نظارت بر بازارهای مالی جمهوری آذربایجان امضا شد. دومین سند همکاری نیز میان راه‌ آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت سهامی راه ‌آهن جمهوری آذربایجان در خصوص توسعه اتصالات ریلی در حضور روسای جمهوری دو کشور به امضا رسید. افزون بر آن، همزمان با این سفر در خصوص اتصال راه‌آهن ‌های دو کشور، ‏خط آهن آستارا – آستارا به بهره‌برداری رسید و نخستین قطار جمهوری آذربایجان به ایستگاه آستارا در ایران وارد شد.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.